Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Semnătura electronică încheie în Justiție epoca ștampilei, cu un trecut de vedetă

25 Mai 2020




Trebuie spus aici faptul că, în momentul de față, se află în dezbatere publică rezolvarea nodului național eIDAS; sunt în dezbatere parlamentară Proiectul de Lege privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice (PL-x nr. 475/2019) și un alt Proiect de Lege privind măsurile de punere în aplicare a cerinţelor specificate a fi implementate la nivel naţional de Regulamentul UE nr. 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice pe piaţa internă si de abrogare a Directivei 1999/93/CE (PL-x nr. 30/2020). Se mai află pe masa Guvernului o ordonanță privind stabilirea unor măsuri în legătură cu utilizarea înscrisurilor în formă electronică de către factorii implicați în activitățile de amenajare a teritoriului, urbanism, arhitectură și unele profesii liberale/juridice."

Robert-Marius Cazanciuc
, Președinte, Senatul României, și fost Ministru al Justiției
„Legislația actuală trebuie modificată cel puțin din perspectiva utilizării semnăturii electronice în instanțe. Nu aș fi de părere că ar trebui plecat la drum cu un proiect foarte mare, ci cu un proiect-pilot, care să permită înțelegerea lucrurilor în profunzime și ajustarea lor. Va fi nevoie de un înalt grad de securitate, poate similar cu cel la care operează sistemul bancar. Cred că trebuie colaborat îndeaproape și cu Autoritatea pentru România Digitală, trebuie văzut care sunt criteriile de selectare optimă a furnizorilor de astfel de servicii la nivel național."

Camelia Ivan
, CEO, Trans Sped
„Trebuie subliniate câteva lucruri importante: după anul 2004, tehnologiile au evoluat, iar cheile nu se mai stochează în mod curent pe un token, pe un stick, nu mai există problema instalării laborioase a driverelor. Soluția cea mai facilă se referă la stocarea cheilor de criptare pe principiul sistemelor HSM (criptat pe sistemul cloud fără ca furnizorul să o poată decripta) și a cheilor de semnare, să fie direct pe smartphone, tabletă sau laptop, accesul făcându-se printr-o autorizare care utilizează factorul dual. Azi, un certificat calificat de semnătură electronica se poate obține ușor, din fața terminalului.

Cred că problema care va rămâne de discutat serios pe mai departe se referă la serviciul de conservare a documentelor digitale. Ce facem cu documentele semnate digital și cum le vom putea dovedi validitatea după 20 de ani?"

Aurel Meiroșu
, Business Development Manager certSIGN
„Cadrul legal este prezent în mai multe forme. Există și o decizie a Comisiei Europene, nr. 1506/2015, care clarifică din perspectivă tehnică cum trebuie să arate o semnătură electronică. Legea nr. 455/2001 face curând 20 de ani, Regulamentul eIDAS este în vigoare, există inițiative legislative pe masa Camerei Deputaților – iată că se profilează un moment T zero în România, când vom avea create toate premisele pentru a avansa cu încredere în această direcție. Doar 4% din populația României deține acum un certificat calificat de semnătură electronică. 300.000 de certificate reprezintă încă extrem de puțin, avem un drum lung în față. Să fie costurile semnăturii electronice un factor declanșator în România? Greu de spus, cert este că prețul poate deveni unul competitiv!

Dacă vorbim despre ceea ce oferă presatorii de servicii de pe piață, trebuie să știți că aceștia sunt acreditați eIDAS și că această acreditare este un proces foarte complex, care se face în mod obligatoriu o dată la doi ani. Garantăm securitatea și valabilitatea documentelor semnate digital și toate proiectele noastre la nivel național au dat rezultate recunoscute."

Jud. Mihai Bălan, Membru CSM
„Semnătura electronică este o componentă esențială în procesul de digitalizare a justiției. Este deosebit de importantă, fiindcă, în prezent, un document care nu are semnătură olografă nu poate fi atribuit unei persoane. Până acum s-a folosit timid, cele mai multe dintre instanțe nu sunt dotate cu astfel de certificate. Semnale de luptă există, unele instanțe au fost și sunt mai deschise față de noile tehnologii și au integrat semnături electronice soluțiilor digitale pe care le-au implementat. Ba chiar și în cazul forurilor înalte se petrec lucruri. Îmi amintesc de o situație când Înalta Curte de Casație și Justiție a respins o cerere de recurs semnată olograf, scanată și trimisă prin e-mail, cerând să fie transmisă în original, semnată olograf sau electronic, dacă este semnată digital! (...) Va fi o luptă grea, inerția este mare, oamenii renunță greu la ștampilă fiindcă aceasta are un trecut de vedetă! Va trebui să preluăm din experiența altor state care au avansat serios în privința digitalizării. Dacă, în anumite țări, poți să declari electronic, de la distanță, nașterea copilului, dacă se poate face vămuirea mărfurilor sau se pot încheia căsătorii civile online, de ce nu am putea progresa și noi în ritm mai rapid, începând cu dosarul electronic, cu semnătura electronică?"

Jud. Cosmin-Răzvan Mihăilă, Președinte, Curtea de Apel Galați
„Dacă vom adopta semnături electronice în justiție, acelea vor trebui să fie cu siguranță din cele cu certificate calificate. Deocamdată există rețineri, comentarii, rezistență pe toată linia. Nu cred că în instanțe avem mai mult de 1% din documente semnate electronic. Costurile de achiziție sunt încă o problemă. Știu că sunt prețuri mai mari ale certificatelor calificate în Europa Occidentală decât cele medii din România (30 euro anual), dar există și state unde costul este mult mai mic, ex. India – cca. 10 dolari. Recent, STS a anunțat că va oferi certificate calificate gratuite instituțiilor și autorităților publice. Aceasta poate fi o lovitură pentru furnizori! (...) Ne-am bucurat că există și varianta cheilor de criptare în nor, acest lucru elimină vechile token-uri, greu de folosit și ușor de uzat!"

Jud. Ioan Marius Lupea, Vicepreședinte, Tribunalul Cluj
„Folosim cu încredere semnătura digitală cu certificat calificat. Acest certificat este achiziționat pe numele președintelui Tribunalului. Avem toate condițiile, premisele și experiența necesare pentru a trece în timp la semnarea documentelor din instanțe cu certificate digitale."

Nicolae Guzu
, Specialist IT, Tribunalul Cluj
„Din 2015 s-a discutat cu avocații să înceapă să depună documentele la dosar semnate electronic. Am dezvoltat pe parcurs și facilitatea de a consulta filele electronice ale dosarelor într-un fel de registratură electronică. În ciuda unui interes cvasigeneral exprimat formal la început, lucrurile nu au avansat așa cum ne așteptam. Fiind vorba despre unele investiții, cei implicați au preferat transmiterea la registratură a documentelor în maniera clasică. Este limpede că un viitor dosar electronic autentic va depinde direct de folosirea semnăturii electronice. Vor fi necesare investiții majore în infrastructura instanțelor și o bază legislativă solidă."



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite