Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Internaționalizarea business-ului īn lumea digitalizată

23 Octombrie 2019



Mulţi analişti afirmă că România este actualmente un hub interesant de tehnologie, un soi de Silicon Valley al estului Europei, în special atunci când vine vorba de tehnologii noi, adaptate unei lumi digitalizate. Iar afirmaţiile par să se confirme, cel puţin parţial, atunci când vorbim de zone precum automatizarea software, în bună parte botezată mai recent cu acronimul RPA- de la Robotic Processes Automation.

A ajuns deja de notorietate succesul înregistrat de firma românească UIPath, un unicorn care a pornit de la nivelul de start-up în procesele de automatizare robotică şi care acum propune deja pieţei soluţii şi produse proprii, care să ajute companiile client să-şi automatizeze procesele de afaceri. Însă lucrurile nu stau la fel pentru toate firmele, deşi interesul de a urma calea UIPath este enorm.

„Pentru ca o firmă să se gândească la succes în actuala conjunctură, trebuie să se gândească încă de la început la un proces de internaţionalizare”, declara recent Bogdan Florea, vicepreşedinte ANIS şi CEO Connections Consult, o firmă care activează în zona de soluţii RPA. „Până acolo însă, sunt mai mulţi paşi pe care firma respectivă, mai ales dacă e la început, trebuie să-i urmeze. Experienţa Connections Consult ne-a convins de acest adevăr”.

Un model verificat
Concret, oficialul Connections Consult sfătuieşte orice firmă, în special pe cele antreprenoriale, să aibă ca punct de plecare în procesul de internaţionalizare o poziţie stabilă pe piaţa de origine, în cazul nostru România. Al doilea element extrem de important este dat de înţelegerea specificului pieţei pe care firma vrea să se extindă. Al treilea element, însă doar în ordine cronologică, constă în găsirea unui om dedicat care să aparţină pieţei externe pe care firma vrea să activeze.

„Universul digital a modificat enorm modelele de afaceri”, spunea Florea. „În cazul extinderii pe pieţe externe, este foarte indicată crearea de piloţi care să permită adaptarea pe pieţele respective. Însă extrem de important este şi modelul de afaceri ales. Dacă vorbim de retail, există mediul online şi mii de competitori în fiecare ţară care vor să-şi vândă soluţiile şi serviciile. De aceea, eu îi sfătuiesc pe cei care vor să se extindă să caute dezvoltarea unui model de afaceri de tip B2B. În plus, trebuie să existe o strategie corelată cu o analiză riguroasă de piaţă”.

Mergând pe astfel de principii, firma condusă de Florea a ajuns să aibă actualmente ca obiect de activitate, pe lângă soluţii RPA, dezvoltarea de software la cerere şi dezvoltarea de soluţii de gestionare a proceselor de afaceri. Pieţele atacate deja de Connections Consult sunt ţările balcanice, ţări din Orientul Mijlociu, cum ar fi Arabia Saudită, şi ţări din Asia, cum ar fi India şi Indonezia.

„Efortul este imens şi nu este deloc lipsit de pericole”, explică Florea. „Există probleme legate de lipsa de informaţii de pe piaţa respectivă. Există apoi probleme serioase privind adaptarea la mediul cultural. De exemplu, într-un fel se desfăşoară negocierile în zona balcanică şi cu totul altfel în Orientul Mijlociu. Iar cel care nu este pregătit să se adapteze la astfel de diferenţe culturale are toate şansele să eşueze. Nu în ultimul rând, orice firmă care vrea să se extindă trebuie să conştientizeze că la început va fi privită ca un nou venit pe piaţa respectivă, cu toate provocările aferente”.

Tocmai de aceea, Florea recomandă cu căldură ca una din modalităţile de extindere să fie folosirea unui client deja existent care are conexiuni cu piaţa ţintă. Un exemplu ar putea fi un client de tip multinaţională din România, care ar putea aplica soluţia dezvoltată de firma locală şi pe terţe pieţe, ajutând astfel firma românească să pătrundă mai uşor pe piaţa ţintă vizată.

Nici costurile asociate unei astfel de extinderi nu sunt tocmai mici şi ar trebui prevăzute în strategiile de extindere. Oficialul Connections Consult dădea exemplul unui om dedicat care să aparţină ţării ţintă şi care poate costa între 6.000 şi 100.000 de dolari pe an, în funcţie de ţara respectivă.

Din nefericire, astfel de eforturi de internaţionalizare rămân şi par să continue să rămână în viitorul imediat sub apanajul eforturilor individuale ale firmelor. „În acest efort de internaţionalizare, lipseşte cu desăvârşire ajutorul statului”, spunea Florea, de această dată în calitate de vicepreşedinte ANIS. „Este clar că dacă ne dorim să vorbim în viitorul apropiat de un Silicon Valley real al estului Europei, este nevoie urgentă de găsirea modalităţilor de colaborare între mediul de afaceri, mediul educaţional şi autorităţile publice, cu un accent clar pus pe rolul pe care acestea din urmă ar trebui să îl joace”.



Tags: IT, RPA

Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite