Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Romania Tech Nation, o iniţiativă cāt un proiect de ţară

23 Octombrie 2019



Lansată recent în aula mare a Universităţii Politehnica din Bucureşti, iniţiativa „România Tech Nation", gândită de Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR) împreună cu Banca Comercială Română, pare să aibă potenţialul de a se transforma, în condiţiile în care totul se desfăşoară bine, într-unul din puţinele proiecte de rang naţional la care toţi actorii de pe scena socială românească pot contribui.



„Vorbim de un context în care vocea întreprinzătorilor se aude din ce în ce mai puţin“, declara în deschiderea evenimentului Mihnea Costoiu, rectorul UPB şi gazda evenimentului. „Noi, în cadrul Politehnicii bucureştene, oferim deja educaţie gamificată, adică educaţie axată pe tot ceea ce înseamnă un univers digital. Avem în vedere mai ales faptul că există o criză evidentă a forţei de muncă. Însă doar eforturile noastre nu sunt suficiente.“

Prezent la lansare, Klaus Iohannis, preşedintele României, declara: „Romania Tech Nation reprezintă proiectul de care România modernă are nevoie, nu doar pentru mesajul dedicat importanței inovării și tehnologiei pentru economie, dar și pentru apelul de mobilizare pe care antreprenorii îl adresează tinerei generații...Este cel mai bun imbold pentru tânăra generație și viitorii oameni de afaceri.“

Obiectivele strategice ale iniţiativei se referă la impulsionarea ecosistemului de tehnologie și antreprenoriat pentru dezvoltarea României, prezentarea proiectelor transformaționale derulate de către reprezentanți ai ecosistemului local de tehnologie şi furnizarea de know-how și resurse pentru studenți, viitori sau tineri antreprenori, start-up-uri și IMM-uri. Pe lângă acestea, există şi obiective tactice concrete legate de orizontul anului 2025, cum ar fi un procent de 30% locuri de muncă inteligente, existenţa a cel puţin 5000 de afaceri noi pe an în economia digitală şi transformarea digitală a mai bine de jumătate din IMM-urile din România.

10 ținte majore
Planul de acţiune prevede zece puncte de atins în următorii ani. Acestea se referă, printre altele, la asigurarea unei educaţii digitale pentru întreprinzători, în şcoli şi IMM-uri, crearea unor reţele de inovare digitală la nivel naţional, extinderea incubatoarelor şi acceleratoarelor de afaceri, promovarea campionilor din zona afacerilor în mediu digital. Şi cum lucrurile nu se pot desfăşura fără implicarea sectorului public, iniţiativa prevede şi obiective legate de administraţia publică digitală. Printre ele se regăseşte conceptul de e-government şi implementarea principiului „Only once“ în relaţia contribuabilului cu organele administraţiei publice.

În plus, există şi proiecte concrete avute în vedere pentru perioada următoare, cum ar fi aşa-numitul „Paşaport de export“, adică educarea unui număr de 400 de întreprinzători în ceea ce înseamnă „digital and internationalisation transformation“, DigiLab, adică un program de formare pentru dezvoltarea competențelor digitale pentru 350 de întreprinzători, şi PRAC-TIC, un proiect de practică pentru 250 de studenți din cadrul UPB.

„Acest demers este unul eminamente al domeniului privat, dar pentru a exista o națiune tehnologizată avem nevoie de un sistem, avem nevoie de toți actorii, avem nevoie de Guvern, de mediul privat,“ declara Florin Jianu, preşedintele CNIPMMR. „Educația în tehnologie este extrem de importantă, dar și educația în antreprenoriat, pentru a crea noi generații de antreprenori. Sunt și alte instrumente pe care noi le propunem, instrumente privind finanțarea, cum e România Digitală, instrument care se va regăsi în viitoarea perioadă programatică 2021-2027 și va finanța domenii precum inteligența artificială, cyber security, competențe digitale avansate sau transformarea digitală. Avem un al treilea proiect, „Destination România“, prin care să atragem alături nu numai cercetătorii și oamenii valoroși din această țară, dar și talentele din alte țări. De ce nu, să ne poziționăm ca un hub regional de atragere pentru talente antreprenoriale în tehnologie sau în cercetare-dezvoltare-inovare.“

Drumul spre România 4.0
„Vrem să propunem statului o schemă de suport pentru companiile care investesc în tehnologie“, declara, la rândul lui, Sergiu Manea, CEO BCR. „Romania 4.0 are nevoie de investiție în oameni prin educație tehnologică și digitală. Vom deschide centre de educație alternativă în tehnologie în sucursalele noastre regionale. Vom oferi finanţare ideilor despre cum putem educa împreună în tehnologie un număr de cel puţin un milion de români.“

La rândul său, Liviu Dan Drăgan, unul din cei mai cunoscuţi oameni de afaceri din mediul digital românesc, afirma: „Tehnologia dă o şansă extraordinară României, deoarece nu necesită capitalizare. Un start-up tehnologic are nevoie de obiective clar definite, finanţare şi o poveste credibilă pentru piaţă. Acestea sunt, de fapt, şi criteriile care au stat în spatele dezvoltării afacerii pe care o conduc şi care are acum dimensiuni internaţionale.“

Rămâne de văzut în ce măsură o astfel de iniţiativă - care are potenţialul de a deveni un proiect de ţară într-un context în care astfel de proiecte lipsesc cu desăvârşire de ani buni - va ajunge să devină şi o realitate concretă.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite