Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Transformarea Digitală nu e despre Tehnologie, ci despre Oameni: Fără un 4G evoluat, 5G va fi doar o cheltuială, nu o investiţie...

18 Aprilie 2019



Semnalul nostru de alarmă tras pentru conştientizarea importanţei trecerii și României la 5G este unul provenit din gândirea critică şi analiza tehnologică a jurnalistului IT&C acreditat anual, de 15 ani, la toate edițiile Mobile World Congress - Barcelona - cel mai mare eveniment al industriei de Comunicaţii la nivel global. După Barcelona, la exact o lună organizăm la București Conferinţa PostMWC, în urma analizei celor mai importante rapoarte ale marilor case de consultanţă. Pentru ediţia din luna martie a PostMWC am consultat peste 1.200 de pagini de rapoarte, rezultând un conţinut condensat de circa 50 de pagini esenţiale. Concluzia e simplă: fără o evoluție solidă a tehnologiei 4G, fără un IoT avansat, fără aplicații concrete pentru piață, trecerea la 5G este doar un moft neacoperit de realitate.

Din păcate, niciun for de tehnologie, autoritate, asociaţie sau personalitate din România nu acordă încă o atenţie pe măsura importanţei acestei schimbări esenţiale de paradigmă 5G, ce reprezintă trecerea la următoarea etapă industrială. Cuvântul de ordine azi este Transformarea Digitală, ce coincide cu lansarea 5G la nivel global: Coreea, SUA, Elveția, Japonia, Germania, Italia, Australia și Noua Zeelandă făcând deja primele mutări strategice în acest sens.

Transformarea digitală nu e despre Tehnologie...
Riscul de transformare digitală (TD) reprezintă cea mai mare preocupare în 2019, conform unui studiu recent al Wall Street Journal și Forbes realizat cu directori, directori executivi și decidenți la nivel global. Cu toate acestea, 70% din toate inițiativele TD nu își ating obiectivele. Dintre cele 1,3 mii de miliarde de dolari cheltuite anul trecut pe TD, s-a estimat că 900 de miliarde de dolari au fost pierduți. De ce reușesc unele eforturi TD și altele devin niște pierderi asumate?
În mod fundamental, aceasta se datorează faptului că majoritatea tehnologiilor digitale oferă posibilități de creștere a eficienței și de intimitate a clienților. Dar dacă oamenii nu sunt transformați ei înșiși în direcția noii paradigme, iar practicile lor organizaționale sunt și ele eronate, TD nu va face altceva decât să mărească pur și simplu aceste defecte. Vom încerca să selectăm 5 direcții de acțiune care ne pot ajuta să conducem organizațiile noastre prin transformările digitale care au reușit.
Direcția 1: Definiți-vă strategia de afaceri înainte de orice investiție. Liderii ce urmăresc să îmbunătățească performanța organizațională prin utilizarea tehnologiilor digitale sunt tentați să se orienteze către o strategie focalizată pe computere și mașini automatizate. Transformarea digitală ar trebui să fie ghidată de o strategie de afaceri mai largă, nu doar de tehnologie, care nu trebuie să fie un scop în sine, ci o unealtă.
Nu există o singură tehnologie care să asigure „viteza“ sau „inovația“. Cea mai bună soluție este o combinație de instrumente pentru o anumită organizație, care va varia de la o viziune de management la alta.
Direcția 2: Beneficiați de insideri. Organizațiile care caută transformări (digitale și de altă natură) adesea atrag o armată de consultanți externi care tind să aplice cele mai potrivite soluții în ideea atingerii celor mai bune practici. Astfel, transformarea organizațiilor respective se bazează pe insideri - personal care are cunoștințe intime despre ceea ce funcționează (și ce nu se poate face) în operațiunile lor zilnice. Adesea, noile tehnologii nu reușesc să îmbunătățească productivitatea organizațională, dar nu din cauza unor deficiențe fundamentale în tehnologie, ci din cauza lipsei de cunoștințe profunde din interior.



Direcția 3:
Descoperiți experiența clientului din exterior. Dacă obiectivul TD este de a îmbunătăți satisfacția clienților și intimitatea, atunci orice efort trebuie să fie precedat de o fază obligatorie de diagnosticare, cu o contribuție majoră din partea clienților. Astfel, marile companii fac sute de interviuri individuale cu clienții, în care cer fiecărui client să-și descrie punctele forte și punctele slabe ale departamentului. Experiența Transformării Digitale arată că cel mai bun mod de a maximiza satisfacția clienților este adesea să facem schimbări la scară mai mică la diferite instrumente în diferite puncte ale ciclului de servicii. Singura modalitate de a ști unde să modificați și cum să modificați este prin obținerea de informații extinse și aprofundate de la clienți.
Direcția 4: Recunoașteți teama angajaților de a fi înlocuiți. Atunci când angajații percep că transformarea digitală le-ar putea amenința locurile de muncă, ei pot rezista în mod conștient sau inconștient schimbărilor. Dacă TD se dovedește a fi ineficientă, managementul va abandona în cele din urmă efortul și locurile de muncă vor fi salvate (momentan măcar). Este esențial ca liderii să simtă și să recunoască aceste temeri și să sublinieze că procesul de transformare digitală este o oportunitate, atât pentru angajați de a-și îmbunătăți expertiza pentru a se potrivi piețelor viitorului, cât și pentru angajator, care devine mai adaptat pieței sale de expertiză.
Direcția 5: Internalizează cultura de start-up din Silicon Valley în cadrul companiei tale. Firmele de start-up din Silicon Valley sunt binecunoscute pentru luarea deciziilor rapide, sunt agile, utilizează prototipuri rapide și structuri plate. Procesul de transformare digitală este inerent incert: modificările trebuie făcute provizoriu și apoi ajustate; deciziile trebuie luate rapid, iar grupurile din întreaga organizație trebuie să se implice. Drept urmare, ierarhiile tradiționale nu mai funcționează și chiar ne blochează. Cel mai bine este să adoptăm o structură organizațională plană, care să rămână oarecum separată de restul organizației. Dacă fiecare decizie trebuie să treacă prin mai multe niveluri de conducere pentru a avansa, este evident că greșelile nu pot fi detectate și corectate rapid.



Cum stă România pe harta viitorului digital?

Toate aceste direcții de acțiune reprezintă experiențele unei companii robuste, ce funcționează deja într-un climat economic liberal, bazat pe un capitalism avansat, în care capitalul provine de la bănci și instituții financiare funcționale. Nu ne putem imagina, încă, aceste mecanisme în România, unde realitatea ne arată că cele mai de succes afaceri autohtone provin din fonduri cu proveniență incertă, din mari afaceri cu statul, care de cele mai multe ori se finalizează cu procese penale și pușcărie. Nici rolul băncilor noastre nu este de neglijat, cu cât acestea sunt mai greu de convins că trebuie să finanțeze economia, unde IMM-urile reprezintă peste 95% din economia autohtonă. Capitalismul nostru nu este decât unul firav, bazat pe funcționarea câtorva multinaționale, care nu au puterea unei adevărate transformări societale de masă.
Așadar, revenind la lumea mobilității, la Congresul Mondial de la Barcelona și la ce aducem noi de acolo în lumea specialiștilor autohtoni, prin conferințele de afaceri organizate cu mari eforturi într-o țară unde se comunică din ce în ce mai puțin - facem un transfer de cunoștințe vitale pentru următorul pas. Întâlnirea anuală cu greii lumii mobile la nivel planetar nu numai că ne încarcă bateriile printr-o interacțiune directă în conferințe, lansări și interviuri, dar asistăm practic la o „contaminare” pozitivă, dacă îi putem spune așa, cu toate strategiile și practicile de succes ale marilor și micilor companii care au reușit în proiectele lor.
Acest dinamism care mișcă lumea internațională ne susține și pe noi la Congresul Mondial, unde reușim să facem peste 10 întâlniri pe zi, să fim martorii celor mai importante lansări și evenimente ale industriei, să ne implicăm în cadrul conferințelor și ale diverselor dezbateri, unde trebuie să se vadă și prezența României. Nu e puțin lucru, iar partenerii internaționali apreciază acest efort din partea media de specialitate. În acest sens, facem parte din mai multe organisme de lucru internaționale, grupuri de lucru și platforme extrem de active, care răspândesc cu mare profesionalism cele mai bune experiențe, zi de zi. Transparență și comunicare, un fel firesc de a trăi, bazat pe sinceritate și onestitate, toate acestea sunt valori care suferă azi mult la noi, dar care în marile hub-uri de afaceri și tehnologice le simțim din plin.
Transformarea digitală a funcționat pentru toate aceste organizații deoarece liderii lor s-au reîntors la elementele fundamentale: s-au axat pe schimbarea mentalității membrilor săi, precum și asupra culturii și proceselor organizaționale, înainte de a decide ce instrumente digitale să utilizeze și cum să le utilizeze. Ceea ce liderii și membrii organizației imaginau a fi viitorul organizației lor a condus tehnologia, nu invers!



Tags: ITC

Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite