Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

30 de ani de evoluţie a brandului COMOTI

19 Martie 2020




În prima faza a acestui proiect au fost derulate cercetări şi studii pentru definirea şi stabilirea arhitecturii unui nou sistem de propulsie a navei tip T22, prin utilizarea turbomotorului ST40M fabricat de Pratt & Witney Canada, un turbomotor generatie 2005 , performant şi cu un consum de combustibil cu 10-15% mai scăzut comparativ cu turbomotorul din dotarea actuală a fregatelor.

Dezvoltarea soluţiei s-a realizat prin folosirea unor tehnici moderne de proiectare – CAD (Catia V5, Solid Edge,etc) şi calcul CFD (ANSYS CFX) pentru componentele mecanice, utilizarea unor materiale cu proprietăți corespunzatoare pentru funcționarea în mediu marin: oțeluri inoxidabile (ANSI 316L) şi termorezistente (inconel 625).

Fabricaţia tuturor componentelor mecanice s-a realizat în cadrul Direcţiei de Cercetare Tehnologică COMOTI, specializată în execuţia de prototipuri şi utilată cu maşini moderne cu comandă numerică în 5 axe, robot pentru sudură în mediu inert etc., asigurând un control tehnic de calitate prin propriile laboratoarele de inspecţie dotate cu echipamente computerizate.

Pentru comanda şi controlul grupului de propulsie naval s-a proiectat şi realizat în cadrul COMOTI un sistem modern de comandă şi control al turbomotorului, utilizând calculatoare de proces şi softuri proprii, capabile să asigure funcţionarea în siguranţă a grupului de propulsie integrat în sistemul de comandă şi control al navei.
După fabricaţia tuturor componentelor, s-a realizat montajul grupului de propulsie naval cu ST40M în standul COMOTI, în vederea testării.

Testarea grupului de propulsie naval s-a realizat în configuraţia în care acesta funcţionează pe navă, astfel încât valorile de performanţă să fie obţinute în condiţii similare cu funcţionarea pe navă.

S-au determinat parametrii de performanţă ai grupului de propulsie naval în întregul domeniu de funcţionare necesar pentru propulsia de marş a unei nave tip T22, obţinându-se valori de performanţe compatibile pentru propulsia de marş a navelor tip T22.

Ca urmare a acestor rezultate, configuraţia soluţiei Grupului de propulsie naval cu ST40M a fost instalată pe o navă tip T22 a Forțelor Navale Române, realizându-se integrarea în totalitate a acestei configurații în sistemul de propulsie de marş a navei.

Testarea Grupului de propulsie naval cu ST40M pe navă a cuprins o serie de teste, atât la cheu, cât şi în marş, realizate cu nava în deplasare, în zona Marea Neagră, în perioada octombrie 2019.

Toate testele au fost realizate cu succes şi au demonstrat că motorizarea navei cu Grupul de propulsie naval cu ST40M COMOTI asigură propulsia necesară navei pentru indeplinirea cu succes a misiunilor destinate fregatelor tip T22.

Grupul de propulsie navală T22-ST40M COMOTI se distinge printr-o reducere a consumului de combustibil cu 10-15% şi o durată de funcţionare între reparaţiile capitale mai mare, comparativ cu turbomotorul din dotarea actuală a fregatelor, iar toate componentele mecanice şi de automatizare pentru echiparea şi instalarea pe navă se execută în România.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite