Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Eficienţa energetică şi disponibilitatea, business as usual pentru Vertiv

13 Decembrie 2019



Procesul generalizat de digitalizare a economiei duce la creşterea masivă a consumului de energie electrică. La nivel global, centrele de date consumă circa 2% din energia electrică şi procentul ar putea ajunge la 8% până în 2030. România nu face excepţie şi, conform cifrelor publicate în 2018 de DataCenter Forum, centrele de date locale consumă peste 2.1% din producţia naţională de energie electrică, la fel de mult cât oraşul Bucureşti într-o zi toridă de vară. Iată de ce, atunci când o companie globală ca Telefonica anunţă că prin utilizarea echipamentelor Vertiv în centrul de date din Madrid a reuşit să reducă nivelul consumului cu până la 85% (în anumite arii tehnologice) şi să economisească 1 gigawatt de energie anual, proiectul atrage privirile întregii industrii. Pentru atingerea acestui nivel de performanţă Vertiv combină mai multe inovaţii integrate, atât în echipamentele de power şi cooling, cât şi în serviciile pe care le oferă clienţilor.



Am descoperit o parte din aceste inovaţii cu ocazia unei vizite de presă la centrele Vertiv din Tognana şi Bologna, în Italia. Dincolo de facilităţile de producţie, aceste centre oferă clienţilor din întreaga regiune EMEA posibilitatea testării echipamentelor Vertiv în cele mai diverse condiţii de mediu, pentru a avea garanţia că răspund cerinţelor reale. În aceste Centre se derulează sesiuni demo cu produsele noi, teste standard pentru validarea performanţelor declarate, dar şi teste custom pe specificaţiile clienţilor. Bologna Customer Experience Center, spre exemplu, primeşte anual vizitele a peste 800 de clienţi şi pune la dispoziție 1700 mp pentru zona de testare, 560 mp de showroom şi 650 mp pentru zona de training, în cadrul Vertiv Academy. De altfel, pentru regiunea EMEA, Vertiv are o echipă de peste 600 de ingineri, localizaţi în 70 de centre de service.
Strategic, Vertiv are trei direcții de business: atingerea unui nivel maxim de disponibilitate a infrastructurii IT (nivelul maxim este stabilit de fiecare client în parte în funcţie de priorităţi şi bugetele disponibile), optimizarea infrastructurii (cu precădere la nivel de eficiență energetică) și îmbunătăţirea proceselor de suport client.

Eficiența energetică
Interesul pentru eficienţa energetică se regăseşte atât în sistemele de răcire, cât şi în cele de alimentare. Vertiv mizează pe sisteme de freecooling şi răcire evaporativă indirectă, pe care le-a perfecţionat pentru utilizare în cele mai diverse locaţii, inclusiv în ţări cu climă temperată (România) şi chiar caldă (Dubai). În centrul din Tognana, clienţii pot vedea la lucru echipamente moderne de răcire evaporativă indirectă, care pot simula încărcări IT de până la 400kW şi fluxuri de aer de până la 100.000 mc pe oră la orice temperatură ambientala întâlnită în Europa. Similar, în aria de testare e echipamentelor de freecooling bazate pe chilere, simulările pot atinge 2000 kW, cu temperaturi ale aerului de 20 până la 50 de grade.
Pe aria de UPS-uri preocupările sunt la fel de relevante, iar echipamentele Vertiv produse după 2018 reuşesc să atingă un nivel de eficiență de 99%, peste media pieţei, care este la 97%. Pentru că UPS-urile au o utilizare 24 de ore pe zi şi 365 de zile pe an, cele 2 procente diferenţă pot reprezenta o economia semnificativă şi o amortizare mult mai rapidă a investiţiei, mai ales în condiţiile în care energia electrică reprezintă principalul cost operaţional al unui DataCenter.

Mentenanţă predictivă şi disponibilitate

Downtime-ul este temerea principală în industria DataCenter, atât prin pagubele directe pe care le generează un astfel de incident, cât și prin pierderea de imagine. Studiile arătă că incidentele majore (1 din 10) ajung să costă peste 1 milion USD, în timp ce majoritatea (6 din 10) ajung la cca. 100.000 USD, dar şifonează foarte mult imaginea operatorilor. Cel mai recent raport Uptime Institute arată că, în 2019, 34% dintre Centrele de Date globale au fost afectate de downtime, iar procentul este în creştere faţă de 2018, când a fost de 31%. Conform aceluiaşi raport, defecţiunile surselor de alimentare a fost principala cauză de downtime, urmate de erorile la nivel de reţea şi căderile sistemelor IT.
Pentru a creşte disponibilitatea şi a limita întreruperile în funcţionare, Vertiv pune tot mai mult acces pe mentenanţa predictivă. Compania consideră că este esenţial ca echipele tehnice să ajungă la echipamente atunci când este nevoie şi nu atunci când acestea sunt nefuncţionale. Iată de ce, Vertiv investeşte masiv în tehnologii care să colecteze şi să proceseze date despre gradul de sănătate al echipamentelor. În mod curent, compania monitorizează peste 10.000 de echipamente, iar pe baza datelor colectate de la mii de senzori generează rapoarte şi stabileşte un program eficient de mentenanţă, întreţinere sau intervenţie. Astfel, în ultimii 10 ani Vertiv a reuşit pentru familia de echipamente Liebert o disponibilitate de 99,9999998%, adică de doar 10 secunde downtime în 10 ani, cu mult peste valorile cerute de standardul Tier IV, spre exemplu.



Servicii

Complementar abordării de mentenanţă predictivă, Vertiv oferă clienţilor pachet de „life services”. Este vorba despre monitorizarea permanentă a echipamentelor pentru a avea vizibilitate în timp real asupra modului de funcţionare şi a putea detecta de timpuriu orice anomalie. Această diagnoză permanentă permite inginerilor să intervină înainte de apariţia unui incident. Pe baza rapoartelor oferite de sistem, echipele de suport apelează clienţii dacă este necesară o intervenţie, atât remote, cât şi onsite. Pentru că datele colectate identifică în avans apariţia unei probleme, clienţii sunt apelaţi înainte de producerea oricărei disfuncţionalităţi. Mai mult, atunci când se impune o intervenţie onsite echipele de mentenanţa merg în locaţie pregătite (atât ca informaţii, cât şi pe parte de piese de schimb), iar timpul de intervenţie se reduce considerabil. Conform analizelor Vertiv, în 90% din cazuri problemele sunt rezolvate de la prima vizită a echipei de intervenţie. Pachetele de servicii sunt foarte diversificate la nivel de SLA (Service Level Agreement), ajută la păstrarea unui nivel optim de exploatare a echipamentului, iar clienţii sunt degrevaţi de complexitatea şi presiunea monitorizării interne. Aceste servicii sunt disponibile şi clienţilor din România, însă doar pentru anumite clase de echipamente.

Ce se întâmplă pe piaţa locală?

Afacerile Vertiv în România sunt în creştere, atât pe linia de proiecte (prin integratori), cât şi pe cea de distribuţie. În 2018, echipamentele Vertiv de power şi cooling au echipat unul dintre cele mai performante centre de date locale din Cluj-Napoca, fiind şi primele (Vertiv EFC Systems-Evaporative Free Cooling) livrate în Europa de Est, conform DataCenterDynamics.com. De asemenea, compania a fost implicată în multe proiecte de retehnologizare, cu obiective clare de creştere a densităţii, eficienţei sau a disponibilităţii. Complementar, au fost semnate parteneriate de distribuţie cu MB Distribution şi Asbis pentru extinderea amprentei în piaţa locală IT. Ofertarea de „life services” este la început, însă există oportunităţi relevante şi pe acest segment. De asemenea, Vertiv a deschis un Global Business Center tot la Cluj-Napoca, destinat însă susţinerii operaţiunilor internaţionale ale companiei.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite