Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Deutsche Telekom - miza concursului pentru licentele 3G?!

22 Septembrie 2006




Costurile implementarii unei retele 3G


Pentru companiile care au deja o retea de telefonie mobila si folosesc licenta 3G pentru a continua dezvoltarea (Cosmote) costurile sunt mai mici – circa 200 de milioane de euro pentru a tine pasul cu operatorii Vodafone, Orange. Pentru un operator fara retea de telefonie mobila (Radiocomunicatii, RCS& RDS sau chiar Telemobil in cazul in care va trece la tehnologia UMTS) costurile sunt mult mai mari. Sa amintim ca operatorii GSM900 au investit fiecare circa €1 miliard pentru a avea acoperirea de astazi si ca in ultimii ani acestia investesc 200 de milioane de euro/an numai pentru «mentinerea in forma a retelei existente». Circa o jumatate de miliard euro pe termen mediu ar putea permite o retea cu acoperire apropiata de cea a operatorilor GSM900. La aceste costuri trebuie adaugate si costurile operationale, care cel putin in prima parte vor trebui finantate tot din imprumuturi. Un singur expemplu care poate edifica – cheltuielile publicitare ale operatorilor GSM900 sunt de circa € 40 de milioane/an. Un detinator de licenta 3G va trebui sa se faca si mai vizibil daca vrea sa concureze cu operatorii existenti, iar un nou intrat va trebui sa cheltuiasca chiar mai mult.


Competitie in patru pentru doua licente 3G


O analiza publicata in Ziarul Financiar din 15 august 2006, citandu-l pe Ilan Schory, senior partner la TASC Strategic Consulting, anunta o competitie in trei Cosmote, RCS&RDS si Telemobil pentru cele 2 licente 3G, ignorand operatorul Radiocomunicatii. Competitia va fi in patru, intre Cosmote, Telemobil, Radiocomunicatii si RCS&RDS. Cosmote are cele mai mari sanse de a castiga o licenta avand conditii pentru a reusi in afacerea 3G: retea GSM cu acoperire nationala, apartenenta la un grup regional, etc., urmand ca pentru a doua licenta 3G sa concureze Radiocomunicatii RCS&RDS si Telemobil. Telemobil are avantajul experientei in telefonia mobila (are insa 2 relansari!), dar si dezavantajul unei tehnologii, CDMA, care se dovedeste o «insula tehnologica». RCS&RDS are expertiza comerciala in telecomunicatiile fixe, are retele locale cu circa 2 milioane utilizatori si chiar ceva retea magistrala. Radiocomunicatii are expertiza in operarea si chiar instalarea de retele “fara fir” si o retea magistrala radio care ar putea fi de mare folos in afacerea 3G. Radiocomunicatii este un concurent care nu poate fi neglijat si reprezinta sansa de reabilitare a guvernantilor, care pana acum au excelat prin privatizari neinspirate. Adaugand o licenta 3G la zestrea operatorului Radiocomunicatii, acesta are sansa sa atraga prin privatizare un operator important (Deutsche Telekom, Telefonica etc.), iar guvernul sa raporteze inca o privatizare de mare succes dupa BCR. Va triumfa oare interesul national (Radiocomunicatii) sau cel de grup (RCS& RDS, Telemobil)? Ramane de vazut.


Castigatorul licentei 3G va schimba piata daca va fi achizitionat de un mare operator


Analiza mai spunea ca «daca RCS&RDS va castiga va schimba piata». Acest lucru este valabil pentru oricare operator. Castigatorul licentei 3G va schimba piata numai daca va fi cumparat rapid de un mare operator: Deusche Telekom, Telefonica etc. Pe langa licenta 3G, succesul si deci posibilitatea de a schimba piata, mai depinde de forta financiara, expertiza specifica industriei si sinergiile unui operator international. Numai asa se poate impune in competitia cu operatori internationali precum Vodafone sau Orange.


Provocarile castigatorului licentei 3G


Analiza citata reliefa provocarea operatorului RCS&RDS «castigator al licentei 3G»: «recuperarea pe termen lung a investitiilor in noua infrastructura si lansarea unor noi servicii: costul licentei 3G, 35 de milioane de dolari si cel al construirii retelei 3G, estimat de Schory la aproximativ 150-200 de milioane de euro». Prima provocare in fata oricarui nou intrat castigator de licenta 3G este atragerea finantarii. Tinand seama de experienta operatorilor GSM900 care au investit circa 1 miliard de euro si acum se poate vorbi de aceiasi cifra insa pe un orizont de timp mai mic - 5 ani. A doua provocare este intr-adevar recuperarea investitiei, tot mai dificil in anii urmatori din cauza competitiei crescute (piata va intra in stagnare), a tarifelor in scadere, etc. Iar aceasta va face dificila obtinerea finantarii. Dar cea mai importanta provocare ramane atragerea partenerului strategic care sa preia afacerea 3G: Deutsche Telekom, Telefonica, Swiscom etc.


Radiocomunicatii - surpriza concursului!


Trebuie mentionat ca Radiocomunicatii este singura companie de stat inscrisa in competitia pentru o licenta 3G, meritul revenind presedintelui companiei Mircea Cazan si ministrului Zsolt Nagy. Este un gest deosebit, contrar practicilor de pana acum, cand intersele statului erau puse pe ultimul loc.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite