Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Piața RPA crește precum Făt-Frumos

24 Septembrie 2019



Robotic Process Automation continuă să fie un subiect fierbinte. O demonstrează atât evoluția pieței globale, cât și creșterea interesului la nivel local, precum și succesul de public al evenimentelor dedicate subiectului automatizărilor inteligente.

Piața soluțiilor RPA crește precum Făt-Frumos, cu un ritm anual de aproximativ 63%, iar UiPath – unicul „unicorn“ al industriei IT românești, emigrat peste Ocean – este liderul ei.
Compania înființată de Daniel Dines a reușit să înregistreze în perioada 2017-2018 o creștere de 10 ori mai mare decât piața, respectiv de 630%, conform datelor Gartner. Evoluție care i-a permis să avanseze în doar un an, de pe poziția a cincea în clasamentul mondial al vendorilor de soluții RPA, pe primul loc. Și să ajungă la o valoare de piață estimată la 7 milarde de dolari și un market share de 13,6%.

Comparativ, următorul clasat – start-up-ul Automation Anywhere – deși are o cotă de piață apropiată (de 12,8%) este estimat la „doar“ 2,6 miliarde USD. Asta în timp ce al treilea competitor, Blue Prism, este apreciat la o valoare de 3 miliarde USD pentru o cotă de piață sensibil mai mică, de 8,4%.

Primii trei competitori de pe piața globală RPA, care dețin împreună mai mult de o treime din piață (34,8%) și valorează în jur de 13 miliarde de dolari, au fost prezenți recent la București cu ocazia celei de a patra ediții a „EY Regional Intelligent Automation Conference“, eveniment dedicat prezentării evoluției pieței și a noutăților din domeniul tehnologiilor de automatizare.

Interesul pe care EY îl manifestă pentru domeniul RPA și Intelligent Automation nu este deloc întâmplător. Conform HFS Research, EY ocupa anul trecut primul loc în topul furnizorilor de servicii RPA („HFS Top 10 RPA Service Providers 2018“). O evoluție vizibilă și pe plan local, unde Centrul local de excelență în RPA, fondat în urmă cu 4 ani de către EY, a ajuns la peste 60 de clienți, conform datelor prezentate de Aurelia Costache, Intelligent Automation Leader at EY CESA Region.



Crește cererea și pe piața locală

Interesul în creștere pentru soluțiile RPA la nivel local este vizibil și în evoluția numărului de companii care încheie parteneriate cu liderii de piață.

Este deja de notorietate parteneriatul încheiat de Banca Transilvania, UiPath și Druid – un start-up românesc promițător al cărui fondator și președinte este Dan Liviu Drăgan – în urmă căreia instituția financiar-bancară și-a automatizat procesele interne cu ajutorul soluțiilor RPA și a început să utilizeze un chatbot dotat cu inteligență artificială în cadrul Direcției Resurse Umane. Druid a „recidivat“ la începutul lunii septembrie cu Clara, primul chatbot inteligent care emite polițe de asigurare de călătorie pentru Asirom. Tot în septembrie și TotalSoft a anunțat că dezvoltă o aplicație automată de mesagerie text, chatbot, care va utiliza Machine Learning pentru a ajută departamentele de HR să își crească productivitatea.

Există însă deja și companii locale care au dezvoltat competențe de nișă pe zona RPA. Cum este, de exemplu, System Innovation România, care realizează dezvoltări de soluții de automatizare pe platforma UiPath sau in-house, pe care le integrează peste sisteme ERP.

Anul acesta, numărul „adepților“ UiPath la nivel local a crescut rapid, printre noii parteneri numărându-se atât jucători locali, precum Enterprise Concept sau Connections Consult, cât și internaționali. Precum Deloitte Central Europe, care a anunțat extinderea Centrului de Excelență (CoE) Deloitte Legal, situat în București, pentru dezvoltarea colaborării cu UiPath. (Prima soluție dezvoltată de Deloitte Legal și UiPath este un robot dedicat domniului juridic, care poate realiza căutări în surse publice.)

Abordarea rămâne încă insulară
Deși RPA continuă să aibă o priză mare la public, iar tot mai multe studii de caz demonstrează beneficiile imediate pe care le asigură automatizarea proceselor, abordările rămân încă majoritar insulare, a explicat Craig Le Clair, vicepreședinte și analist principal la Forrester Research. În opinia acestuia, unul dintre principalele motive pentru care la momentul actual mai mult de jumătate dintre companii (51,49%) folosesc sub 10 bots îl reprezintă dificultățile ridicate de extindere a proiectelor-pilot demarate.
O a două cauză invocată de specialistul Forrester o reprezintă lipsa competențelor și experienței în domeniul orchestrării soluțiilor de automatizare, motiv pentru care numeroase companii rămân cantonate încă strict în zona aplicațiilor RPA. Este însă doar o fază temporară, care pregătește evoluția către etapa ulterioară, care va consta în integrarea automatizărilor într-o arhitectură inteligentă, ce va permite valorificarea tehnologiilor AI.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite