Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Este cultura organizațională un element de poziționare strategică?

25 Octombrie 2018



Ultimii ani au fost marcați de evoluții semnificative în toate domeniile, iar ceea ce a ieșit cu adevărat în evidență a fost fenomenul spargerii limitelor. Nu numai că nu mai putem vorbi despre domenii pure, dar se pare că această întrepătrundere informațională s-a dovedit a fi din ce în ce mai eficientă. Să luăm, de pildă, domeniul marketing-ului, care a împrumutat o multitudine de concepte și strategii din domenii adiacente cum sunt IT-ul, branding-ul și chiar sectorul resurselor umane. Ce a rezultat a fost biletul norocos pentru multe companii globale, iar unul dintre aceste fenomene deosebit de eficiente în soluționarea unor provocări interne majore este cultura organizațională.

Marketingul și resursele umane își unesc forțele

Auzim tot mai mult despre cultura organizațională adoptată de unele companii, de strategiile specifice implementate și de diferențierea lor pe piață datorită acestora. Ce-i drept, încercarea de a delimita conceptual cultura organizațională poate diferi de la o companie la alta, mai ales că elementele constitutive sunt, de cele mai multe ori, unice. De aici și elementul de autenticitate al companiilor pe piață. Totuși, fundamentul rămâne același: cultura organizațională apare în momentul coroborării eficiente a misiunii, viziunii, valorilor, dar și a practicilor interne dintr-o companie. Ce rezultă este un „stil de viață” pentru companie, dar mai ales pentru angajați, care se bucură de multiple beneficii și care prin comportamentul lor acționează în favoarea companiei angajator.
La prima vedere, putem considera cultura organizațională ca fiind un element esențial în rezolvarea unor provocări ce vizează retenția angajaților, nivelul lor de satisfacție în cadrul companiei și chiar atragerea de noi talente pentru poziții specifice. Însă, la o analiză mai atentă, acest mod de poziționare are în spate un scop inclus în strategia de marketing: atragerea de noi clienți și prosperitatea companiei.

Denumită și marketingul relațiilor, cultura organizațională a devenit esențială în asigurarea unei reputații pozitive a companiei. Nu mai este de ajuns ca o organizație să comunice eficient cu publicul extern, să se promoveze și să se implice activ în problemele comunitare, ci trebuie să asigure toate acestea și față de proprii angajați, mai ales prin programe de beneficii personalizate.

Totuși, ce obțin companiile datorită unei culturi organizaționale închegate?
Diverse companii s-au confruntat în ultimii ani cu un deficit de angajați, mai ales pentru poziții tehnice. Nu numai că potențialii angajați caută o companie care să le asigure confort financiar, dar și o serie de beneficii ce construiesc cultura organizațională. Astfel, valorile și misiunea companiei pot reprezenta un element de atracție și de diferențiere în ochii angajaților. Ultimele studii realizate de platforma de socializare LinkedIn au arătat că o cultură organizațională comunicată atât intern, cât și extern, poate ajuta companiile să-și reducă din costurile de recrutare cu până la 50%.

Mai mult, pe lângă atragerea de noi talente în companie, cultura oferă și oportunitatea de a fideliza angajații. Atunci când între companie și angajați se realizează o conexiune, o relație mutual benefică, iar valorile sunt împărtășite de ambele părți, angajații sunt mult mai predispuși să fie fideli angajatorului pe termen lung. Dacă acum un deceniu majoritatea companiilor aveau tendința de a păstra oameni slabi și demotivați, care acceptă aproape orice condiții de lucru, astăzi focusul a fost schimbat în mod considerabil. Oamenii valoroși sunt acum motivați de cultura organizațională și, chiar dacă vor părăsi la un moment dat compania, valoarea adusă de ei pe parcurs nu este de neglijat.

Însă, cel mai vizibil avantaj al culturii organizaționale este productivitatea. Ultimele studii realizate de universitățile de prestigiu au evidențiat faptul că productivitatea angajaților la locul de muncă este direct proporțională cu fericirea și bunăstarea acestora în companie. Din nou, nicio companie nu poate genera astfel de rezultate doar prin beneficiile financiare oferite angajaților. Bineînțeles, și acest lucru contează, dar nu este definitoriu în asigurarea satisfacției acestora. Cultura organizațională bazată pe comunicare, încredere, transparență, dar și anumite beneficii tangibile, cum sunt programele de pregătire profesională, asigurarea medicală și programul flexibil, are capacitatea de a oferi suportul de care angajații au nevoie în asigurarea productivității muncii.
Pe termen lung, companiile pot înregistra o creștere a credibilității interne și externe. Cum este posibil acest lucru? Simplu! Orice angajat mulțumit va transmite din stările lui și celor apropiați, care vor percepe compania ca fiind una superioară pe piața de desfacere din care face parte. Mai mult, companiile se vor bucura și de creșteri ale vânzărilor, determinate de această aură pozitivă construită datorită culturii organizaționale și ambasadorilor de brand formați în interiorul companiei.

Cum construim o cultură organizațională?
Cultura organizațională face parte din ceea ce numim generic brand de angajator. Și acest concept a fost invocat adesea de companiile de succes, însă este important să menționăm că lucrurile nu se întâmplă peste noapte, mai ales în cazul organizațiilor care au deja anumite obiceiuri, unele negative pentru evoluția viitoare a companiei. Și, deși brandingul de angajator pare o componentă ce se îndreaptă mai degrabă către domeniul resurselor umane, mulți alți specialiști sunt implicați în procesul creativ. Specialiști în marketing, relații publice, design și branding, cu toții depun eforturi considerabile pentru succesul unei astfel de strategii.

Un lucru este însă cert: odată demarată o astfel de initiațiativă strategică, rezultatele acestor eforturi vor avea un ecou puternic și de lungă durată, atât în interiorul companiei, cât și asupra categoriilor de public externe. Din nou, de reținut este faptul că aceste practici ce determină construirea culturii organizaționale și, implicit, a brandului de angajator, nu au sfârșit. Mai exact, odată construite aceste obiceiuri interne, ele trebuie susținute permanent de către companie.

În timp, o cultură organizațională centrată pe angajați, cu ecou pe piețele naționale și internaționale, va face orice companie să beneficieze de un element diferențiator față de concurență. Nu numai că acest lucru le va ajuta în construirea unui brand de angajator prin care vor atrage noi talente, dar le va permite și să convingă noi consumatori de calitatea produselor și serviciilor lor, datorită ambasadorilor de brand reprezentați chiar de angajați.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite