Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Romānia pune mecanicul unei locomotive cu aburi să conducă un TGV

20 Noiembrie 2019



Pentru o industrie care contribuie cu 6-7% din PIB, dispariţia MCSI şi transformarea acestuia în nu se ştie încă ce, pare o decizie lipsită de analiză şi inspiraţie. Este adevărat că în Europa nu există o abordare unitară a acestui subiect: Estonia are un minister al Economiei şi Comunicaţiilor, Spania un Minister al Ştiinţei şi Inovării, Franţa are un departament responsabil de digitalizare în cadrul Ministerului Comerţului, însă în Germania, spre exemplu, tot mai multe voci cer un minister al „societăţii şi afacerilor digitale”. Analiza programului de guvernare PNL (actualizat în luna octombrie) arată că politicile sectoriale prioritare nu includ un domeniu legat de digitalizare sau societate informatică, ci doar un capitol generic dedicat „Transporturilor, infrastructurii şi comunicaţiilor”. Alipirea Comunicaţiilor la Transporturi, în ideea că ambele intră la categoria infrastructură poate fi o justificare pentru structura cabinetului Orban, însă dacă privim realitatea, observăm că România este campioană la broadband (38 Mbps, loc 5 global) şi codaşă la autostrăzi (1km la 35.000 de locuitor, ultimul loc din Europa). Prin urmare, pare neproductiv să subordonezi un domeniu unde faci performanță unei instituţii publice cu rezultate jenante pe toate liniile de activitate. Ar fi avut mai mult sens ca Transporturile să treacă la Comunicaţii şi nu invers.

Chiar dacă declaraţiile sunt că „nu separăm componentă de comunicații de cea de societate informațională, ci separăm componenta de infrastructură de cea de digitalizare”, greu de presupus cum va funcţiona noul aparat administrativ. Disocierea IT-ului de Comunicaţii apare încă din primul punct al actualului program de guvernare, care prevede înfiinţarea Autorității pentru Digitalizarea României (ADR), în subordinea Guvernului și a Prim Ministrului, cu rolul de a realiza și de a asigura implementarea Strategiilor și a Politicilor publice în domeniul digitalizării. Această autoritate ar urma să gestioneze, la nivel macro, exclusiv aria de societate informaţională. În România mai există însă o Agenţie pentru Agenda Digitală a României (subordonată fostului MCSI), cu un rol ce e drept la nivel operaţional: gestionarea sistemul de e-guvernare.

Cum programul PNL prevede şi „inițierea unui proiect de Lege pentru impunerea obligației tuturor instituțiilor administrației centrale să accepte generalizat depunerea on-line a tuturor formularelor, cererilor și declarațiilor” este de văzut cum vor interacţiona aceste autorităţi şi agenţii. Pe de altă parte, în noua configuraţie, Ministerul Transporturilor, Infrastructurii şi Telecomunicaţiilor va include şi Centrul Naţional de Răspuns la Incidente de Securitate Cibernetică (CERT-RO) şi Institutul Naţional de Cercetare – Dezvoltare în Informatică – ICI, ceea ce va pune o presiune şi mai mare pe colaborarea dintre instituţiile publice, securitatea cibernetică şi proiectele de tip cloud guvernamental, acestea fiind elemente esenţiale în orice proiect de digitalizare. Alte priorităţi ale programului de guvernare al PNL sunt Securitatea Cibernetică, Inteligența Artificială şi Competențele digitale ale cetăţenilor, dar toate sunt legate de ceea ce face EU în aceste domenii, fără nicio iniţiativă naţională care să ne scoată din anonimat.

Deşi termenul digitalizare apare de 26 de ori în programul de guvernare, capitolul dedicat ITC-ului se numeşte generic „Comunicaţii”, ceea ce arată că în echipa care a gândit acest program nu par să existe prea multe persoane conectate la domeniu (de văzut și declarațiile trecute despre inutilitatea deducerilor fiscale pentru programatori). Chiar dacă ministrul Lucian Bode este absolvent al Facultăţii de Electrotehnică şi Informatică din Oradea, specializarea domniei sale este de inginer electromecanic, iar declaraţiile şi iniţiativele din ultimii ani sunt legate exclusiv de transporturi, fără legătură cu procesul necesar de digitalizare a României. Ar fi fost de aşteptat ca un domeniu atât de relevant pentru economia modernă să primească o atenţie mai mare şi să aibă o echipă dedicată. În mod curent, pare că punem mecanicul unei locomotive cu aburi să conducă un TGV (tren de mare viteză), iar lipsa unei strategii închegate lasă locul pentru improvizații şi abordări conjuncturale, păguboase pentru dezvoltarea pe termen lung.



Tags: comunicatii, IT

Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite