Revista >> Iunie 2019 [Nr. 215] >> IT&C
Începe România să conteze pe harta IoT?
România pare să devină o destinație interesantă pentru marile nume din domeniul Internet of Things. O dovadă în acest sens este recenta intrare pe piața locală a companiei Sigfox, care, cu ajutorul tehnologiei proprietare, pare pregătită să concureze de la egal cu „veteranii“ Vodafone și Orange.
Anul trecut funcționau la nivel global peste 17,8 miliarde de echipamente conectate. Dintre acestea, doar 7 miliarde erau device-uri IoT (conform studiului „State of the IoT & Short term outlook 2018“ realizat de IoT Analytics).
Ponderea se inversează însă rapid. Anul acesta vor fi 8,3 miliarde de device-uri IoT la un total de 19,4 miliarde de echipamente conectate (care includ si smartphone-uri, tablete, latop-uri, smartwatch-uri etc.), în 2021 se va atinge paritatea (egalitate la 11,6 miliarde), iar în 2025 produsele IoT vor fi majoritare (22 miliarde la un total de 34,2 miliarde de echipamente conectate).
Adopția rapidă este susținută de evoluția similară a soluțiilor dedicate de conectivitate. La momentul actual, majoritatea device-urilor IoT sunt conectate prin intermediul rețelelor Wireless Personal Area (WPAN), a căror arie de acoperire nu depășește 100 m. (Este vorba, în principal, de tehnologii de tip Bluetooth, Zigbee sau Z-wave, care conectează echipamente din gama produselor „Smart homes“.)
O altă soluție utilizată pe scară largă este Wireless Local Area Networks (WLAN), care oferă un răspuns mulțumitor cererilor de conectivitate pe o rază de maximum 1 kilometru. Wi-Fi este cel mai popular standard din această categorie și își consolidează constant poziția, nu doar prin creșterea adopției în rândul utilizatorilor casnici, ci și prin dezvoltările tot mai numeroase în zona industrială. (Aplicațiile Industrial IoT înregistrează o creștere accelerată, ca urmare a creșterii utilizării roboților și a soluțiilor de automatizare în zona de producție, precum și a sistemelor de mentenanță preventivă.)
Suntem în rândul lumii
Specialiștii estimează însă că tehnologiile Low-power Wide Area Networks (LPWAN) vor juca cel mai important rol în creșterea adopției IoT în următorii ani. Iar dezvoltările din această zonă justifică pe deplin așteptările.
Conform rapoartelor GSMA (asociație care reunește peste 750 de operatori telecom din întreaga lume și alte 400 de companii cu rol major în dezvoltarea ecosistemului mobil), în trimestrul doi 2019 rețelele Low Power Wide Area acopereau 93% din piața IoT. De altfel, la începutul anului, erau deja lansate 68 de rețele Narrowband IoT (NB-IoT) în 45 de piețe și alte 25 de rețele LTE-M (Long Term Evolution, category M1) în 19 țări.
Printre acestea se numără și România. În septembrie trecut, Vodafone a anunțat că deține și operează prima rețea mobilă din țară care oferă acoperire națională pentru servicii NarrowBand-IoT. Anunțul a survenit la scurt timp după ce operatorul a finalizat cu succes testarea tehnologiei NB-IoT pe echipamente OMV Petrom situate în proximitatea sondelor în producție, în zone izolate, fără acces la Internet și fără acoperire GSM.
Evident, nici principalul concurent nu a bătut pasul pe loc – Orange a lansat în noiembrie 2018 prima rețea națională LTE-M, cu acoperire în 3.137 de localități, o dată cu platforma Live Objects, dedicată proiectelor IoT.
Sigfox, un challenger puternic
Concurența devine însă din ce în ce mai mare, la începutul lunii făcându-și intrarea pe piața din România și compania Sigfox, prin partenerul local Simple IoT.
La momentul actual, Sigfox este cotată la nivel mondial ca fiind una dintre tehnologiile LPWAN cu cea mai rapidă adopție:
• în 2017, aria de acoperire a rețelei globale Sigfox era de 1,2 milioane de kilometri pătrați, compania fiind prezentă în 36 de țări;
• în 2018, aria s-a triplat, ajungând la 3,6 milioane kmp și 45 de țări;
• În 2019, ținta propusă este 5 milioane kmp și 60 de țări.
La nici zece ani de la lansare, Sigfox are referințe puternice în întreaga lume, printre clienți numărându-se companii precum Groupe PSA, Michelin, Securitas, Bosch, Nestlé sau Danone.
Care sunt avantajele competitive
Atractivitatea tehologiei Sigfox este asigurată de o serie de avantaje competitive specifice.
„În primul rând, este vorba de faptul că tehnologia Sigfox permite transmiterea tuturor datelor necesare pentru o companie în doar maximum 12 bites. Este o cantitate de date suficientă în peste 70% din business-ul de astăzi. Cu Sigfox poți colecta toate datele de care ai nevoie la un cost avantajos și cu un impact redus la nivelul aplicațiilor. Tehnologia noastră îi da clientului garanția că primește date relevante, când și cum trebuie și în cantitate optimă, ceea ce asigură soluțiilor Sigfox o autonomie superioară. În plus, echipamentele utilizate se activează doar atunci când trebuie să transmită un mesaj, fapt care contribuie și el la creșterea autonomiei. Apoi, mesajul trimis de dispozitiv pleacă spre întreaga rețea Sigfox, respectiv către toate stațiile de bază care acoperă acel device și care au un nivel de acoperire foarte mare. De exemplu, am avut un echipament Sigfox instalat în zona Călărași și datele trimise de respectivul device către aplicația clientului au fost recepționate de trei stații din București și două din Constanța. De aceea ne putem permite să oferim un SLA atât de ridicat la nivel global, pentru că, prin trimiterea simultană către mai multe stații, este 100% sigur că mesajul va fi recepționat de aplicația clientului. Înainte însă de a-i parveni clientului, mesajul ajunge în Cloud-ul Sigfox, care verifică dacă acesta are structura corectă și dacă device-ul care l-a emis a fost certificat și abia apoi îl direcționează către aplicația clientului. Datele transmise criptat pot fi însă redistribuite și către Amazon Web Services, Microsoft Azure, Google Cloud, platforma IBM Watson sau în sistemele SAP. Sigfox este printre puținii operatori de rețea care este integrat cu toți jucătorii importanți din piața IT, iar acesta este alt un diferențiator important“, a explicat Silviu Neghină, Country Director Eastern Europe Sigfox.
Un alt avantaj adus în discuție de Dan Vlad, CEO & Founder Simple IoT, a fost cel al marii diversități de echipamente certificate: „La momentul actual sunt peste 700 de echipamente Sigfox certificate pentru diferite industrii, dezvoltate de companii independente. În fiecare luna însă, acest număr crește cu câteva zeci de noi device-uri. Sunt soluții de trasabilitate, device-uri pentru contorizare consumuri, senzori, module etc., care de acum sunt disponibile și pentru companiile din România. Ceea ce reprezintă un ajutor real pentru companiile locale care caută soluții imediate la problemele pe care le au.“
Proiect-pilot la FAN Courier
Cu ocazia lansării, oficialii Sigfox au prezentat și câteva aplicații practice în zona de utilități (prin soluții de contorizare de la distanță a consumurilor), retail (monitorizarea temperaturilor în vitrinele frigorifice), soluții inteligente de gestionare a locurilor de parcare sau de Smart Building.
Felix Pătrășcanu, CEO și co-fondator FAN Courier, a detaliat la rândul sau proiectul-pilot demarat alături de Simple IoT. Nevoia a apărut o dată cu deschiderea noului hub central de pe Șoseaua de Centură a Capitalei, când compania de curierat a trecut la utilizarea extinsă a roll-containerelor pentru a scădea timpul de procesare în hub-urile intermediare și reduce avariile coletelor. Soluția Simple IoT a constat în montarea unor dispozitive Sigfox cu o durată de viață de peste 5 ani și rezistență crescută la șocuri, intemperii și temperaturi extreme.
Practic, fiecare roll-container este dotat cu un dispozitiv care transmite date prin rețeaua Sigfox, informațiile furnizate fiind integrate platformele companiei de curierat pentru a facilita urmărirea activelor. Astfel, managerii pot vizualiza în timp real poziția roll-containerelor pe hartă, în funcție de locația (depozitul) în care se află, și pot primi alerte pentru cele care staționează mai mult de o perioadă determinată.
Beneficiile urmărite sunt:
• Reducerea costurilor prin menținerea stocului existent de roll-containere;
• Scăderea numărului celor care nu sunt folosite;
• Imbunatirea trasabilitatii livrărilor și a proceselor.
„Am vrut să renunțăm cu totul la europaleți – nu am reușit până acum acest lucru – și am investit consistent în roll-containere. Managementul lor era însă foarte greoi, până au venit cei de la Sigfox și ne-au arătat că există soluții. În momentul de față suntem în faza de proiect-pilot, dar cred că am obținut deja o serie de rezultate benefice pentru FAN Courier. În plus, tehnologia este ieftină, și asta este extrem de important când toți clienții ne cer prețuri cât mai mici“, a precizat Felix Pătrășcanu.
Planuri ambițioase
„Potențialul României pe piața IoT este unul foarte mare și estimăm că în următorii 5-10 ani vor fi adoptate peste 20 milioane de device-uri conectate prin Sigfox“, a declarat Emma Park, VP Europe Sigfox, cu ocazia lansării oficiale.
Pentru a atinge aceste obiective, Simple IoT a început dezvoltarea unui ecosistem de parteneri în România, care reunește integratori de sistem, furnizori de servicii telecom, producători de soluții IT și de echipamente hardware etc.
La momentul actual, Sigfox are acoperire în București, Ploiești, Constanța, Brașov, Râmnicu Vâlcea, Sibiu, Cluj-Napoca, Timișoara și Arad, iar Simple IoT preconizează că, până la finalul acestui an, va acoperi peste 50% din populație. Un rezultat care, dacă va fi atins, va pune probleme reale competitorilor „tradiționali“ de pe această nișă, respectiv marilor operatorilor mobili care până acum nu s-au confruntat cu un rival puternic.
Parerea ta conteaza:
(0/5, 0 voturi)