Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Încotro se îndreaptă industria Data Center în 2021?

15 Februarie 2021



Amplificarea fenomenului de transformare digitală a dus la apariția de noi „comportamente tehnologice“ la nivelul întregii societăți, conferind centrelor de date un rol vital. Această schimbare de statut vine însă cu o serie de responsabilități și provocări specifice, pe care specialiștii Vertiv le-au detaliat în cadrul unui eveniment dedicat analizei principalelor tendințe care se prefigurează anul acesta pe piața Data Center.

Pandemia de COVID-19 a generat o creștere a dependenței de tehnologiile informatice și furnizorii de servicii IT la nivel global. Ca urmare, centrele de date au început să fie incluse de mai multe țări în rândul Operatorilor de Servicii Esențiale (OSE).
Odată cu apariția pandemiei, am văzut o accelerare a tendințelor în domeniul tehnologiei, fiind evident faptul că lumea nu va mai putea reveni complet la starea de dinainte de criză. Prin crearea acestei dependențe globale de servicii și tehnologii digitale, centrele de date și-au câștigat statutul de utilitate publică, avantaj care vine însă și cu o mare responsabilitate, iar sustenabilitatea și guvernanța devin tot mai importante“, a explicat Andrew Donoghue, global director analist la Vertiv și moderator al evenimentului „Trendspotting: The Track Ahead for the Data Center Industry în 2021“, în cadrul căruia au fost discutate și analizate evoluțiile majore ale industriei centrelor de date în 2021.

Schimbare de statut iminentă

Accelerarea fenomenului de transformare digitală s-a concretizat deja prin adoptarea la nivel global de noi „comportamente tehnologice“ ca răspuns la pandemia de COVID-19.
De la adoptarea pe scară largă a serviciilor Cloud și a soluțiilor de lucru la distanță, până la online shopping și utilizarea intensivă a serviciilor de e-banking, s-au înregistrat salturi pe care niciun analist de piață nu le-ar fi preconizat în urmă cu un an. De exemplu, în doar trei luni de la debutul pandemiei, comerțul online a atins un volum la care s-ar fi ajuns în condiții normale după 10 ani, iar operațiunile bancare cashless sunt acum la nivelul pe care l-ar fi atins printr-o evoluție naturală abia în 2025. Similar, în mediul business, adopția soluțiilor de colaborare a explodat: la finalul anului trecut, Google a anunțat că aplicația Meet avea deja peste 100 milioane de utilizatori activi pe zi, Microsoft – 115 milioane pentru Teams, iar Zoom – 300 de milioane. Și numerele continuă să crească pentru că organizațiile cu o abordare tehnologică proactivă au demonstrat că au reușit să revină la un nivel de 90% eficiență și productivitate în doar o săptămână de la adoptarea modelului lucrului la distanță.
Din acest motiv, în Australia, de exemplu, se discută intens de necesitatea includerii centrelor de date, a operatorilor de infrastructură digitală și a furnizorilor de servicii de telecomunicații pe o poziție similară furnizorilor de utilități, a explicat Robert Linsdell, managing director Vertiv Australia și Noua Zeelandă.

Și oficialii de la Bruxelles au anunțat că intenționează să realizeze o revizuire a Directivei Networking Information Security (NIS) pentru a extinde categoria OSE și către alți operatori. (Directiva NIS este transpusă în legislația națională prin Legea 362/2018 privind asigurarea unui nivel comun ridicat de securitate a rețelelor și sistemelor informatice.) Accederea centrelor de date la statutul de operator de servicii esențiale implică însă nu doar drepturi speciale, ci și asumarea unor responsabilități reglementate strict, care prevăd obligația de a reduce riscurile la minim, de a coopera cu furnizorii de echipamente și tehnologii și cu autoritătile pentru a identifica și contracara aceste riscuri și de a fi transparenți în cazul incidentelor sau al existenței riscului unui impact asupra societății și economiei. Pentru punerea lor în aplicare, Legea 362/2018 stipulează o serie de cerințe minime de securitate, proceduri de notificare a incidentelor și de management al acestora, metode de realizare a auditurilor și obținere a autorizărilor, acțiuni de supraveghere și control, sancțiuni etc.

Sunt condiții pe care, în prezent, încă puțini operatori de centre de date și furnizori de servicii telecom le pot acoperi complet. Însă este foarte posibil ca, pe viitor, acest „aspect“ să nu mai aibă caracter opțional, ci să devină obligatoriu, pentru că, așa cum preciză Rafael Garrido, vicepreședinte Vertiv America Latină, lumea se așteaptă ca noi măsuri să fie adoptate. Mai ales odată cu creșterea nivelului de adopție a tehnologiei 5G și a serviciilor care vor crește până la nivel critic dependența întregii societăți de infrastructura digitală.

Crește nevoia de centre edge
Un alt efect secundar al acutizării dependenței față de serviciile oferite de centrele de date constă în necesitatea sporirii capacității de procesare și stocare și scăderea latenței. Este un cumul de cerințe care va alimenta creșterea pieței de soluții și tehnologii de tipul Edge computing prin intermediul cărora serviciile de Data Center sunt procesate și livrate cât mai aproape de consumatorii finali ai acestora.

Potrivit lui Angie McMillin, vicepreședinte inițiative strategice de business în cadrul Vertiv, un sondaj realizat recent în rândul operatorilor infrastructurilor Data Center de acest tip arată că mai mult de jumătate dintre ei (53%) se așteaptă la o creștere de peste 100% a nivelului de încărcare în edge site-uri în următorii patru ani.

Această schimbare a repartizării nivelului de încărcare va fi în vizibilă în evoluția cererii pe nișa de piață a centrelor de date containerizate, micro-Data Centere-lor și soluțiilor modulare, dezvoltate prin producția de componente prefabricate. (Uptime Institute a introdus deja de acum un an un sistem de certificare dedicat pentru furnizorii de soluții modulare, care să le permită atestarea nivelului de fiabilitate).

O schimbare importantă va avea loc însă și în modul în care centrele edge vor fi administrate. Dispersia geografică și condițiile de funcționare specifice sistemelor containerizate impun adoptarea unor soluții de management la distanță, care să integreze funcționalități avansate de remote control, automatizare și orchestrare, pe care majoritatea sistemelor de Data Center Infrastructure Management (DCIM) nu le oferă încă în prezent.

Extinderea adopției arhitecturilor de tip Edge computing va avea efecte și asupra nișelor de piață adiacente – respectiv a soluțiilor de răcire, a sistemelor de electroalimentare și de securitate (fizică și cibernetică).

5G vine cu noi provocări
Anul acesta adopția 5G la nivel global va căpăta amploare. Conform unui studiu Vertiv, majoritatea operatorilor telecom apreciază că instalarea rețelelor 5G va exploda anul acesta, însă mai mult de 90% dintre ei cred că noua tehnologie va însemna și costuri considerabil mari. Pe de o parte deoarece pentru a livra promisiunile tehnologice făcute de operatori – lățime de bandă mobilă de peste 100 Mbps; latență a comunicațiilor de sub 10 milisecunde; suport extins pentru comunicații Machine-to-Machine (M2M) cu o densitate de peste 100.000 de conexiuni per kilometru pătrat etc. – este nevoie de dezvoltarea de arhitecturi de tip Edge. Pe de alta, conform specialiștilor, 5G necesită nu doar o densitate a rețelei mai mare, ci va conduce la o creștere a consumului de energie de aproximativ 3,5 ori (față de tehnologia 4G).

Mult-așteptatele aplicații ale tehnologiei 5G din domeniul telemedicinei și roboticii medicale, al automobilelor inteligente dotate cu funcții autopilot avansate, al dronelor cu sisteme de control de tip low latency, al proiectelor Smart City de anvergură etc. vor pune o presiune crescută pe asigurarea unui nivel cât mai crescut de disponibilitate a serviciilor. Iar acest fapt readuce în prim-plan soluțiile de electroalimentare și electro-backup, care sunt principalii vinovați de downtime-urile neplanificate cu care se confruntă industria Data Center.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite