Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Costurile (teoretice) ale utilizarii unui ERP

22 Septembrie 2006



Costurile reale ale utilizarii unui ERP sunt, in general vorbind, o necunoscuta. Multi dintre managerii cu care am discutat fie nu au vrut fie nu au putut sa imi ofere indicii legate de costurile unei implementari. Dincolo de complexitatea proiectelor ( nu vorbim de o simpla vanzare ) si de politica proprie a fiecarui vendor, aparitia open source si a leasingului de software adancesc si mai mult acest subiect. Am apelat la cartea lui Scott Hamilton: „Maximizing Your ERP System: A Practical Guide for Managers” pentru a afla, daca nu costuri orientative pentru piata de ERP, cel putin o schema generala pentru structurarea acestora. Articolul ramane intr-un registru teoretic dar sper ca va oferi indicii necesare bugetarii unui proiect de implementare ERP.


Continuam articolul publicat editia trecuta despre costurile de implementare prin abordarea cheltuielilor de mentenata induse de utilizarea unui ERP. Costurile anuale pot fi, de asemenea, structurate pe trei categorii: software, hardware, consultanta externa si costuri cu personalul propriu.


Costuri anuale


568474Costurile anuale din punct de vedere al software-ului sunt reprezentate de contractul de mentenanta incheiat cu vendorul aplicatiei ERP. Nivelul de suport acordat de companiile de IT si regasit in plata unor sume lunare inseamna: asistenta telefonica, repararea bug-urilor, diverse actualizari dar si upgrade-uri la ultimnele versiuni ale aplicatiei. Contractele de mentenanta au in general o valoare de 15 pana la 20 de procente din valoarea de achizitiei a pachetului software.


Poate cel mai important element al unui contract de mentenanta este actualizarea noilor versiuni ale aplicatiei care de altfel reprezinta si cel mai mare castig de imagine in fata clientului. Lansarea unui noi versiuni aduce de fiecare data imbunatatiri la nivel de functionalitate, indepartarea unor bug-uri si optimizarea aplicatiei pentru cele mai noi platforme tehnologice. Ambele parti au avantaje dintr-un astfel de contract. Pe de o parte utilizatorul va beneficia de munca depusa la dezvoltarea aplicatiei pentru alti clienti precum si de dezvoltarile generale din industria de software cu o investitie minima. De cealalta parte vendorului de ERP ii va fi mai facil sa ofere suport tuturor clientilor pentru ultima versiune. Daca nu ar folosi ultima versiune dezvoltarile particulare facute clientii ce ruleaza versiuni vechi ar avea costuri prea ridicate si ar deveni neatractive, astfel livrarea ultimilor versiuni, aproape gratis, isi gaseste justificarea. Tot la aceasta categorie de costuri se regasesc si aplicatiile suplimentare necesare pe parcursul implementarii.


Din punct de vedere al echipamentelor, costurile anuale nu au un patern deoarece in general se fac doar acele upgrade-uri necesare de eventualele cerinte suplimentare pentru rularea noilor versiuni. Consultanta externa se refera mai mult la eforturile de imbunatatire a exploatarii aplicatiei ERP in cadrul companiei. Este vorba de imbunatatirea unor procese de lucru, intelegerea si utilizarea mai buna a unor functionalitati din aplicatie, pregatirea unor utilizatori noi etc. Aceste costuri pot ajunge in urmatorul an de la implementare pana la 20% din costurile de achizitie dar pe termen lung un procent de 10% este mai aproape de realitate.


Costurile reprezentate de personalul propriu nu trebuie neglijate nici dupa finalizarea implementantarii chiar daca responsabilitatile echipa din proiectul initial dispar. Dinamica fortei de munca va implica cheltuieli permanente legate de training prin scoaterea personalului respectiv din productie. Mai mult, in functie de complexitatea ERP-ului si a software-ului si hardware-ului asociat, numarul angajatilor de la departamentul IT sa creasca. Chiar si in cazul unei companii mici, unde probabil un angajat part-time va rezolva situatia, aceste costuri trebuie luate in calcul deoarece salariile specialistilor IT sunt relativ ridicate. Din acest punct de vedere statistica ANIS care indica o medie putin peste 300 euro suna ca o gluma buna. Aceste costuri reprezinta un procent de 10 pana la 20% din costul initial.


Costurile anuale, le-am putea numi costuri anuale de mentenata sau utilizare a ERP-ului pot ajunge conform lui Scott Hamilton pana la 40% din valoarea costului de achizitie si reprezinta un element important in calcularea costurilor totale de detinere a aplicatiei chiar daca unii vendori incearca sa le minimalizeze ponderea. Astfel devine recomandabil ca informatii relevante despre structura acestor costuri sa fie obtinute inaintea achizitiei propriuzise deoarece politica de vanzare difera mult de la o companie la alta.


Gabriel Vasile



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite