Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

ErasmusDays: celebrarea învățării în Europa și dincolo de ea. Chiar și în pandemie

21 Octombrie 2020



Anul acesta, mai mult ca oricând, #ErasmusDays are o misiune aparte: aceea de a reconfirma faptul că programul Erasmus+ este un instrument esențial în efortul de restabilire a valorilor europene, după o criză care a ridicat noi bariere între țări. Cele peste 5000 de evenimente #ErasmusDays vin să consolideze ideea potrivit căreia educația, în toate formele ei, reprezintă unul dintre pilonii proiectului european de redresare.

Pandemia de COVID-19 a afectat întreaga Europă, la fiecare nivel al societății, marcând în profunzime modul în care trăim, interacționăm, muncim și învățăm. Măsurile limitative de distanțare socială și izolare, restricțiile de deplasare în afara granițelor au avut, inevitabil, un impact direct asupra modului de funcționare a programului Erasmus+, fiind resimțite la nivelul fiecărei entități implicate.
Acest fapt nu poate anula însă rezultatele obținute în cele peste trei decenii în care s-a derulat programul. La finalul anului trecut, mai mult de 10 milioane de cetățeni europeni participaseră deja la programul Erasmus, o sinergie pe care nicio altă inițiativă educațională europeană nu a generat-o până în prezent. Este un rezultat cu efecte pozitive nu doar la nivelul beneficiarilor direcți – care au dobândit și și-au dezvoltat prin intermediul participării la proiectele Erasmus+ noi cunoștințe, abilități și competențe – ci și la nivel național și regional, prin îmbunătățirea ratei de absorbție pe piața muncii, creșterea capacității antreprenoriale și de inovare, precum și prin dezvoltarea cooperării transnaționale și transfrontaliere.
Toate acestea sunt rezultate concrete, vizibile și în România de peste 30 de ani, dar efectele sunt dificil de decelat la nivel macro pentru cei din afara comunității Erasmus. Ori aici se evidențiază rolul #ErasmusDays: acela de a promova și comunica valorile europene la nivel național și de a „populariza“ beneficiile acțiunilor de mobilitate și rezultatele proiectelor Erasmus+ în afara comunității participanților direcți, pentru a atrage și sensibiliza un număr cât mai mare de potențiali beneficiari.

De șase ori mai multe țări participante
Din acest motiv, #ErasmusDays a devenit dintr-un simplu eveniment de bilanț festiv – în 2017, când a fost lansat, a avut rolul de a marca sărbătorirea a 30 de ani de la lansarea programului Erasmus – un reper important pentru aproape toate instituțiile participante în program. Evenimentul le oferă acestora posibilitatea de a-și promova rezultatele obținute, lăsându-le libertatea de a inova și de a alege căile de comunicare și interacțiune pe care le consideră adecvate atingerii publicului țintă propus și scopurilor urmărite.
Astfel, de la 650 de evenimente organizate în 11 țări în urmă cu trei ani, anul acesta, la cea de a patra ediție, s-a ajuns la peste 5.000 de evenimente în 67 de țări.
Este un salt valoric important, care demonstrează că, deși efectele pandemiei de COVID-19 se fac încă simțite, ele nu anulează oportunitățile de învățare oferite de Erasmus+. Beneficiarii programului au găsit modalități de multe ori inedite de a derula activități care promovează valorile europene și învățarea transnațională.

#ErasmusDays la grădiniță...
De-a lungul edițiilor anterioare, numărul instituțiilor partenere din România care și-au înscris numele pe harta #ErasmusDays a crescut constant. Varietatea de proiecte și inițiative înscrise – în care au fost implicați de la studenți, profesori și responsabili de formare profesională, până la preșcolari și educatoarele lor – este o dovadă incontestabilă a faptului că programul Erasmus+ se bucură de o popularitate din ce în ce mai mare în România.
Un exemplu relevant al diversității inițiativelor este „#ErasmusDays la Grădinița cu Program Prelungit nr. 4 Caransebeș“, înscris pe harta evenimentelor din 2019 și care a avut ca scop informarea comunității și a reprezentanților autorităților locale despre beneficiile pe care grădinița le-a obținut prin proiectul Erasmus+ „Incluziune și diversitate la nivel european“. Proiectul, prin intermediul căruia cadre didactice de la grădinița din Caransebeș au participat la cursul de dezvoltare profesională „Intercultural education“, desfășurat la Florența (Italia), a urmărit creșterea nivelului de incluziune a copiilor dezavantajați din punct de vedere social, cultural, economic și geografic.



„Proiectul s-a adresat personalului didactic din grădiniță și a vizat consolidarea abilităților profesionale, îmbunătățirea capacității de a identifica mult mai bine și eficient nevoile preșcolarilor și de a gestiona diversitatea acestora. Lucru cu atât mai necesar și relevant cu cât diversitatea copiilor din grădiniță este una foarte mare, incluzând preșcolari din satele învecinate, de etnie germană sau ai căror părinți sunt plecați în străinătate. Astfel, pentru a marca #ErasmusDays, dar și pentru a aduce în același context membrii comunității, profesorii au creat momente artistice specifice din zona Banatului, evidențiind importanța păstrării valorilor cultural-tradiționale ale zonei. Pentru pregătirea activității au fost organizate ateliere și activități de învățare în care au fost implicați peste 20 de profesori și aproximativ 100 de preșcolari. La eveniment au participat primarul municipiului Caransebeș, reprezentanți ai Inspectoratului Școlar Județean Caraș-Severin, directori ai instituțiilor de învățământ și părinți ai elevilor, care au apreciat eforturile cadrelor didactice și ale preșcolarilor. Dar cel mai important feedback a venit din partea copiilor, care ne-au spus: «Astăzi a fost o zi minunată! Nu vrem să se termine!»“,
ne-a relatat profesor Drăghin Anișoara, coordonatorul proiectului Erasmus+.

... dar și la școli pentru elevi cu nevoi speciale
Un alt eveniment aflat pe harta #ErasmusDays în 2019 a fost cel organizat de Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă „Sf. Vasile“ din Craiova, pentru promovarea celor două proiecte Erasmus+ lansate anul trecut. Este vorba de „Tolerant Europeans Achive More“ (TEAM) – proiect care își propune facilitarea schimbului de bune practici între instituțiile din țările participante (Germania, Letonia, Polonia, Portugalia, Grecia și România), integrarea echipelor de elevi și activități de formare pentru cadrele didactice – precum și de proiectul „One Mission, One Vision, One Focus“, care urmărește crearea unei rețele internaționale de cooperare, asistență și schimb de experiență pentru profesori și părinți și perfecționarea cadrelor didactice în domeniul psihopedagogiei speciale.
Evenimentul #ErasmusDays de anul trecut organizat la Craiova a reunit 50 de elevi din clasele pentru persoanele cu probleme de auz, 20 din clasele cu dizabilități severe, precum și 20 de cadre didactice. Punctul culminant l-a reprezentat spectacolul de teatru mimic interpretat de elevi hipoacuzici, care au împărtășit de pe scenă colegilor lor experiența participării la un proiect anterior de mobilitate desfășurat în Turcia. „Am întâlnit acolo elevi din alte țări cu care am reușit să ne înțelegem, chiar dacă nu știau limbajul semnelor. Nu a fost atât de dificil pe cât m-am așteptat, nu a contat că suntem surzi: ne-au întâmpinat cu căldură și timp de o săptămană au învățat o mulțime de semne. Sunt atât de fericită că am fost selectată în proiectul TEAM și că astfel voi avea ocazia să călătoresc, să văd alte școli din Europa, să particip la activități diferite de cele școlare și să-mi fac noi prieteni din alte țări“, ne-a mărturisit prin intermediul limbajului semnelor Rosaura, unul dintre protagoniștii spectacolului de teatru de anul trecut.
După cum se poate vedea, actorii implicați în Programul Erasmus+ au înțeles că #ErasmusDays reprezintă o oportunitate de a-și face cunoscute organizațiile, proiectele și inițiativele. Și, nu în ultimul rând, de a consolida poziția României pe harta celei mai mari inițiative educative derulate la nivel european.

Cum marchează organizațiile din România #ErasmusDays?
„Fiecare partener din programul Erasmus+, fie că vorbim de școli, instituții de formare, universități, ONG-uri sau instituții publice, a avut libertatea de a-și alege și organiza (în perioada 15-17 octombrie n.r.) evenimentele #ErasmusDays în funcție de experiență, interese și de intenția de a continua misiunea asumată. Organizațiile din România au înscris 255 de evenimente pe platforma erasmusdays.eu: seminarii, reuniuni cu partenerii, expoziții, conferințe, dezbateri, ateliere etc. Dat fiind contextul special al anului 2020, respectiv măsurile și restricțiile generate de pandemia de COVID-19, majoritatea organizațiilor au propus evenimente în mediul online sau mixt. De exemplu, un liceu din Iași a înscris în lista evenimentelor o dezbatere online cu elevii despre cum social media ar putea sprijini învățarea; o organizație din București a propus ateliere online de dans pentru persoane cu abilități diferite, iar o grădiniță din Buzău - activități sportive cu copiii. Folosirea hashtagul-ui #ErasmusDays pentru promovarea tuturor activităților a asigurat o vizibilitate pe harta globală a tuturor inițiatorilor. Acest eveniment e o oportunitate de a-și disemina rezultatele din proiectele Erasmus+ și chiar de a-și găsi parteneri pentru viitoare cooperări transnaționale“, ne-a explicat Nicușor Ciobanu, responsabil de comunicare în cadrul Agenției Naționale pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite