Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

IAR-99 îsi redeschide aripile spre viitor

20 Septembrie 2018



Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare Aero-spațială „Elie Carafoli“ – INCAS București, cea mai reprezentativă entitate națională din domeniul ştiinţelor aerospaţiale şi principala autoritate de proiectare pentru produsele aeronautice civile şi militare dezvoltate în România, reușește să dea o nouă viață avionului de antrenament şi atac la sol IAR-99, existent în prezent în dotarea Armatei Române. Aflat la originea a trei proiecte complexe, IAR-99 SuperȘoim, IAR-99 TD și IAR-99 NG, INCAS asigură un viitor promițător aeronavei românești de școală și antrenament și pregătirii piloților noștri pentru zborul pe avioane multirol. Miza strategică este însă mult mai ridicată și vizează consolidarea pe teritoriul național a unor structuri industriale și de CDI capabile să permită dezvoltarea, integrarea, omologarea și producția de aeronave militare performante, în acord cu tradiția românească din industria aeronautică.

Paternitatea IAR-99 a aparținut în urmă cu 40 de ani Institutului de Mecanica Fluidelor și Construcții Aerospaţiale, strămoşul actualului INCAS. La acea vreme, colonelul inginer Ioan Ștefănescu a inițiat proiectul, cercetarea românească fiind astfel la originea dezvoltării aeronavei. Arc peste timp, INCAS este în prezent motorul modernizării avioanelor IAR-99 aflate în serviciu și, pe termen mediu și lung, al proiectării următoarei generații românești de aeronave de școală și antrenament avansat, oferind cercetării autohtone de profil șansa trecerii la următorul nivel tehnologic.

Istoria IAR-99
Rezultat al unui proiect inițiat în 1979, cariera avionului subsonic românesc IAR-99 a debutat pe 21 decembrie 1985, odată cu zborul inaugural al prototipului S-001 la Craiova, iar în 1988 a intrat în dotarea Forțelor Aeriene Române primul aparat de serie.



IAR-99 este un simbol şi un jalon important în dezvoltarea industriei aeronautice din România, fiind integral proiectat, construit şi testat în ţara noastră“, spune ing. Tudor Bistreanu, cel care a însoțit prin parcursul său profesional întreaga istorie a aeronavei, de la statutul de inginer stagiar la Avioane Craiova, în urmă cu patru decenii, până la cel de director general al uzinei, la începutul anilor 2000, ajungând acum, în cadrul INCAS, în rolul de manager al proiectului actual de modernizare a IAR-99. „După avionul IAR-93 (realizat in cooperare cu fosta Iugoslavie) specialiștii români și decidenții politici au simţit nevoia unei exprimări autohtone 100%, iar proiectul IAR-99 a împlinit această dorinţă, punând în valoare capabilităţile tehnico-inginereşti din România. Proiectarea i-a revenit institutului nostru, care avea resurse excelente pentru proiectare, inclusiv experienţa acumulată în proiectul IAR-93. În 1980 au fost gata primele desene de concepție, iar în 1985 avionul prototip a zburat. În 1988 avionul a intrat în serviciul Forțelor Aeriene Române, demonstrând performanţe deosebite, comparabile cu cele existente la cele mai bune modele din lume. În anul 2000 am provocat un schimb de experienţă între piloţii de la British Aerospace şi cei de la Centrul de Încercări în Zbor din Craiova, pentru a testa fiecare produsul celeilalte părți. În urma zborurilor efectuate, declaraţiile piloților şi rezultatele înregistrate au dovedit că avioanele Hawk 100 şi IAR-99 Șoim aveau performanțe asemănătoare. Din punct de vedere aerodinamic, al manevrabilităţii, în general al calităţilor de zbor, platforma IAR-99 este una foarte reuşită. Acesta este unul dintre argumentele care au determinat MApN să investească începând cu anul acesta în noul program de modernizare a avionului IAR-99, într-un proiect românesc de înaltă tehnicitate.
La începutul anilor 1990, Avioane Craiova a avut câteva încercări de modernizare a avionului IAR-99 cu parteneri externi, modificări care au vizat mai ales echipamentele de bord. Cel mai amplu proces de modernizare a avut loc în 1997-1998, rezultatul fiind o configurație destinată instruirii piloților pentru acomodarea cu avionul MiG-21 LanceR. Modernizarea a inclus reproiectarea cabinei de pilotaj și adoptarea unui sistem evoluat de acroșare pentru o gamă mai largă de echipamente și armament, IAR-99 devenind un avion de antrenament avansat și atac la sol cu precizie. Versiunea a fost îndeobște denumită IAR-99 Șoim – spre deosebire de avioanele rămase nemodernizate, în versiunea inițială, denumită IAR-99 Standard. În prezent, se află în serviciul Forțelor Aeriene Române 10 avioane IAR-99 Standard și 10 avioane IAR-99 Șoim.

Renașterea: IAR-99 SuperȘoim

IAR-99 Şoim a fost competitiv în urma modernizării din 1998, dar de atunci au trecut 20 de ani. În urma adoptării Hotărârii CSAT nr. 38, din 4 aprilie 2018, va demara programul de modernizare Mid-Life Upgrade (MLU) a flotei IAR-99, conceput în baza parteneriatului strategic dintre Avioane Craiova S.A, INCAS București și Agenția de Cercetare pentru Tehnică și Tehnologii Militare. INCAS va juca rolul de autoritate de proiectare şi va valida orice modificare în sistemele avionului. Programul se va derula pe o perioadă de 5 ani – prima parte a unei strategii pe termen lung care pornește de la asigurarea flotei de aeronave de antrenament avansat (modernizate în versiunea IAR-99 SuperȘoim) pentru următorii 15 ani, în condițiile unor costuri reduse de gestiune și mentenanță, îmbunătățind în același timp calitatea instruirii și asigurând compatibilitatea deplină cu avioanele de luptă multirol F-16. Primul SuperȘoim va fi scos la zbor după 22 de luni de la semnarea contractului cu MApN, preconizat în toamna acestui an. Ulterior, 4-5 avioane vor fi livrate eşalonat la zbor, în fiecare an.
IAR-99 SuperȘoim va păstra tot ceea ce platforma IAR-99 a confirmat în exploatare, dar va prezenta și anumite sisteme de bord modernizate şi va integra o nouă generaţie de echipamente, pentru a asigura compatibilitatea cu standardele actuale, explică ing. Tudor Bistreanu: „Ne-am propus îmbunătăţirea ambientului din cabină, respectiv modernizarea sistemului de climatizare şi instalarea unui sistem de generare a oxigenului la bord. Ne preocupă modernizarea sistemului de frânare al roţilor. Pe partea de integrare a sistemelor de avionică şi armament, vom face saltul de la soft-ul şi hard-ul anilor 2000 la nivelul anilor 2020. Dotarea cu armament de provenienţă NATO va asigura pregătirea piloţilor pentru zborurile pe avioanele multirol F-16 sau similare. Modernizarea are ca principal obiectiv ca avionul să poată fi operațional încă 15 ani în serviciul Forțelor Aeriene Române. IAR-99, prin versiunea SuperȘoim, poate fi comparat cu o pasăre Pheonix care renaşte din cenuşa celor 20 de ani de aşteptare a reînnoirii sale…“
Capabilitățile sporite de instruire ale IAR-99 SuperȘoim se bazează pe moduri și funcții optimizate pentru radarul virtual, pe un sistem de management defensiv și informații tactice simulate, la care se adaugă conexiunea prin data-link pentru operațiunile de control, comunicații și management a aeronavei, iar unul dintre principalele beneficii ale acestei structuri cuprinzătoare este dat de economiile semnificative în consumul de resurse: combustibil, armament, ore de operare și întreținere. Interconectivitatea optimizată permite formarea echipelor de mentenanță în condiții reale, elaborarea de scenarii tactice simulate, evaluarea în timp real a performanțelor raportate la planul inițial, achiziționând simultan date de zbor și operare utile în analiza acțiunilor desfășurate în timpul zborului.
Demararea programului de modernizare IAR-99 SuperȘoim promovează o configurație care asigură creșterea fiabilității instalațiilor și a sistemelor de bord, conformarea flotei aeriene la standardele de interoperabilitate NATO, plus extinderea duratei de viață a aeronavelor.
Prin reconfigurarea sistemelor de avionică și de control al zborului, IAR-99 SuperȘoim își va confirma rolul de platformă de antrenament avansat pentru formarea deprinderilor, abilităților și aptitudinilor necesare îndeplinirii cu succes a misiunilor și pilotării în siguranță a avioanelor multirol F-16. Avionul va fi capabil să îndeplinească şi misiuni de sprijin aerian apropiat, precum şi misiuni de recunoaştere.
IAR-99 nu şi-a spus ultimul cuvânt. Fiind capabil să asigure o gamă extinsă de instruire şi antrenament (de bază, avansat, și trecere pe avioanele multirol), versiunea SuperȘoim va fi atractivă şi pentru pieţele externe şi ... astfel s-ar putea relua producţia sa“, apreciază ing. Tudor Bistreanu.



Dimensiunea strategică

Proiectul de modernizare a aeronavelor IAR-99 din dotarea Ministerului Apărării Naționale la configurația IAR-99 SuperȘoim răspunde intereselor esențiale de securitate ale României. Modernizarea MLU a flotei IAR-99 contribuie la pregătirea adecvată a piloților români pentru trecerea la avioanele de luptă multirol F-16 aflate în dotarea Forțelor Aeriene Române. Pe de altă parte, programul IAR-99 SuperȘoim conduce la revitalizarea industriei autohtone de aviație, prin mobilizarea multidisciplinară a celor mai reprezentative organizații din domeniu: fabricantul tradițional Avioane Craiova S.A și autoritatea de proiectare (INCAS București), dar și alte entități și structuri naționale relevante: Aerostar, Aerofina, IAR Brașov, Turbomecanica, Romaero, STRAERO, COMOTI, Aerospace Services și Aerospace Consulting, perspectiva mai largă urmărită fiind de a reabilita și consolida în România capabilități industriale menite să permită dezvoltarea, integrarea, omologarea și producția de aeronave militare performante. Pe un plan superior, al cercetării, IAR-99 SuperȘoim va contribui la integrarea unor tehnologii avansate în producția națională de aeronave, urmărindu-se alinierea la cerințele specifice orizontului 2030-2040.



Cele trei fronturi strategice principale sunt sintetizate de dr. ing. Constantin Olivotto, şeful consilierilor INCAS: „În primul rând, programul va asigura în ţara noastră o pregătire la nivel mondial a piloţilor noştri, la un preţ competitiv. Durata formării unui lider pentru F-16 se întinde pe 10 ani, iar costurile de aproape 10 milioane de dolari pot fi reduse substanţial prin folosirea avioanelor proprii de şcoală. În al doilea rând, ne racordăm la tehnologiile şi tehnicile actuale care sunt încorporate într-o aeronavă. Nu în ultimul rând, SuperȘoim va deschide un câmp de dezvoltare pentru industria aeronautică din România, creând un produs util pentru necesităţile interne şi, totodată, interesant şi pentru export.“
Ing. Tudor Bistreanu întăreşte această idee: „Relevant este faptul că România face parte din clubul select al celor 12 naţiuni care fabrică la nivel mondial aeronave militare de școală și antrenament de bază și avansat. Este un atu românesc de care trebuie să ştim să profităm. Odată cu IAR-99 SuperȘoim poate renaşte cercetarea şi industria aeronautică românească. Cercetătorii, proiectanţii, inginerii, maiștrii din unitățile de producție, cu toții vor fi obligaţi să rezolve probleme, să găsească soluţii noi în desfășurarea programului de modernizare complex, având şansa de a fi participanți într-un nou ciclu de evoluţie tehnologică.“



Directorul general INCAS, dr. ing. Cătălin Nae, subliniază importanța strategică a proiectului pentru activitatea de CDI: „În procesul de modernizare a parcului tehnic, INCAS va avea un rol determinant, fiind furnizor de tehnologie, echipamente, asistenţă tehnică şamd. În ultimii ani, INCAS a semnalat că în procesul de antrenament e nevoie de modernizare şi a venit în acest sens cu un nou proiect de aeronavă, IAR 99 SuperȘoim, ce oferă institutului nostru şansa de a-şi valorifica activitatea de cercetare. Proiectul a fost dezvoltat în cadrul Programului Nucleu al Ministerului Cercetării şi Inovării şi a vizat modernizarea aeronavelor care succed IAR-99 Şoim. Valorificăm rezultatele acestui proiect sub formă de transfer tehnologic către agentul economic Avioane Craiova, care îl va vinde utilizatorului, MApN. IAR-99 SuperȘoim va fi un model de transfer tehnologic reuşit. Totodată, INCAS obţine confirmarea faptului că direcţia de cercetare pe care a mers este corectă şi îşi consolidează statutul de autoritate de proiectare. În validarea acestui rol a contat, bineînţeles, şi dubla legitimitate a institutului: istorică - paternitatea proiectului IAR-99, proiectarea acestei aeronave şi a versiunilor îmbunătăţite – şi actuală, atât prin deţinerea celei mai performante infrastructuri şi a celor mai avansate competențe la nivel național pe partea de proiectare de aeronave, cât şi prin recunoaşterea şi prestigiul de care ne bucurăm la nivel internaţional, unde suntem implicaţi în proiecte de anvergură, ce vizează construirea aeronavelor prezentului şi viitorului.“
Dr. ing. Cătălin Nae vorbește de asemenea despre potențialul ulterior de dezvoltare al proiectului şi despre valoarea sa adăugată: „Prin integrarea în SuperȘoim a celor mai bune tehnologii, sisteme şi echipamente, producătorul Avioane Craiova se va putea adresa şi altor pieţe, pot apărea noi contracte, ce vor presupune modificări şi adaptări, în care vor fi angrenaţi furnizorii, inclusiv INCAS în calitate de autoritate de proiectare. Proiectul este astfel o trambulină atât pentru sectorul industrial, care dezvoltă capacităţi de producţie şi de vânzare a produsului modernizat, cât şi pentru cercetare, deschizând drumul către proiecte ulterioare. Un alt aspect îmbucurător este reactivarea lanţului de furnizori naţionali şi cooperarea cu aceştia, fapt care va permite relansarea industriei aviatice locale. Peste 70% din valoarea acestui proiect se va regăsi în industria naţională şi va creşte în acelaşi timp masa critică a celor care doresc să-şi valorifice contribuţia.“



Tags: Cercetare, INCAS

Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite
Berar Cristian Dr. ing. av.
Stiind cat de saraci suntem, din multe puncte de vedere si ca ce s-a realizat a fost facut pe o vreme cand exista o cerinta de stat, un colectiv puternic, ma cam indoiesc de afirmatiile celor din articol, pe care i-am cunoscut pe vremuri. De stadiul de dezvoltare din poza articolului stiu de ceva ani buni. La urmatorul articol sper la o poza noua. Eu cred ca multi ar fi trebuit enumerati si intevievati inaintea celor prezentati si cel mai neplacut este ca vorbiti fara prezenta Dl. G-ral Stefanescu, care a plecat dintre voi foarte dezamagit. Se pare ca nu va place sa ascultati pe cei cu experienta. " Stim noi." Mai aveti un Stefanescu ?, ca bani pentru ce vorbiti eu nu cred ca aveti. Ar fi bine sa faceti si apoi sa vorbiti de viitor.
29 Septembrie 2018, 05:12:21