Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Monica Calotă, directoarea ANPCDEFP: „Facem toate eforturile ca Erasmus+ să nu fie o victimă colaterală a pandemiei“

23 Aprilie 2020



Creșterea rapidă a ariei de impact a pandemiei de COVID-19 a afectat drastic numeroase programe derulate de Uniunea Europeană în statele membre. Printre acestea se numără și Erasmus+, singurul program european din România care înregistrează o rată constantă de absorbție de aproape 99% și de care au beneficiat până acum sute de mii de participanți. Monica Calotă, directoarea Agenției Naționale pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale (ANPCDEFP), ne-a prezentat o serie de informații despre amploarea impactului la nivel local, măsurile concrete luate pentru a gestiona acest fenomen și direcțiile de acțiune care se prefigurează pe termen mediu și scurt.

Extinderea pandemiei și instituirea stării de urgență au condus la suspendarea mobilităților derulate prin intermediul Programului Erasmus+, al Corpului European de Solidaritate și al Granturilor Spațiului Economic European. La acest moment, ne confruntăm cu o prelungire a stării de urgență în România, dar și în alte state membre ale UE. În acest context, ce măsuri ați luat?

ANPCDEFP urmărește, în primul rând, ca toți beneficiarii proiectelor finanțate să rămână sănătoși și să se poată întoarce la activitățile în care sunt implicate instituțiile și organizațiile lor cât mai curând, după depășirea acestei perioade. Încă de la începutul lunii martie, am recomandat participanților care urmau să plece în mobilități să discute cu partenerii, să își amâne perioadele de mobilitate sau să găsească metode alternative de abordare a acestora. Măsurile pe care le recomandăm – și pe care le respectăm și noi la nivelul Agenției Naționale – sunt și vor fi cele luate de Comisia Europeană, cu aplicare în toate statele participante la Programul Erasmus+. Este aproape sigur că aceste măsuri se vor aplica pe toată perioada lunii aprilie și, foarte probabil, că vor continua să fie extinse și pentru prima jumătate a lunii mai, cel puțin.

Agenția funcționează la parametri normali, în mediul online
Ce schimbări au survenit deja în interiorul Agenției?

Primele măsuri pe care le-am luat în instituția noastră au fost acelea legate de asigurarea continuității activității, dar și a protecției și siguranței tuturor colegilor noștri, astfel că cea mai mare parte a personalului își desfășoară activitatea de la domiciliu. Le-am asigurat acces la toate resursele de care dispune Agenția, pentru a avea o bună comunicare cu beneficiarii și cu viitorii potențiali beneficiari, mai ales că termenele limită, deși decalate, sunt foarte aproape. Suntem și rămânem alături, ca de obicei, de toți cei care susțin în continuare transformarea României prin învățare, mai ales că acum transformarea impusă de pandemie a adus o întreagă paletă de noutăți pe care le-am integrat la turație maximă. Deci, putem fi găsiți la aceleași adrese de mail, am organizat și vom organiza în continuare întâlniri online cu toate categoriile de beneficiari și încercăm să găsim soluții de a ajunge chiar și în comunitățile care nu sunt atât de puternic conectate și care, chiar dacă nu dispun poate de computere, laptop-uri sau tablete, au totuși telefoane. Este important ca beneficiarii noștri să știe că toți angajații Agenției acoperă în continuare toată gama de activități, inclusiv evaluarea rapoartelor intermediare sau finale și coordonarea evaluării candidaturilor pentru proiectele de mobilități sosite la începtul anului, dar se fac și plăți, se organizează în continuare activități de informare, se acordă consultanță, se planifică noul program de cursuri și următoarele evenimente online și așa mai departe.

Care sunt cele mai frecvente solicitări pe care le primiți din partea instituțiilor partenere din România?
Cele mai frecvente întrebări de până acum s-au referit la aspecte financiare și contractuale în legătură cu provocările aduse proiectelor de contextul actual. Agenția a întocmit Ghiduri pentru diferite categorii de beneficiari și tipuri de proiecte, care au fost transmise către persoanele de contact din proiecte. În unele cazuri s-au organizat și întâlniri online cu beneficiarii, iar în perspectiva apropierii termenelor limită vom continua să organizăm astfel de evenimente pentru candidați. Până atunci însă, personalul Agenției este accesibil, la fel ca în perioadele „normale”, cu excepția contactului fizic. Paginile de internet ale Agenției (anpcdefp.ro), ale Programului Erasmus+ (erasmusplus.ro), ale Corpului European de Solidaritate (suntsolidar.eu) și ale Programului finanțat prin granturile Spațiului Economic European (eea4edu.ro) se actualizează cu cea mai mare viteză. Imediat ce primim informații noi, le traducem în română și le publicăm pe site-uri, pentru a fi cât mai clare și mai la-ndemâna tuturor celor care au nevoie de ele.
Sprijin total pentru participanții la proiectele de mobilitate

Cum a afectat extinderea pandemiei proiectele de mobilitate aflate în derulare?
De la începutul lunii martie, toate mobilitățile au fost afectate. Unele au fost anulate, cu intenția de a fi reprogramate în a doua parte a anului, altele au fost întrerupte: participanții s-au întors acasă și, acolo unde s-a putut, și-au continuat activitatea online, cu posibilitatea revenirii la instituția/organizația gazdă, în unele cazuri. De exemplu, în luna martie, în domeniul învățământului superior au fost aproximativ 2.800 de mobilități afectate (studenți și personal). 800 de studenți și-au înterupt mobilitatea și s-au întors acasă, mulți dintre ei continuând activitatea online, acolo unde universitatea gazdă le oferă această posibilitate. În domeniul VET, au fost 1.054 de mobilități programate pentru martie și aprilie. 420 de elevi și însoțitori ai acestora și-au întrerupt stagiile de practică și s-au întors în România, iar restul mobilităților au fost decalate pentru a doua parte a anului. Într-un număr semnificativ de cazuri, repatrierea a fost posibilă cu sprijinul Ministerului Educației Naționale și al Ministerului Afacerilor Externe, prin ambasade și consulate. Pe de altă parte, un număr destul de mare de studenți au decis să rămână în țările gazdă, unde au urmat recomandările autorităților și au continuat activitățile online.

Cum îi sprijină Agenția pe cei care au ales să rămână în afara granițelor?
În privința sprijinului financiar, Comisia Europeană a întocmit un Ghid pentru Agențiile Naționale, precum și o listă de întrebări și răspunsuri pentru participanții și instituțiile beneficiare. Acest document a fost publicat pe site-ul CE și a fost preluat, tradus și publicat pe site-urile noastre pentru a permite participanților să poată accesa și consulta rapid opțiunile pe care le au la dispoziție. Principiul Comisiei este acela de a oferi Agențiilor Naționale cât mai multă flexibilitate pentru a ne putea concentra în primul rând pe siguranța și protecția participanților. Prin urmare, aceștia trebuie să se aștepte la soluții favorabile, care să nu le inducă pierderi financiare.

Care este soluția pe care ați adoptat-o deja pentru programele de mobilități ce includ cerințe ECTS (European Credit Transfer and Accumulation System)?
Tuturor universităților li s-a transmis că trebuie să dea dovadă de maximă flexibilitate și să ia în considerare rezultatele învățării obținute prin activitățile online, pentru recunoașterea lor și acordarea creditelor ECTS, așa cum a fost prevăzut inițial în Learning agreement.

Erasmus+ merge mai departe!

Pe site-ul Agenției continuă să apară anunțuri cu termene pentru depunerea de proiecte, precum și cu extinderea termenelor limită de depunere a candidaturilor pentru o serie de acțiuni. Cum decurg depunerile de proiecte?
Termenele limită s-au extins cu aproape o lună și ne așteptăm ca, de exemplu, în condițiile în care majoritatea cadrelor didactice predau de acasă, să găsească oportună și depunerea unei candidaturi pentru a avea și un proiect Erasmus+ în școlile lor. Ceea ce înseamnă, în special în etapa de elaborare a propunerii de proiect și de completare a candidaturii, foarte multă comunicare în... online! A existat o sincopă de circa o săptămână, când practic toată lumea căuta și încerca să găsească soluții pentru noile provocări. Dar, judecând după entuziasmul cu care a fost primită prelungirea termenelor limită, credem că vom primi la fel de multe candidaturi ca și la termenele precedente. Și, pentru că a existat această prelungire, ne așteptăm ca și calitatea candidaturilor să fie una ridicată. De exemplu, în urmă cu o săptămână erau încărcate pe plaforma de depunere a candidaturilor mai multe proiecte, circa un sfert din totalul candidaturilor primite anul trecut până la aceeași dată (pentru parteneriate strategice, unde noul termen limită este 23 aprilie). La momentul publicării acestui articol, se va afla în desfășurare o campanie online, prin care vom trimite mesaje pozitive publicului nostru țintă, pentru a-l motiva să depună candidaturi și pentru că... Erasmus+ merge mai departe!

Flexibilitate maximă din partea CE
Ați avut recent o serie de întâlniri online organizate cu Comisia Europeană și cu alte entități pentru a lua pulsul în contextul actual. Care sunt principalele concluzii?
Comisia Europeană a organizat până acum trei întâlniri online cu directorii Agențiilor Naționale, în care am discutat pe marginea Ghidului menționat anterior și am identificat soluții tehnice pentru diferite categorii de cazuri. Avem flexibilitate maximă în a permite prelungirea perioadelor contractuale ale proiectelor, ca să poată fi finalizate toate activitățile propuse, multe tipuri de cheltuieli făcute pentru mobilități planificate dar neefectuate sunt eligibile prin invocarea cazului de forță majoră și așa mai departe. De asemenea, se lucrează în continuare pentru definitivarea design-ului noului program, în grupuri de lucru cu activitate online. Faptul că, în ciuda pandemiei, vom avea un nou program este dovedit, de exemplu, prin aceea că, în luna mai, se vor primi candidaturile universităților pentru noua Cartă Erasmus+, necesară acestora pentru a depune proiecte în perioada 2021-2027.

Care sunt principalele mesaje ale CE în ceea ce privește derularea actualului program Erasmus+?
Să găsim împreună soluții ca întreaga familie Erasmus+ să treacă prin această criză fără să fie afectată semnificativ, fără pierderi financiare – iar în acest sens se va da dovadă de flexibilitate maximă – astfel încât oamenii să aibă încredere în viitor.

Care sunt, în acest context dificil, prioritățile ANPCDEFP pe termen scurt și mediu?
Pe termen scurt, dorim să asigurăm funcționarea Agenției la turație maximă, chiar dacă doar în format electronic, pentru a putea să ne încadrăm în toate termenele limită și să rămânem cât mai aproape de beneficiari. Pe termen mediu, dorim să menținem încrederea oamenilor – beneficiari, candidați, participanți, public – în program. Vom face toate eforturile posibile ca Erasmus+ să nu fie o victimă colaterală a pandemiei!



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite
Ștefania Petrescu
ANPCDEFP (atât conducerea cat si coordonatorii de proiecte) au fost foarte aproape de participanții în proiectele Erasmus în perioada de oameni. Noi ne-am intors din mobilitate cu o săptămână mai devreme din mobilitate, după ce am declarat "forța majora". În momentele dificile am fost sunați de coordonatorul de proiect si ne-a oferit tot sprijinul. La fel si dupa ce ne-am intors. A contat foarte mult sa stim ca "nu suntem ai nimanui" atunci când cautam cu disperare soluții sa ne întoarcem urgent în țară. Mulțumim!
03 Iunie 2020, 05:41:31