Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Generatia ESP

24 Iulie 2006



Oferit deseori doar ca optional sau chiar indisponibil pentru unele modele, sistemul electronic de control al stabilitatii (ESP) inca nu este apreciat ca o dotare indispensabila pentru echiparea de serie a unei masini. Cu toate acestea, clientii romani incep sa-l ia in considerare in decizia de achizitionare, situatie care nu este cu mult diferita fata de ceea ce se intampla si in alte tari.
auto-1
Desi sistemul ESP a fost lansat oficial in 1995, odata cu aparitia unei noi generatii Mercedes S-Klasse, radacinile acestui echipament se regasesc de fapt in 1978, anul in care compania Bosch a prezentat in premiera sistemul de antiblocare a franelor (ABS – Antilock Braking System). Inovatia prezentata de Bosch a permis dozarea presiunii din instalatia de franare astfel incat rotile sa nu se blocheze decat in faza finala de franare, garantandu-i astfel soferului manevrabilitate sporita pentru evitarea unui obstacol.


Inainte de aparitia ABS-ului, franele „inghetau” rotile, care deveneau astfel adevarate talpici de sanie soferul nemaiputand directiona masina. Specialistii de la Bosch au continuat sa perfectioneze sistemul ABS in vederea imbunatatirii stabilitatii masinii in timpul franarii, solutia obtinuta fiind patentata in 1987. Ulterior, a inceput colaborarea cu Mercedes, obiectivul cooperarii dintre cele doua companii fiind optimizarea stabilitatii masinii in diverse situatii de trafic, prin intermediul franelor si al altor echipamente. Astfel, in 1995, a aparut un nou sistem cu functii multiple grupate sub denumirea ESP.
auto-P01139001
Functionarea sistemului ESP ar putea fi prezentata succint prin urmatoarea explicatie: echipamentul franeaza fiecare roata in parte pentru a pastra o traiectorie ideala; unitatea electronica de comanda primeste informatii referitoare la unghiul si viteza de rotire a volanului, viteza individuala a rotilor, acceleratia laterala si deviatia masinii fata de axa verticala, iar la aparitia oricarei tendinte de derapare, ESP controleaza directia de deplasare prin intermediul franelor.


Siguranta sau confort?


Contributia sistemului ESP la sporirea sigurantei este neindoielnica, dar aceasta nu inseamna ca echipamentul a intrat peste noapte in dotarea standard a masinilor. Exceptand modelele sportive si pe cele din segmentul premium, producatorii ofera sistemul ESP, in cel mai bun caz ca optional, la preturi destul de diferite de la o marca la alta. Mai mult, alaturi de aerul conditionat, este printre dotarile sacrificate in cazul versiunilor de intrare in gama, cele ale caror preturi atractive sunt afisate pentru mai toate ofertele promotionale.
auto-2
Pentru un Audi A3, de pilda, ESP-ul este oferit ca optional pentru 513 euro (CIP), in vreme ce la Alfa Romeo sistemul costa intre 325 si 450 euro, in functie de model. In schimb, pentru noul Fiat Punto, daca doriti sa alegeti ESP-ul va trebui sa adaugati 689 euro la valoarea facturii.


Pe de alta parte, Dacia sau Daewoo nu ofera ESP pentru automobilele lor nici ca echipament optional, dar nu sunt singurele marci fara controlul electronic al stabilitatii, avand in vedere si Suzuki.


Un caz special sunt automobilele Smart, echipate in serie cu ESP, conform deciziei concernului DaimlerChrysler in urma rasturnarii unei masini din prima generatie A-Klasse in testul elanului.


Spre deosebire de pietele vest-europene, in Romania nu exista statistici exacte cu privire la modelele comercializare cu ESP in serie sau optional. Cu toate acestea, desi romanii se indreapta mai degraba spre optionalele de confort (scaune incalzite, capitonaj din piele s.a.m.d.), in ultimul timp ei manifesta tendinta de a acorda atentie si dotarilor de siguranta, dupa cum observa responsabilii Porsche Romania, importatorul marcilor Audi, Volkswagen, Seat si Skoda. Oficialii Renault-Nissan atribuie aceasta tendinta unui nivel mai bun al educatiei auto in randul consumatorilor romani. Seful de vanzari Renault la Auto Cobalcescu, Dan Grigore, declara ca, la nivel general, clientul este mai bine informat inainte de a cumpara o masina decat cu cativa ani in urma, saltul fiind observat si de Cristian Nicolae, sef de vanzari la Badsi-Nissan, care precizeaza insa ca, de cele mai multe ori, masinile cumparate in versiunile de top sunt solicitate atat cu optionale ce tin de confort, cat si cu cele de siguranta, cum este ESP.


Germanii sunt in frunte


La nivelul Uniunii Europene, evolutia ESP-ului este mult mai bine surprinsa in statistici. Cu ocazia implinirii a zece ani de la lansarea comerciala a sistemului de control electronic al stabilitatii, Comisia Europeana a declarat 2005 „Anul ESP”, iar cu un an inainte au fost realizate statistici care au aratat ca, in Germania, 64% din vehiculele noi au fost comercializate cu ESP (standard sau optional). La polul opus se gaseste Italia, cu doar 20% automobile noi vandute dotate cu controlul electronic al stabilitatii. Media europeana se situeaza la 36%. Un studiu recent al companiei Frost&Sullivan subliniaza importanta pe care ESP o capata in ochii consumatorilor, in conditiile in care 45% din utilizatorii intervievati in Europa Occidentala au declarat ca sunt interesati sa cumpere o masina daca sistemul de control electronic al stabilitatii este oferit in standard.


O situatie si mai detaliata pentru Germania este oferita chiar de Bosch, principalul producator de sisteme ESP: cu toate ca, in cazul masinilor din clasa compacta si medie, prezenta controlului electronic al stabilitatii a inregistrat un salt in perioada 2003-2004, de la 61% la 91% din automobilele noi, situatia nu este deloc incurajatoare pentru masinile din clasa mica – doar 6% din masinile noi au primit ESP in acest segment. Tocmai de aceea, la nivelul Uniunii Europene, se discuta despre posibilitatea introducerii obligativitatii de dotare cu sistem ESP pentru toate masinile produse in UE, dupa ce, pana in prezent, producatorii auto si-au asumat voluntar generalizarea ABS-ului pentru masinile noi.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite
ionut
cn are info despre sist esp va rog s ma contactati la id ianut_braila80
11 Februarie 2009, 09:39:17