Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Marketing digital versus tradițional: ce alegem?

20 Iunie 2019



Bugetele de marketing sunt adesea un subiect sensibil pentru multe companii, indiferent că vorbim despre industria B2B sau B2C. Dar un moment și mai sensibil este acela în care echipele de marketing sunt nevoite să delimiteze acest buget în acțiuni și activități specifice. Se vorbește tot mai mult în ultima perioadă despre omnichannel marketing, sau marketing realizat pe mai mult canale de comunicare, într-o manieră unitară. Se pare că utilizarea unei strategii ce cuprinde elemente și canale diverse ajută la atingerea rezultatelor dorite. Cu toate acestea, va exista, cu siguranță, o componentă dominantă, iar când vine vorba de determinarea ei, marketerii au o singură întrebare: digital sau tradițional? Să vedem câteva aspecte de care trebuie să ținem cont atunci când răspundem la această întrebare.

Marketingul tradițional

Nu e nimic nou de spus despre marketingul tradițional, din moment ce am fost expuși la astfel de reclame la un moment dat în viață. Aceste reclame oferă companiilor oportunitatea de a transmite un mesaj și de a ajunge la o audiență semi definită. Și spunem semi definită deoarece nu putem controla în totalitate cine vede o reclamă.

E greu să ignorăm marketingul tradițional, mai ales că vedem astfel de reclame la ordinea zilei. Și deși acest tip de marketing a evoluat în ultimele decenii, fiind astăzi rafinat și creativ, comparația cu marketingul digital scoate la lumină câteva aspecte pe care nu le putem ignora în încercarea de a determina cea mai bună strategie de marketing pentru o companie:

Interacțiune limitată

Una dintre cele mai importante limitări ale marketingului tradițional este interacțiunea cu potențialii consumatori. Aceasta este fie extrem de limitată, fie inexistentă. Putem compara aceste reclame cu o stradă cu sens unic. Mesajul transmis nu va putea primi și un răspuns din partea audienței.
Importanța interacțiunii a crescut semnificativ în ultimii ani, acest lucru având loc în contextul în care potențialii consumatori își doresc un dialog deschis cu brandurile de la care cumpără. Fără posibilitatea de a întreține o astfel de comunicare, companiile își pierd ușor, dar sigur, din atenția consumatorilor.

Lipsa de control atunci când vine vorba de optimizări

Marketingul tradițional depinde într-o mare măsură de promoții, care, odată executate, nu mai pot fi îmbunătățite sau schimbate. Fie că vorbim de un text plasat într-un ziar local sau despre o reclamă televizată, niciuna dintre cele două nu poate fi schimbată pe parcursul unei campanii. Singura metodă la care se poate apela este înlocuirea reclamei, ceea ce presupune, de multe ori, alte costuri de producție și plasare.
Să spunem, de exemplu, că o companie lansează o reclamă despre un dispozitiv nou într-o revistă de profil. Însă, la scurt timp după lansarea reclamei, compania face o serie de ajustări la produs, ajustări ce pot aduce o creștere semnificativă a vânzărilor. Mai poate compania să schimbe reclama? Din păcate nu. Poate doar să mai plaseze încă una într-o ediție viitoare.

Personalizarea limitată
Multe companii urmăresc să atingă cu mesajele lor potențiali consumatori ce fac parte dintr-o anumită industrie și dintr-un grup de vârstă specific. Însă, marketingul tradițional oferă puține opțiuni de personalizare a mesajelor pentru consumatori specifici.
Deși putem folosi tehnicile tradiționale pentru a atinge un anumit segment, nu putem limita audiența. În schimb marketingul digital permite mesajului să ajungă la consumatori bine definiți și chiar oferirea de oferte personalizate.

Evaluarea performanței
Evaluarea unei campanii, indiferent de canalul utilizat, este esențială deoarece oferă informații valoroase despre cum au reacționat consumatorii la mesaje și oferă direcții viitoare de abordare. În cazul marketingului tradițional, măsurarea performanței poate fi dificilă.
Cu toate cele menționate mai sus, nu trebuie să înțelegem că marketingul tradițional trebuie evitat cu desăvârșire, întrucât ar fi un lucru fals. Ce trebuie să reținem este faptul că, din anumite perspective, acesta nu este la fel de eficient ca marketingul realizat în mediul digital.

Marketingul digital
Ne putem da seama încă din nume că acest tip de marketing are drept suport Internetul, prin multitudinea de canale disponibile. Orice companie poate utiliza mediul digital și modalitățile de promovare specifice pentru a ajunge la audiențe bine definite, pentru a se conecta cu oamenii și pentru a-i convinge să cumpere. Tot ce ține de motoare de căutare, rețele de socializare și reclame online, totul intră sub umbrela marketingului digital.
Motivul pentru care marketingul digital a devenit esențial în ultimii ani este faptul că Internetul a devenit o parte integrată din viața consumatorilor, mai ales pentru generațiile de tineri, un instrument utilizat adesea de oricine și pentru orice. În plus, datorită faptului că tot mai multe profesii au la bază utilizarea Internetului, este aproape imposibil să nu fim expuși la cel puțin o reclamă digitală pe zi.
Pe măsură ce tehnologia evoluează și ideea de automatizare și digitalizare este tot mai prezentă în mediul de afaceri, companiile investesc sume importante pentru a se promova în mediul digital. Iar motivul pentru care continuă să fie eficiet este dat de faptul că multe dintre acțiunile de marketing online sunt de tip inbound, ceea ce înseamnă că o companie nu este nevoită să caute consumatori, deoarece aceștia vor găsi compania singuri.

Care este statusul actual al marketingului digital? Să vedem câteva statistici:
• 60% din specialiștii în marketing își îndreaptă eforturile către mediul digital;
• Peste 80% dintre cumpărători caută informații online despre un produs sau serviciu înainte de achiziție;
• Aproape 60% dintre adulți folosesc Facebook în mod regulat;
• 94% din specialiștii în marketing B2B utilizează LinkedIn pentru acțiuni de marketing;
• 90% dintre companiile B2C au raportat că rețelele sociale sunt cea mai eficientă modalitate de promovare.

Indiferent de nișa de afaceri, orice organizație poate utiliza, chiar în mod gratuit, o serie de platforme digitale, ce pot oferi rezultate rapide și măsurabile. Ce trebuie să reținem este faptul că nu toate tacticile de marketing digital pot fi utilizate de o companie, ci doar o parte. Acest set de instrumente este determinat de audiența afacerii, industria în care activează și produsele oferite, la care pot fi adăugate și alte variabile relevante.

Cum ne decidem în ce investim?
Menționam la începutul materialului despre omnichannel marketing și despre creșterea în popularitate a acestuia în ultima perioadă. Chiar de la acest concept ar trebui să începem atunci când vizăm determinarea acțiunilor de marketing specifice pentru o companie și unde vor fi direcționate bugetele de marketing.
De reținut este faptul că, indiferent de ce tip de marketing am utiliza, nu trebuie să le excludem pe celelalte. Ideea de transmiterea a mesajolor în manieră unitară ar trebui să primeze. Așadar, cea mai potrivită modalitate de a face marketing este diversificarea. Evident, așa cum aminteam și la început, va exista o dominantă, iar aceasta se determină în funcție de companie și specificul acesteia.
Ceea ce ne va face să obținem rezultate pozitive pe termen lung, indiferent de tipul de marketing utilizat, este analiza continuă a rezultatelor și îmbunătățirea mesajelor transmise, astfel încât consumatorii să fie din ce în ce mai convinși că fac alegerea potrivită.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite