Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Între ştiinţă, tehnologie şi politică culturală: noua paradigmă a artelor vizuale contemporane

20 Martie 2019



În 1997, am participat cu o lucrare ambientală vizuală – instalaţie mediatică - la prima bienală organizată de NTT ICC InterCommunication Center (ICC), Tokyo în Japonia. A fost un eveniment semnificativ atât pentru mine - ca tânăr artist care venea dintr-o ţară puţin cunoscută publicului japonez, din fostul bloc comunist est-european - cât şi pe un plan cultural internaţional mai amplu, care dezbătea la vremea respectivă oportunitatea unei schimbări radicale de paradigmă.
Era vorba de un eveniment cultural susţinut de unele dintre cele mai puternice şi prospere companii – compania de Telegrafie şi Telefonie niponă şi filiala Apple din Tokyo. Cu puţin timp înaintea finanţării şi lansării acestui centru cultural, au invitat la dezbatere teoreticieni şi curatori acreditaţi, de pe scena internaţională de arte vizuale, să dezbată o temă legată de definirea strategiei de politica culturală pe care urmau să o adopte pentru a avea impactul public anticipat. Ar fi putut finanţa cu uşurinţă un muzeu public, în care să achiziţioneze opere ilustre precum Da Vinci, Rembrandt, Van Gogh, Renoir… însă această imagine nu se potrivea domeniului tehnologic cu care se asociau în imaginea publică internaţională. Experţii şi mentorii invitaţi au ajuns la concluzia pe care au expus-o într-un NTT-ICC ‘Concept Book’: cea a necesităţii unei schimbări totale de paradigmă, prin înfiinţarea unui centru şi a unui muzeu media, cu lucrări ale artiştilor contemporani, care investighează posibilităţile noilor medii electronice, digitale, de reţele comunicaţionale şi care deschid ele însele un spaţiu de cercetare cultural – activ, dinamic, interconectat, la nivel global.
Am ajuns să înţeleg aceste lucruri mai târziu, doar în momentul în care m-am întrebat şi am reuşit să-mi explic de ce m-au ales, după o competiţie curatoriala în care au fost implicaţi 5 curatori media, fiecare dintre aceştia propunând la rândul lor câte 5 artişti din diferite ţări, din care în final au ales în total doar nouă proiecte pentru a fi finanţate, produse şi prezentate public în prima bienală ICC ’97, InterCommunication Center, Tokyo.
Lucrarea a fost deosebit de apreciată de artistul şi directorul de atunci al centrului de artă media ZKM, Jeffrey Shaw, fapt pentru care am fost invitat să o refac pentru expoziţia internaţională din 1999-2000, la ZKM, Center for Art and Media, Karlsruhe, din Germania.



Proiecte vizuale colaborative şi comunicarea pe scena culturală

Am făcut această introducere pentru a descrie un context general în care m-am situat ca artist, fiind mereu preocupat de tehnologie, de combinarea diverselor elemente într-o structură ambientală complexă, interactivă, autogenerativă – mecanic, vizual, audio, etc. – cu senzori sau controlere electronice amplasate în aceste instalații prin soluții DIY (Low sau High-tech).
Experimentul şi cercetarea, investigarea tehnologiei ca mijloc şi mediu de exprimare artistică au stat în centrul preocupărilor noastre, pe care le-am aplicat şi în proiectele colaborative de mai târziu, în care am invitat şi alţi artişti. De exemplu, în proiectul curatorial cu care am concurat, ales de Ministerul Culturii pentru reprezentarea României în pavilionul expoziţiei internaţionale de la Veneţia în 2001: instalaţia multi-mediatică colaborativă denumită „CONTEXT”, în care am invitat 18 artişti vizuali români, din țară si diasporă.
Am continuat să dezvolt proiecte noi, să descopăr perspective interdisciplinare pe care nu le-am mai abordat. La nivel instituțional am înființat Fundația FORMAT, cu care am realizat multe dintre proiectele artistice finanțate pe care le-am propus. Din 2004 lucrez şi ca lector la Universitatea Naţională de Arte Bucureşti, secţia foto-video. În paralel cu activitatea academică, şi în legătură cu aceasta, încerc să dezvolt câteva proiecte colaborative interdisciplinare în care implic studenţii universităţii. Cu un asemenea proiect am câştigat în 2007 o finanţare a programului Promocult lansat de Ministerul Culturii şi Cultelor, prin care proiectul a fost itinerat în străinătate,

Experiment și cercetare – „specificul local”
Întrebat de criticul şi curatorul de artă Horea Avram, într-un interviu publicat în numărul actual al revistei „ARTA“, ce proiecte am intenţionat să realizez şi nu s-au concretizat, privind subiectul din perspectiva unei „specificităţi locale“ aş putea spune că am avut în permanență o nostalgie că s-ar putea realiza și în România, la Bucureşti, un centru artistic important poate chiar şi pentru „zona Europa de est“. Un centru artistic activ, care să promoveze artele mediatice și noile tehnologii, la fel ca şi ArsElectronica din Linz, de exemplu.
Un alt exemplu de proiect propus cu un grup de iniţiativă al fundaţiei FORMAT în 2017 a fost cel de rezidență artistică în institutele de cercetare din Bucureşti – denumit „SynApps – Open Space“ – ratat, din păcate, din punct de vedere administrativ de către cei care și-au asumat responsabilitatea de a-l coordona şi depune pentru finanțare la momentul respectiv. Proiectul însă a fost preluat recent într-o altă formulă curatorială, reprezentativă doar pentru o parte din institutele de cercetare iniţiale din proiect, redenumit „FUSION“ şi finanţat de Rezidenţa BRD Scena9.
Poate tot din cauza unor mentalităţi care ţin de „specificităţile locale“ au fost eliminate din proiect chiar şi universităţile de arte – cu care am încercat iniţial formarea unui consorţiu instituţional - ceea ce dovedeşte din păcate o lipsă de viziune strategică în spaţiul cultural românesc, în care ‘este ok’ ca proiectele să se ‘împrumute’ în funcţie de interese legate de oportunităţile de finanţare şi reprezentare ale unora... şi asta în detrimentul conceptului de lansare a unui ‘call’ de proiecte pentru artişti şi al unei colaborări instituţionale largi, care ar fi putut genera impactul necesar inclusiv la nivel internaţional. Astfel a fost generată doar formal impresia că am mai bifat un subiect important, pe care iată că îl putem şi noi aborda, la egalitate cu un trend internaţional, dar într-un spirit ‘local’, bineînţeles.



Un consorţiu instituţional – ONG-uri culturale, viziune şi antreprenoriat independent

Există însă şi exemple de urmat, încredere şi atitudine pozitivă în colaborarea între arte şi ştiinţe, în institutele de cercetare, chiar şi în absenţa unei oportunităţi de finanţare imediate sau al unei finanţări deja câştigate pentru un anume proiect. Ceea ce nu înseamnă o lipsă de spirit antreprenorial în spaţiul cultural şi nici o inadecvare la oportunităţile locale de finanţare, ci mai degrabă o relaxare absolut necesară pentru a avea o viziune detaşată mai clară în construcţia unei ideologii funcţionale legitime pentru o asemenea abordare.
Prin renunţarea la limitările şi presiunea impusă de un demers formal ne asumăm libertatea de a gândi în afara unor standarde birocratice impuse, pentru a ne crea propria strategie de acţiune culturală. Acest lucru este necesar când dorim o reală schimbare de paradigmă şi nu o uniformizare formală.
Aceasta este viziunea prin care Fundaţia FORMAT şi INCDIE ICPE-CA au semnat recent un acord de colaborare în care conceptul cultural artistic devine un catalizator pentru gândirea creativă, explorarea științifică și comunicarea între oameni cu expertize și interese profesionale diferite.
Această iniţiativă are la baza ideea conform căreia creativitatea stă la baza gândirii şi acţiunii umane generatoare de progres, atât în domeniul ştiinţific/tehnic, cât şi în cel umanist, filosofic, artistic, social şi cultural. Crearea de conexiuni, transferul de idei și lansarea unor programe ce folosesc energii inovative în dezvoltarea unei structuri interdisciplinare, stă la baza lansării unui program comun prin care a fost creat un atelier şi studio media, necesar creşterii vizibilității și promovării imaginii programului nostru, în mediul on line.
Situată pe axe culturale majore, definite între artă/știință și societate, această iniţiativă propune înfiinţarea unui consorţiu instituţional larg – prin contactul cu universităţi de arte, fundaţii culturale, asociaţii, grupuri de interes şi programe similare pe plan local, dar şi internaţional – cu care să dezvolte o strategie de imagine culturală eficientă, aplicând la oportunităţi de finanţare în care interdisciplinaritatea, rolul artelor şi al noilor tehnologii este semnificativ.
Proiectul, pe care l-am denumit „9 Installations“, a fost selectat de Muzeul Național de Artă Contemporană, București (MNAC) pentru a fi expus în calendarul de evenimente expoziționale 2020-2021.
Acest proiect retrospectiv propune reconstrucția funcțională a unora dintre instalațiile ambientale mediatice și video, realizate de mine pe parcursul carierei artistice-prezentate în diverse evenimente expoziționale internaționale, la care am fost invitat.
Colaborarea Fundației FORMAT cu INCDIE ICPE-CA va asigura suportul tehnic pentru realizarea acestor instalații mediatice complexe, care vor putea fi prezentate publicului la MNAC.
Curatorul proiectului, Horea Avram, afirma: „Această expoziție se dorește o confirmare a anvergurii artistice remarcabile a artistului, prezentând variante actuale ale unor lucrări din perioada anterioară, realizate începând cu 1993, care însă nu au fost prezentate în România în ultimii ani. Așadar, proiectul are o dublă articulare: una retrospectivă și alta prospectivă. Pe de o parte, propune reconstrucția celor mai importante instalații media care au marcat istoria artei recente din România și totodată reprezintă repere esențiale pe harta artei media internaționale – unele lucrări au fost prezentate în cele mai prestigioase instituții din lume: Bienala de la Veneția, ICC Tokyo Biennale sau ZKM Karlsruhe (Centrul de Artă și Cultură Media). Pe de altă parte, acest proiect are o dimensiune prospectivă. 9 Installations are un rol de statement, căci propune câteva abordări care indică nu doar preocupările curente ale artistului, ci și posibile direcții de explorare tehnologică și abordare conceptuală în sfera noilor media.“



Tags: ICPE-CA, inovare

Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite