Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Erasmus+, facilitator al educației medicale continue

22 Noiembrie 2018



Educația medicală continuă reprezintă un deziderat comun multor țări. În România, astfel de inițiative sunt concretizate cu succes prin proiectele de parteneriat strategic realizate cu ajutorul programului Erasmus+.

Programul Erasmus+ deschide minți, schimbă vieți și, uneori, chiar le salvează, prin intermediul medicilor care participă la proiectele în domeniul formării profesionale.
Va prezentăm mai jos două studii de caz extrase din vastul portofoliu al Agenției Naționale pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale (ANPCDEFP), acumulat în cei peste 20 de ani de când gestionează programul Erasmus+ în România.
Dincolo de „tematica“ medicală, un element comun important al celor două studii este faptul că proiectele și-au demonstrat pe deplin sustenabilitatea, rezultatele acestora fiind valorificate intensiv și după finalul perioadei de derulare prin intermediul instrumentelor de e-learning.

COR-skills, pentru medicii care fac practică online
Primul proiect medical selectat este din domeniul chirurgiei ortopedice și al recuperării pacienților. Proiectul COR-skills („Învățare colaborativă pentru intervenții centrate pe pacient în recuperarea mersului după chirurgia ortopedică“) s-a adresat medicilor rezidenți din specialitățile de ortopedie și de recuperare, abordați ca o echipă interdisciplinară.
Scopul proiectului a fost de a completa educația medicală – considerată ca fiind una dintre cele mai conservatoare – cu o zonă de aplicații practice ale cunoștințelor teoretice specifice domeniului de ortopedie-traumatologie. În acest sens, s-a urmărit, în principal, îmbunătățirea abilităților chirurgicale ale specialiștilor din domeniul ortopediei, dar și încurajarea lucrului în echipă, astfel încât medicul de recuperare să poată colabora direct cu medicul ortoped.
Inițiativa lansării acestui proiect – inovator pentru medicina românească, dar nu numai – a aparținut Spitalului Clinic de Urgență București, instituție care a reușit, cu spijinul programului Erasmus+, să atragă parteneri importanți, din țară și din străinătate: Universitatea de Medicină și Farmacie „Carol Davila“, Spitalul Clinic Municipal Filantropia Craiova, dar și Spitalul Universitar „Sfânta Ana“ din Sofia (Bulgaria), Centrul Național pentru Cercetare Științifică „Demokritos“ (Grecia), European Training Center din Copenhaga (Danemarca) și Universitatea Mersin (Turcia).
După aproape doi ani de analize ale nivelurilor cunoștințelor actuale, chestionare pentru stabilirea nevoilor de învățare, vizite de lucru, rapoarte naționale și transnaționale, studii asupra celor mai utilizate protocoale etc., proiectul COR-skills și-a atins obiectivele.



Primul dintre ele a fost crearea unei platforme de e-learning cu caracter interdisciplinar, care include un ghid pentru protocoalele standard în intervenții chirurgicale ortopedice și programele de recuperare aferente, asociat cu o bază de date de studii de caz. Practic, platforma funcționează ca un sistem de e-References, adică o bază de date multimedia interactivă, care include rapoarte complete cu privire la pacienții care au primit un tratament ortopedic și/sau recuperare (rezonanță magnetică, tomografie, ecografie etc.), precum și date biomecanice de analiză a mersului. Componenta interactivă este dată de faptul că, odată înscriși în platformă, cursanții – medici specialiști și rezidenți, kinetoterapeuți și fiziokinetoterapeuți – trebuie să aleagă protocolul chirurgical sau de recuperare corespunzător și să-l adapteze în funcție de particularitățile cazului, identificate prin analiza mersului. Verificarea cunoștințelor se realizază tot online, prin teste grilă și studii de caz, în care cursantul trebuie să evalueze fiecare studiu, să aleagă protocolul chirurgical sau de recuperare corespunzător și să îl adapteze în funcție de particularitățile cazului.
Un alt rezultat important ale proiectului constă în realizarea unei serii de ghiduri de standarde operaționale în chirurgia ortopedică a membrului inferior și recuperarea post-chirurgicală. Fiecare ghid conține 12 proceduri standard de chirurgie a șoldului, genunchiului și gleznei și procedurile standard de recuperare corespunzătoare, iar pentru fiecare procedură există un fișier video correspondent, care poate fi accesat pe platforma de e-learning.
Cel mai important obiectiv atins de către proiectul COR- Skills îl reprezintă însă faptul că și-a demonstrat sustenabilitatea: toate cursurile online create au primit acreditarea EMC (Educație Medicală Continuă) din partea Colegiului Medicilor și, prin urmare, pot fi utilizate pentru pregătirea și formarea viitoarelor generații de specialiști, luându-se în calcul și includerea în ofertă educațională a universităților medicale participante.

BTK-VD, o abordare integrată la nivel european
Cel de al doilea proiect medical – BTK-VD (Below-The-Knee Vascular Disease) – a abordat oportunităţile de dezvoltare profesională în boala vasculară periferică infrageniculară, dintr-o perspectivă modernă, integrată, capabilă să livreze rapid rezultate.
„În majoritatea țărilor europene, presiunea este în creștere pentru a demonstra că medicii practicieni continuă să respecte standardele acceptabile, existând îngrijorarea că o bună parte din cunoștințele obținute în timpul formării de bază pot deveni rapid depășite“, ne-a explicat dr. Andreea Luciana Rață, coordonatorul proiectului.
Potrivit interlocutorului nostru, chirurgia deschisă (operațiile de bypass) a fost mult timp considerată „standardul de aur“ pentru revascularizarea pacienților cu afectarea arterelor infrageniculare. În timp însă, o dată cu evoluția anumitor dispozitive și a tehnicilor în domeniul endovascular, acest tip de proceduri a început să aibă un succes foarte mare, mai ales datorită caracterului minim invaziv și a unei recuperări mai rapide a pacienților după acest tip de intervenții.
„Există controverse uriașe în domeniul abordării acestei patologii și credem că este obligatoriu ca specialiștii noștri să fie instruiți atât în chirurgia deschisă, cât și în tehnicile endovasculare. În prezent, nu există un curriculum unitar pentru stagiarii din acest domeniu“, a subliniat coordonatorul proiectului.



Pornind de la această stare de fapt, Societatea Română de Chirurgie Vasculară (SRCV), alături de Centrul Pentru Promovarea Învățării Permanente din România, fundația Buyuk Ortadogu Saglik ve Egitim Vakfi (Turcia), Universitatea de Medicină din Groningen (Olanda) și Clinica Institutului Politehnic din Munchen (Germania) au inițiat, prin intermediul programului Erasmus+, un proiect de dezvoltare curriculară, prin activități de formare de tipul Short Term Staff Training și prin module de formare în mediu on-line dedicat.
Noutatea adusă de proiectul BTK-VD a constat în reunirea formării profesionale a chirurgilor în tehnici specifice cu formarea continuă a acestor profesioniști prin învățare on-line, cooperare internațională, schimbul de experientă și pregătirea pentru mobilitate în Europa. „Am ales această soluție ținând cont de faptul că, în acest moment, în Europa există două moduri de a aborda boală vasculară periferică infrageniculară: în chirurgie deschisă și prin abord endovascular, tehnici care necesită cunoștințe și abilități diferite, solicită abordări diferite și generează efecte, pozitive și negative, diferite. De exemplu, în România și în Turcia, chirurgia deschisă este abordarea cea mai utilizată, în timp ce în Olanda și Germania prevalează abordarea endovasculară“, ne-a declarat dr. Andreea Rață.
Pe parcursul celor doi ani de desfășurare a proiectului, 30 de medici rezidenți din România, Turcia, Germania și Olanda au avut ocazia să practice intervenții în echipe multidisciplinare, însumând peste 40 de ore în blocul operator și tot atâtea în sălile de practică experimentală din Spitalul Județean de Urgență „Pius Branzeu“, respectiv în Centrul de Microchirurgie și Chirurgie Laparoscopică „Pius Branzeu“ din Timișoara. „Filmările de chirurgie deschisă realizate de echipa de la Timișoara, unice la nivel european, sunt folosite, de exemplu, ca material didactic atât în cadrul platformei de învățare, cât și cu ocazia activităților practice în Germania și Olanda“, a precizat coordonatorul proiectului.
Cele cinci organizații partenere au dezvoltat un curriculum cu materiale de instruire, au creat o platformă on-line de învățare și au susținut instruiri de personal pentru a dezvolta un nou protocol chirurgical. Platforma de e-learning creată în cadrul proiectului oferă un format educațional interactiv care permite cursanților studiul invidual, punându-le la dispoziție materiale didactice în format multimedia și resurse specifice de învățare și testare(la sfârșitul fiecărui curs sunt incluse examene de evaluare, toate derulându-se on-line), facilitând activitățile de colaborare și interacțiunile prin intermediul unui forum on-line (pentru discuții generale, cereri de clarificări, explicații etc.).
Rezultatele proiectului BTK-VD asigură astfel un suport real pentru actualizarea cunoștințelor medicale și a abilităților profesionale deja acumulate, îmbunătățirea celor deja existente și însușirea de noi cunoștințe, deprinderi și abilităţi necesare.



Tags: Erasmus

Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite