Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Presa scrisă câștigă detașat competiția încrederii în lupta cu online-ul

19 Februarie 2020



Obsesia pentru reţelele de socializare creează iluzia că realitatea digitală este predominantă, lăsând astfel în plan secundar întreaga comunicare din viaţa reală. Totuşi, conform unui studiu realizat de către compania globală de măsurare Nielsen, 93% dintre consumatori încă preferă conversaţia verbală în detrimentul celei online atunci când vine vorba de împărtăşirea propriilor experienţe în materie de brand sau când caută recomandări în legătură cu un produs. Raportul evidențiază și faptul că, deşi la nivel global consumatorii au tendinţa să folosească în principal mediul digital şi reţelele de socializare, atunci când vine vorba de încredere se bazează pe canalele tradiţionale: ziare și reviste.

Studiul Nielsen „Digital vs Real Life” a fost realizat pe un eşantion de peste 3.300 de consumatori din 11 ţări – Australia, China, Germania, India, Indonezia, Mexic, Arabia Saudită, Coreea de Sud, Tailanda şi Turcia. Datele au culese în perioada 23 Sept - 4 Oct 2019. Nielsen Holdings este o companie globală de măsurare şi analiza de date care livrează cea mai detaliată imagine asupra consumatorilor şi pieţelor din întreaga lume. Nielsen, o companie S&P 500, are operaţiuni în peste 100 de ţări, care acoperă mai mult de 90% din populaţia întregii lumi.
Raportul Nielsen „Digital vs. Real Life” arată că deşi consumatorii se angrenează în mod activ pe platformele online, recomandările personale („word of mouth”) sau conversaţiile din viaţa reală au o influenţa mai puternică asupra minţilor consumatorilor, aşadar şi asupra deciziilor de cumpărare. Mai mult de jumătate dintre respondenţi (58%) confirmă că discuţiile personale îi influenţează într-o mai mare măsură (versus 46% reţele de socializare) şi 71% indică faptul că, atunci când sunt purtate în viaţa reală, conversaţiile au un impact puternic asupra deciziilor de cumpărare.
„Word-of-mouth” a fost şi va rămâne întotdeauna pentru marketeri unul dintre cele mai puternice elemente în bătălia pentru inimile şi minţile consumatorilor, şi este esenţial să reuşeşti să îl foloseşti în avantajul brand-ului tău”, spune Sue Temple, Vicepreşedintele Global Consumer Insights Nielsen. „Este mai uşor pentru noi să avem încredere în persoanele pe care le cunoaştem – prieteni, parteneri, colegi – decât în personalităţi necunoscute de pe reţele de socializare. Deci, pentru a fructifica această oportunitate în afaceri, trebuie depus mai mult efort pentru a oferi o experienţă pozitivă clienţilor, ceea ce îi va încuraja să o împărtăşească în cadrul reţelei lor personale.”

Mai multă utilizare, mai puţină încredere
La nivel global, consumatorii au tendinţa să folosească în principal mediul digital şi reţelele de socializare, însă, atunci când vine vorba de încredere, se bazează pe canalele tradiţionale: ziarele au un indice de încredere raportat la utilizare (rata consumatorilor care au încredere cel mai des într-un tip de media raportat la numărul celor care folosesc cel mai des acel tip de media) de 240, panourile publicitare 178 şi revistele 162, spre deosebire de internet şi mediul digital, care au un index mult mai mic, de 78. Surprinzător, milenialii sunt audiența cea mai loială a tuturor canalelor, considerând presa scrisă drept cel mai de încredere canal (indice de 356). De cealaltă parte se afla „baby boomers”, care sunt sceptici în legătură cu toate canalele, iar „generaţia tăcută” arată o preferinţă clară pentru ziare (indice de 241).
„Odată cu creşterea în popularitate a reţelelor de socializare din ultimul deceniu, nu este de mirare că utilizarea lor, răspândită în toate generaţiile, se infiltrează în viaţa de zi cu zi a consumatorului. Totuşi, calitatea comunicării digitale nu s-a dezvoltat în acelaşi ritm, fiind marcată de problemele cu care s-a confruntat, precum ştiri false, fraude şi scurgeri de date. Astfel, consumatorii răspund cu tot mai puţină încredere la informaţiile împărtăşite pe noile forme de media”, afirma Sue Temple.
O analiză la nivel regional arată ca Australia, Germania şi Coreea sunt înaintea trendului în ce priveşte preferinţa pentru discuţiile personale versus social media, indicând-o ca pe cel mai influent factor asupra minţilor consumatorilor şi a deciziilor de cumpărare, în detrimentul reţelelor de socializare. Totodată, producătorii şi distribuitorii ar trebui să fie conştienţi de diferenţa dintre „clickuri” şi „conversaţii” atunci când îşi alocă bugetul de marketing şi publicitate, având în vedere că nivelul de încredere diferă de la ţară la ţară: Mexic (71%), Indonezia (65%) şi Turcia (61%) tind să aibă scoruri mai mari pentru reţelele de socializare, pe când Australia şi Germania tind să aibă scoruri de încredere mai mici (ambele 34%).
„Atunci când se află în mediul online consumatorii preiau rolul de observatori: sunt într-o continuă căutare a informaţiilor despre produse, iar conţinutul interesant ar putea să îi inspire să mute discuţia offline. Este crucial să înţelegem diferenţa dintre acestea două - mediul digital şi viaţa reală - şi ce elemente pot declanşa o discuţie mai largă despre un brand. În mod clar, conversaţiile din viaţa reală rămân preferatele consumatorilor, o cale prin care aceştia îşi împărtăşesc cu comunitatea adevăratele lor sentimente. Când sunt plăcut impresionaţi de experienţa cu un brand, consumatorii pot deveni ambasadorii săi”, consideră Sue Temple.
În acelaşi timp, mai mulţi consumatori preferă să discute despre branduri decât să posteze despre ele online. În ţările în care predomină generaţiile mai în vârstă (Australia, Germania, Coreea de Sud) predomină preferinţa pentru conversaţii, spre deosebire de Indonezia şi Tailanda, unde consumatorii preferă să posteze mai mult online despre experienţele lor legate de un brand.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite