Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Tendințele anului 2021 în transformarea digitală a companiilor din România

15 Februarie 2021



Odată cu pandemia, digitalizarea a devenit un subiect mai actual decât oricând și se vorbește despre necesitatea ei în toate sectoarele, de la servicii la producție industrială. Digitalizarea este răspunsul pentru aspecte prioritare ale companiilor, precum reducerea costurilor, eficientizare, productivitate și realizarea bugetelor. De aceea, este momentul ca viziunea directorilor executivi și a managerilor în privința digitalizării să devină clară. Nu va mai fi niciun tip de companie, din niciun domeniu de activitate, care să nu resimtă impactul unor tehnologii ca Big Data, Cloud, IoT, etc. Confruntați cu această realitate, trebuie să construiască acum noi modele de afaceri, care să asigure implementarea cu succes a proceselor de transformare digitală.



Studiul Barometrul digitalizării companiilor din România 2020, realizat de Valoria în colaborare cu Doingbusiness.ro, surprinde această realitate și dă ocazia companiilor din România să-și spună punctul de vedere în legătură cu inițiativele de digitalizare și planurile lor de viitor în această privință.

Transformarea cea mai mare în digitalizarea companiilor ține de mindset, nu de tehnologie
În 2020, business-urile din România au fost la o răscruce de drumuri: fie te adaptezi noilor condiții, fie închizi afacerea. Prin urmare, cea mai importantă transformare adusă de 2020 în digitalizarea companiilor este mai degrabă una de mindset, decât una strict tehnologică. Companiile au recunoscut importanța automatizării și a mediului online, și au adoptat soluții și instrumente tehnologice noi, au accesat canale digitale, au început instruirea oamenilor ca să interacționeze în noul mediu de lucru virtual și unii chiar au pivotat cu succes spre modelele de business digitale.



Companiile mature din punct de vedere al procesului de digitalizare (au o infrastructură tehnologică adecvată, o strategie de transformare digitală și tehnologii digitale) s-au concentrat în 2020 pe două aspecte, favorizate de contextul pandemiei: automatizarea proceselor de business și securitatea cibernetică. Însă, deși în pandemie tot mai multe companii au fost convinse de importanța și necesitatea digitalizării, procesul de digitalizare în rândul companiilor din România avansează încă lent și timid, mai ales când vorbim de tehnologii avansate de ultimă generație. Ca dovadă, România se află pe locul 26 din cele 28 de state membre ale UE în cadrul clasamentului DESI (Indicele economiei și societății digitale). Barometrul digitalizării arată că RPA (Robotic Process Automation) și AI (Inteligența Artificială) fac parte din strategia de digitalizare a mai puțin de 20% dintre companii. Dintre directorii și managerii care au participat la studiu, doar 19% spun că utilizează în prezent RPA, în timp ce doar 12% integrează AI în strategia de digitalizare a companiei.

Din punct de vedere al domeniilor de utilizare a RPA, 39% dintre directorii generali ai companiilor care folosesc RPA și 33% dintre manageri spun că această tehnologie este utilizată în departamentul financiar, contabilitate generală (27% directori, 19% manageri) și bugetare și analiză (13% directori, 13% manageri). 41% dintre companiile din domeniul Serviciilor Financiar-Bancare, 34% dintre cele de Telecomunicații și 31% din Comerț spun că utilizează RPA în prezent.

Din punct de vedere al valorificării, 84% dintre companiile de IT, 72% dintre cele de Telecomunicații și 68% dintre cele de Servicii Financiar-Bancare spun, în 2020, că au valorificat punctual digitalizarea și au transformat-o într-un avantaj competitiv. Cu toate acestea, 62% dintre companiile din Construcții și Imobiliare, 56% din Producție Industrială și 53% din Industria Farmaceutică și de Sănătate nu au făcut din digitalizare partea centrală a strategiei lor de business.

Perspective de digitalizare în 2021

Semnele sunt bune. Pe baza răspunsurilor oferite de directorii și managerii companiilor din țara noastră putem spune că la nivel strategic tot mai multe companii vor să dea unui lider din conducerea companiei responsabilitatea dezvoltării digitale a afacerii. Componenta digitală începe să fie privită ca o sursă de creștere a veniturilor, și nu una de costuri, și este inclusă în strategia companiilor.

Încrederea în digitalizare este pe un trend crescător și se va consolida și în 2021. În 2020, 63% dintre companii din România, față de 53% în 2018, spuneau că sunt încrezătoare în legătură cu digitalizarea deoarece au cunoștințele necesare pentru a naviga acest proces. Totodată, 57% dintre companii în anul 2020, față de 47% cu doi ani înainte, spun că digitalizarea a avut deja o influență mare asupra lor.




Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite