Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

USAMV București: drumul spre o nouă paradigmă în educație

29 Iulie 2020




Evenimentul științific emblematic al universității
Pe cel de-al doilea palier fundamental al universităţii, reprezentat de cercetarea ştiinţifică, aţi avansat reuşind să organizaţi o nouă ediţie a Conferinţei internaţionale Agriculture for Life, Life for Agriculture, de data aceasta online. Prin ce elemente de atractivitate sporită aţi compensat deficitul comunicării şi interacţiunii directe? Ce noutăţi au stat la baza celei de-a 9-a ediţii, ce teme speciale aţi abordat, ce invitaţi de seamă au fost prezenţi?
USAMV Bucureşti a devenit de-a lungul anilor o platformă internaţională de dezbatere a celor mai importante idei şi tendinţe din domeniul agricol şi al ştiinţelor vieţii, sprijinind mediul academic şi de cercetare pentru a găsi răspunsurile potrivite legate de competitivitate şi dezvoltare durabilă.

Din perspectiva dinamicii relaţiilor şi transformărilor globale, USAMV Bucureşti şi-a propus să fie deopotrivă facilitator şi vector al schimbării. Organizarea online a Conferinței Internaționale Agriculture for Life, Life for Agriculture este o dovadă a rolului USAMV București de facilitator și dezvoltator al dimensiunii internaţionale a activității științifice, fără bariere. Transferul conferinței în spațiul virtual a fost o decizie curajoasă, dar oarecum firească, asumată la sfârșitul lunii martie, ca urmare a celor peste 1000 de înscrieri de participare, în condiţiile în care cele mai multe dintre evenimentele ştiinţifice internaţionale au fost reportate.

Organizat în mai puțin de trei luni, evenimentul a inclus un mix de elemente care i-au amplificat impactul: transmisiuni video, sesiuni live interactive, prezentări video înregistrate, sesiuni de postere etc. Întrucât networking-ul reprezintă o componentă esențială a conferințelor științifice, au fost integrate și facilități de chat online pentru participanți, cu scopul de a putea interacționa atât între ei, cât și cu autorii prezentărilor. Dezbaterile online pe teme din domeniul managementului universitar, agriculturii, nutriției și sănătății, biotehnologiei, turismului, protecţiei mediului şi economiei circulare, au fost completate de prezentări prin live streaming din partea unor invitați speciali: Alex Evans - University College Dublin, Chin Kun Wang - Chung Shan Medical University of Taiwan, Klaus Ehrlich-Secretar General EuroGites, Milen Georgiev-Stephan Angeloff Institute of Microbiology, Hans van Ek-Netherlands Enterprise Agency s.a.

Această primă ediție online a evenimentului a fost un succes, cu peste 60.000 de vizualizări și peste 30.000 de vizitatori unici. În total, conferința a reunit anul acesta autori și coautori din 48 de țări. Mai mult decât atât, în urma procesului de peer review, peste 800 articole științifice au fost selectate pentru a fi prezentate în sesiunea plenară a conferinței sau în cele 7 sesiuni tematice destinate fiecărei facultăți a USAMV București: agronomie, horticultură, zootehnie, medicină veterinară, îmbunătățiri funciare și ingineria mediului, biotehnologii, management și dezvoltare rurală. În momentul de față, textele selectate sunt pregătite pentru publicare în volumele științifice ale universității, majoritatea dintre acestea fiind indexate în ESCI Web of Science.

Feedback-ul pozitiv al participanților ne-a confirmat succesul ediției online 2020 și ne-a întărit convingerea că suntem pregătiți să organizăm conferința anuală Agriculture for life, life for agriculture în orice format, fie el convențional sau inovator/online. USAMV București a reușit să le ofere și anul acesta cercetătorilor, membrilor corpului academic, doctoranzilor și practicienilor, prilejul de a-și prezenta rezultatele cercetării și de a se reuni, chiar dacă doar online! Modul de desfășurare a evenimentului a generat un interes remarcabil în rândul cercetătorilor și a atras o audiență chiar mai mare decât precedentele ediții clasice, atât din țară, cât mai ales din mediul ştiinţific internaţional. Suntem astfel încrezători că ne vom putea adapta noilor condiții impuse de aceste schimbări fără precedent şi credem că abilitatea de a prelua provocările și de a le transforma în oportunități poate fi, de fapt, „secretul” reușitei.

USAMV Bucureşti este natural orientată către tehnologie, noutate și inovare, dorind să fie locul în care tehnologia întâlnește viața, depășește obstacolele și aduce succesul. Sunt ferm convins că doar cei capabili să se adapteze vor reuși și am demonstrat că we practice what we preach (n.r. punem în practică ceea ce susținem) în calitate de facilitatori, vectori, dar și creatori ai schimbării.

Prioritățile viitorului la nivelul predării

În eventualitatea în care pandemia se prelungeşte, ce strategie de predare adaptată puneţi la punct în această perioadă? Aţi început crearea de conţinut online, eventual pregătirea de variante digitale are cursurilor?

În USAMV București avem șansa de a ne fi concentrat de mult timp pe concepţia de conținut digital, dar și pe dezvoltarea de platforme dedicate învățământului online. Tranziţia la învățarea online generează o serie de provocări majore, cu diferenţe semnificative în funcție de specificul fiecărui domeniu. Dacă în momentul de faţă există 3 forme de învăţământ - cu frecvenţă (IF), cu frecvenţă redusă (IFR) și la distanță (ID), este posibil ca într-un viitor nu prea îndepărtat diferențele dintre cele 3 forme actuale să se estompeze și să ne îndreptăm către o variantă „de tip hibrid”, în care proporția între clasic și online să fie una adaptată la specificul fiecărui domeniu.

Dezvoltarea de platforme dedicate și digitalizarea cursurilor academice, dublată de realizarea de versiuni în limbi de circulaţie internaţională şi dezvoltarea de open educational resources vor fi preocupări principale în USAMV București. Acum este nevoie, poate mai mult decât oricând, de viziune și de spirit anticipativ și inovativ, pentru a înțelege și pentru a putea oferi tinerilor instrumente adecvate și adaptate schimbărilor din societate.

Urmează un uriaş efort de adaptare a profesorilor la rigorile şi specificul predării şi interacţiunii mediate tehnologic. E nevoie de noi instrumente care să faciliteze o învăţare eficientă, dar mai ales este nevoie de un altfel de stil de predare, de dobândirea de noi abilităţi şi competențe de către corpul didactic şi de dezvoltarea capacității de a crea un conţinut digital atractiv. Pot spune că modul în care vom reuși să ne adaptăm rapid va face diferenţa la nivelul învăţământului superior.

Necesitatea regândirii rolului CNATDCU și a „debirocratizării”

Cum vedeţi evoluţia studiilor doctorale în contextul dezbaterilor publice despre rolul unui consiliu consultativ – CNATDCU – în condiţiile în care aş spune că majoritatea celor care sunt interesaţi de subiect, fără a fi direct implicaţi în învăţământul superior, nu pot avea elementele necesare pentru a putea aprecia corect?
România a aderat la Procesul Bologna încă din momentul lansării, acum mai bine de 20 ani, (19 iunie 1999), semnând Convenţia Culturală Europeană şi asumând integrarea în Spaţiul European al Învăţământului Superior (SEIS/EHEA), spaţiu la care au aderat 48 de state până în prezent. Pe această bază, începând de acum 15 ani, învăţământul superior din România este organizat în 3 cicluri de studii – Licenţă, Master, Doctorat (LMD). Studiile universitare de doctorat reprezintă al III-lea ciclu de studii universitare și permit dobândirea unei calificări de nivelul 8 din Cadrul European al Calificărilor (EQF/CEC) și din Cadrul Național al Calificărilor. Principalul scop al ciclului superior de studii universitare constă în dezvoltarea resursei umane înalt calificate, generând competențe în realizarea cercetării ştiințifice de care depind inovaţia şi progresul ştiinţific. Universitățile formează aceste competențe pentru cercetare-dezvoltare și inovare având ca finalitate, după susținerea tezei de doctorat, acordarea titlului de doctor. Selecția, admiterea și angajarea în programele de studii universitare de doctorat reprezintă procese care se desfășoară integral la nivelul universității. Tot la nivelul universității se desfășoară procesul de elaborare a tezei de doctorat, conform cerințelor stabilite prin regulamentele de organizare și desfășurare a programelor de studii universitare de doctorat şi în concordanță cu reglementările prevăzute în codul studiilor universitare de doctorat. De asemenea, la nivelul universității se realizează și evaluarea îndeplinirii cerințelor prevăzute în programul de cercetare științifică, urmând ca o Comisie de susţinere publică a tezei de doctorat să elaboreze aprecierile asupra tezei de doctorat şi să permită atribuirea calificativului „Excelent”, „Foarte bine”, „Bine” sau „Satisfăcător”.

Această Comisie de susţinere publică a tezei de doctorat este cea care propune acordarea titlului de doctor, propunere care se înaintează CNATDCU, spre validare. Prin urmare, întreg procesul de pregătire doctorală, de la selecţie/admitere şi până la propunerea de acordare a titlului de doctor, este asumat integral de universitate, precum în ciclurile de licenţă şi master. Rolul CNATDCU este acela de a propune ministrului Educației și Cercetării, în urma evaluării dosarului, acordarea sau neacordarea titlului de doctor prin ordin de ministru. Deși, așa cum am precizat, esența procesului de formare doctorală se regăseşte integral la nivelul universității, în România titlul de doctor este acordat printr-un act administrativ al autorității centrale și nu de către universitatea care a selectat, format și evaluat doctorandul - caz singular la nivelul Uniunii Europene!

Programele de studii universitare de doctorat asigură formarea de competențe profesionale, de conținut, cognitive și de cercetare în domenii de specialitate care ar trebui să fie relevante pentru societate, şi care, în mod evident, nu au cum să fie validate altfel decât de către universitatea care are această misiune. Acesta este unul dintre motivele pentru care consider că se impune o „debirocratizare” a procesului de obținere a titlului de doctor, printr-o reconfigurare a cadrului normativ, astfel încât întregul proces să fie asumat de universitate, odată cu asumarea tuturor responsabilităţilor aferente.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite