Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Bătălia browsere-lor aduce īn prim-plan un favorit surpriză

21 Septembrie 2018



Chrome, browser-ul internet al celor de la Google, pare, încet-încet, să-şi surclaseze rivalii, în timp ce poziţia pe vremuri dominantă a browserelor Microsoft continuă să se deterioreze.

Conform firmei de analiză a spaţiului internet Net Applications, procentul de utilizatori Chrome a crescut la nivel global în august cu jumătate de procent, atingând o cotă de aproape 65%, un record pentru toate timpurile. În ultimele 12 luni, Chrome a câştigat aproape 6%, fiind singurul browser dintre cele de top, aici incluzând Safari de la Apple, Edge şi Internet Explorer de la Microsoft şi Firefox de la Mozilla, care a câştigat puncte în această perioadă.
Conform firmei de analiză, dacă tendinţa ultimelor 12 luni va continua, Chrome va ajunge către sfârşitul anului să deţină două treimi din piaţă în noiembrie acest an şi 70% din piaţă până în iunie 2019. Singurele browsere care au câştigat rapid asemenea cote de piaţă de la explozia internetului din anii 1990 încoace au fost Navigator de la Netscape şi Internet Explorer de la Microsoft. Primul a sucombat în urma asalturilor celui de-al doilea, dispărând complet la începutul lui 2008, iar IE a apucat deja pe calea fostului său rival.
Cotele combinate pentru Edge şi IE de la Microsoft au scăzut la aproape 15% la jumătatea anului 2018, ceea ce înseamnă o nouă scădere record. În cei patru ani scurşi de când Microsoft a anunţat că le cere utilizatorilor de Windows să treacă la cea mai nouă versiune IE – însă, în fapt, omorând încă popularele versiuni IE8, IE9 şi IE10 – browserul Microsoft a scăzut cu aproape 45%.
Menţinându-şi tendinţa actuală de depreciere lunară, cele două browsere Microsoft vor ajunge la o cotă de sub 14% până la sfârşitul anului şi la o cotă de sub 10% până la jumătatea anului viitor. Există şi motive serioase pentru o asemenea situaţie. În primul rând, IE a ajuns actualmente să primească doar actualizări de securitate, iar acest fapt va contribui la eliminarea lui de utilizatorii care vor fi obligaţi să migreze la Windows 10 (suportul pentru Windows 7 va înceta în curând). În al doilea rând, cel de-al doilea browser Microsoft, Edge, nu a reuşit niciodată să se impună. Conform firmei de analiză, în august doar 12% din utilizatorii Windows 10 se bazau pe Edge, ceea ce înseamnă o scădere de aproape un procent şi un nou record negativ.
Cele două browsere Microsoft reprezentau circa 17% din cota de browsere care rulau pe Windows în luna august. Această valoare este ceva mai mare decât valoarea cotei globale IE şi Edge deoarece Windows nu alimentează 100% din totalul PC-urilor. În luna august, sistemul de operare rula pe aproape 88% din sistemele globale.
Oprindu-se la un alt browser popular, firma de analiză notează că Firefox de la Mozilla a reuşit cumva să se menţină la o cotă în jurul a zece la sută. Conform statisticilor Net Applications, browser-ul open-source, pe care Mozilla l-a modernizat complet la sfârşitul lui 2017 şi pe care îl actualizează agresiv în mod permanent cu noi aplicaţii şi elemente în tentativa de a reduce pierderile, continuă să aibă un viitor nefavorabil. Conform proiecţiilor, până la jumătatea anului viitor Firefox ar putea ajunge la o cotă de utilizare de doar 8 la sută.
În fine, browser-ul Safari de la Apple a atins la sfârşitul lunii august o cotă de aproape 4%. Circa 40% din deţinătorii de computere Mac folosesc Safari ca browser primar. Un asemenea procent arată că şi aceşti utilizatori au abandonat în mare parte browser-ul implicit al sistemului de operare în favoarea unor alternative cross-platformă precum Chrome sau Firefox.
Cum întreg acest joc este unul cu sumă nulă, pierderile Microsoft şi Mozilla vor accentua şi mai mult câştigurile Google. Chrome şi-a adăugat deja aproape 4 puncte procentuale în dreptul câştigurilor doar în luna iulie. Marşul către cota de două treimi din piaţă are toate şansele să genereze o situaţie similară celei de la sfârşitul anului 2009, când Internet Explorer reprezenta două treimi din totalul pieţei browserelor.
Nu se ştie dacă vor exista reacţii ale principalilor competitori la o astfel de situaţie şi care vor fi acestea. Analiştii de la Net Applications sunt însă sceptici în această privinţă. Motivul principal? Diversitatea opţiunilor şi intensificarea experienţei utilizatorilor arată clar că a fi browser implicit al unui sistem de operare nu mai garantează succesul. Într-un asemenea context, aşadar, cele mai multe şanse de câştig le are cel care se arată cel mai inovator. Iar până în acest moment acest nume este reprezentat de Google.



Tags: IT

Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite