Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Realitatea augmentată, în sprijinul aplicațiilor spațiale și terestre

19 Martie 2021



Acțiunea romanului „iPhuck10”, scris de unul dintre cei mai cunoscuți scriitori ruși contemporani, Victor Pelevin, se desfășoară într-un viitor nu foarte îndepărtat, unde viața s-a mutat în mare parte în „Virtual Reality”. Călătoriile, arta, prieteniile, chiar și relațiile sexuale se desfășoară într-o lume paralelă artificială dominată de „corectitudine politică” dusă la absurd. Oamenii se înmulțesc doar artificial, în laborator. Lumea virtuală în care majoritatea lor trăiesc este supusă unor mari manipulări, dictate de interesele unor elite. La ce distanță ne aflăm de viziunea pesimistă a lui Pelevin? Dr. Laurențiu Caramete, un fizician de top, șeful Laboratorului de Cosmologie și Astroparticule Fizice din cadrul Institutului de Științe Spațiale (ISS), ne-a liniștit. În momentul de față, VR (Virtual Reality) și AR (Augmented Reality) sunt folosite doar în scopuri benefice, iar ISS contribuie din plin la maximizarea potențialului acestor tehnologii, ce pot avea nenumărate aplicații utile.

Laurențiu Caramete este românul care conduce proiecte privind realitatea virtuală și realitatea augmentată, în colaborare cu Agenția Spațială Europeană (ESA). Cercetătorul a ajuns la concluzia că tehnologia pe care a ajuns să o studieze și să o dezvolte, folosită inițial pentru antrenarea astronauților, poate avea multe alte utilizări.

Un instrument util pentru operațiuni critice
Caramete și echipa lui au inițiat proiectul Augmented Reality System for Space Applications (Sistem de Realitate Augmentată pentru Aplicații Spațiale) - ARSSA, dezvoltat în cadul programului Romanian Incentive Scheme al Agenției Spațiale Europene. Echipa de la ISS a achiziționat hardware și software specifice proiectului și a început o serie de teste. Au achiziționat un sistem complex de căști VR-HTC și AR-HoloLens, au dezvoltat programe software C# în cadul programului Unity 3D și le-au integrat în cele două platforme de vizualizare VR și AR menționate mai sus.




Primul test major pentru echipa de la ISS a fost un program de „învățământ”. Aufăcut, cu ajutorul Realității Augmentate, un program pentru dobândirea cunoștințelor necesare utilizării unei camere termale de vid, aflată în dotarea institutului. Astfel, se evitau potențialele erori umane în timpul training-ului. Acest test „de casă” a fost un succes.

În continuare, programul s-a dovedit sustenabil și pentru celelalte scopuri pentru care s-a început munca la el: a demonstrat capabilități pentru a urmări proceduri critice, care se pot petrece atât la sol cât și, de exemplu, pe Stația Spațială Internațională și a arătat că poate permite citirea și interpretarea datelor transmise de senzorii atașați unui echipament.



Ajuns la final, proiectul ARSSA și-a atins principalele obiective: 1.Validarea tehnologiei de Realitate Augmentată in industria aerospațială; 2.Creșterea potențialului ISS de a participa la viitoarele proiecte ESA ce implică Realitate Augmentată si Virtuală, prin familiarizarea cu procedurile ESA si prin dezvoltarea acestei tehnologii in cadrul Institutului.

Reușita proiectului dezvoltat de Laurențiu Caramete și colaboratorii săi nu a dus la o reducere a turației motoarelor creierelor lor. Ei au identificat mai multe domenii în care poate fi utilizată tehnologia AR-VR și ar dori să-și diversifice activitatea de pionierat în România.

O experiență personală
Cu relativ puțin timp înainte de declanșarea pandemiei, am fost la un „târg de știință” care se desfășura în fața Bibliotecii Naționale a României. La standul ISS era o coadă mare, formată în majoritate din părinți și copii. Toți puștii voiau să se joace cu aparatele de realitate virtuală. Era vorba despre o „călătorie ghidată în sistemul solar”, realizată de asemenea de Laurențiu. Nu am putut să mă abțin și, într-un acces juvenil mi-am așteptat și eu rândul la „excursie”. După ce mi s-au pus ochelarii și căștile am avut un mic șoc. Mi se părea că sunt în mod real pe inelele planetei Saturn, ba chiar am avut senzația că o să mă dezechilibrez, o să cad și o să mă pierd în spațiul cosmic. Totul părea că se desfășoară pe bune. Mi-am adus aminte de experința de atunci și mi-am spus că sistemele AR-VR au un mare viitor în educație. Am fost curios să aflu cam în ce alte domenii ar mai putea fi folosite și l-am sunat pe Laurențiu Caramete, care mi-a explicat. Încerc să sintetizez ce am înțeles în rândurile ce urmează.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite