Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Cei 400 de transformatori digitali

28 Mai 2020



Ca orice minune, lipsa cozilor de la ghişeele administraţiei publice a ţinut doar trei luni şi nu a fost generată de digitalizare, ci de ordonanţele de urgență. Au rămas nişte urme de minune pe pereţii unor instituţii, însă prea puţine pentru a schimba imaginea conturată în faţa cetăţenilor. Autorităţile păstrează aceeași autosuficiență, prin care bifează la realizări emiterea celebrei ordonanţe 38/2020, care induce obligativitatea acceptării documentelor digitale sau integrarea operaţională în ghişeul.ro a unor instituţii fiscale. Dacă prima este doar o inițiativă de digitalizare, cea de a doua este în discuţie încă de prin 2015.

Ordonanţa nr 38/2020 a avut unele efecte, însă departe de nevoile reale de digitalizare. Totuşi obligativitatea a dat rezultate. Apariţia platformei aici.gov.ro, care unifică depunerea documentelor aferente cererilor de şomaj tehnic este un exemplu, chiar dacă raza de acoperire este limitată. Totodată, forţaţi de împrejurări, cetăţenii au iniţiat mai multe interacţiuni digitale cu instituţiile publice. Multe instituții s-au limitat la primirea pe e-mail a formularelor scanate şi asumate pe proprie răspundere, altele şi-au promovat sistemele de registratură online deja existente, dar subutilizate. În acest context, un dezvoltator local a raportat de 6 ori mai multe conturi online şi de 12 ori mai multe operaţiuni în sistemele de tip Government-To-Citizen pe care le gestionează. Ar fi util de făcut o analiză similară la nivel național.

Transformarea digitală nu este tocmai un proces facil pentru administraţia publică românească. Îi lipsesc procesele, mentalitatea, utilizatorii şi aptitudinile. Sunt numeroase organizaţii private care ratează astfel de proiecte (cam 70%, dacă ar fi să-i credem pe analiştii de la McKinsey), prin urmare poate ar fi cazul să gândim în paşi mai mici şi mai siguri. În ciuda aparenţelor, părţile implicate (decidenţi, industrie tech) nu par pregătite să gestioneze subiectul. Mulţi consultanţi au viziuni idealiste şi discursuri potrivite concursurilor de Miss. Vor să se ocupe de pădure, dar ignoră copacii. Discută aprins despre transformare digitală, în timp ce pe SEAP instituţiile publice cumpără hârtie şi toner în valoare de milioane. Prea puţine discuţii tranşante despre Probleme şi Rezolvări.

Aici ar putea face mai multă lumină nou-formatul Consiliu Naţional de Transformare Digitală, la care au aderat nu mai puţin de 400 de persoane. Este organul consultativ al Autorităţii pentru Digitalizarea României, care ar urma să asigure o colaborare naţională şi o rafinare a planurilor curente. Ne putem aştepta la rezultate notabile? Unele voci spun că atunci când vrei să îngropi o iniţiativă infiinţezi un comitet. Să aşteptăm totuşi lista finală a membrilor pentru a trage o concluzie. Poate vom asista la apariţia unei comunităţi suficient de puternice pentru a stabili direcţia potrivită. Revista Market Watch urmăreşte informatizarea administraţiei publice de aproape 20 de ani. S-au schimbat actorii, problemele au rămas aceleaşi: lipsa de interoperabilitate, abordare insulară, procese bazate pe hârtie, formate proprietare, mentalitate rigidă ... şi am citat din memorie.

Pe de altă parte, câştigul crizei curente pare să fie ordonanţa nr.38. Va face aceasta să dispară ghişeul, copia xerox, ştampila, dosarul cu şină, funcţionarii acri? Cel mai probabil nu, dar arată că e nevoie de mai multă fermitate şi că informatizarea administraţiei publice trebuie tratată ca nodul gordian.



Tags: Editorial

Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite