Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Administratia publica, la ora bilantului informatic pre-aderare

22 Septembrie 2006



Evenimentul anual ANIAP, cu specific dedicat solutiilor de e-administratie, a avut ca principal obiectiv la aceasta a cincea editie a sa identificarea Stadiului de implementare a principiilor de e-guvernare si a serviciilor electronice in administratia publica locala, in conformitate cu Standardele impuse de Comunitatea Europeana, in vederea aderarii tarii noastre la Uniunea Europeana in anul 2007.


Momentul T0 al informatizarii administratiei publice


ANIAP1In vederea acestui demers, in deschiderea conferintei anuale, dna Sevil Sumanariu, presedintele ANIAP, a prezentat succint rezultatele studiului „Evaluarea stadiului informatizarii Administratiei Publice Locale“, realizat in prima jumatate a acestui an, cu sprijinul Uniunii Nationale a Consiliilor Judetene din Romania. Documentul, o analiza pertinenta a situatiei existente la nivelul intregii administratii publice, realizeaza un bilant obiectiv inaintea aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, reprezentand, din punctul de vedere al indicatorilor „Societatii Informationale“, un „moment T0 fata de care evolutia ulterioara a acestor indicatori va fi masurata pentru administratia publica locala. Fara aceste informatii, orice strategie, orice masura este nefundamentata. Daca nu stim unde ne aflam, de fapt, nu vom sti nici ce avem de facut mai departe“, a subliniat dna presedinte Sumanariu, ]n deschiderea prezentarii raportului.


Studiul, care s-a bazat pe raspunsurile primite de la 2.236 (circa 69,6%) dintre cele 3.214 autoritati locale (existente la 31.12.2005, conform Ministerului Finantelor Publice), a abordat cinci aspecte majore ale acestui domeniu: „Infrastructura hardware si de comunicatii“, „Serviciile electronice“, „Transparenta decizionala prin mijloace electronice“, „Sistemele informatice“ si „Resursa umana de specialitate“.


Printre concluziile evidentiate de presedintele ANIAP, se remarca evolutia constant pozitiva a stadiului informatizarii la toate nivelurile administratiei publice, dar, totodata, si o amplificare a decalajului dintre consiliile judetene, respectiv primariile de municipiu si primariile de oras si comuna. Acest decalaj este evident si la nivelul prioritatilor acestor doua categorii de unitati administrative – „in cazul primariilor de oras si de comuna se resimte nevoia cresterii rapide a nivelului de infrastructura hardware si comunicatii, in timp ce in cazul consiliilor judetene si al primariilor de municipiu se evidentiaza necesitatea imbogatirii calitative, care sa acopere functionalitatile de gestiune a finantelor publice, a teritoriului si resursei umane“, a declarat dna Sumanariu.


O atentie deosebita in cadrul studiului ANIAP a fost acordata „Serviciilor electronice“ furnizate de administratia publica. Dintre cele 581 de unitati administrativ teritoriale (UAT) care au raportat furnizarea unor astfel de servicii, a rezultat, in urma analizei raspunsurilor de catre ANIAP, ca doar 154 de unitati realizeaza cu adevarat acest lucru (ceea ce reprezinta 6,89% din totalul de 2.236 UAT). Datorita confuziei generate de sintagma „servicii electronice“, in cadrul studiului ANIAP s-a impus necesitatea definirii exacte a 4 niveluri de referinta, in conformitate cu standardele europene, care sa masoare gradul de interactivitate al serviciilor publice electronice (majoritatea UAT acopera, in principal, doar primele doua niveluri, respectiv „Furnizarea de informatii“ si „Interactiunea unidirectionala“).


In ceea ce priveste domeniul „Transparentei decizionale prin mijloace electronice“ (reglementata, de altfel, prin hotarari de guvern), studiul ANIAP a realizat analiza informatiilor publice livrate de UAT pe Internet prin prisma compendiului legislativ e-FOIA (realizat anul trecut pentru Agentia de Strategii Guvernamentale). Rezultatul este si in acest caz ingrijorator, doar 586 de UAT respondente respectand, intr-o masura mai mica sau mai mare, prevederile legale, ceea ce reprezinta 26,61%.


Un alt „aspect delicat“ l-au reprezentat rezultatele analizei resursei umane de specialitate, care a evidentiat din nou faptul ca administratia publica locala se confrunta cu problema resurselor umane deficitare, atat cantitativ, cat si calitativ. (Una dintre principalele cauze invocate in cadrul conferintei in explicarea acestei crize continue de informaticieni in unitatile administrativ teritoriale au fost prevederile Legii 161/2003, care limiteaza procentul functiilor de conducere in administratie la 12%, limitare care a avut efect direct asupra departamentelor informatice din cadrul UAT.) Rezultatele studiului au indicat, per total, un procent de 0,88 informaticieni la numarul total de salariati din cadrul UAT, la nivelul comunelor acest procent atingand valoarea de 0,10% (numarul de computere la 1 informatician, la nivelul comunelor, este de 340,25).


Premii si prezentari


Prezentarea succinta a studiului ANIAP, document elogiat de reprezentantii guvernului prezenti la eveniment (respectiv dl consilier Eugen Popa, din partea Ministerului Administratiei si Internelor, dl director Viorel Cristea, tot din MAI, si dl director general adjunct Viorel Gaftea, Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei), a fost urmat de o serie de sesiuni de prezentare a catorva solutii informatice dedicate administratiei publice locale, insotite de studii de caz sustinute de beneficiarii directi ai acestora. Companiile care au participat la aceste prezentari au fost Professional Management Solutions, Intergraph Computer Services, Intrarom, Sobis Solutions, Expert Service IT, S&T Romania, Romtelecom, Siveco, Larsen Consulting Services, Epicor Software, Digital Data Services, Ara Software Group, Nortel Networks Romania, UTI Systems, CS Vision si Asesoft International.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite