Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

ATEN conectează România la valul transformării digitale

20 Aprilie 2021



Ne aflăm în centrul unei furtuni tehnologice care schimbă şi accelerează dinamica globală, modul în care funcţionează lumea, afacerile, relaţiile umane şi profesionale. Prezentă pe piața locală din 2019, odată cu deschiderea în România a reprezentanței sale regionale, compania ATEN, unul dintre principalii actori mondiali la nivelul soluțiilor de conectivitate AV/IT și a celor de administrare a infrastructurii, și-a făcut simțită prezența printr-un întreg set de inovații și instrumente utile, care facilitează transformarea digitală, creșterea competitivității, calitatea interacțiunilor și a modului în care se comunică într-o eră profund tehnologică. Bogdan Mihalcea, Country Manager ATEN România, analizează impactul și beneficiile noilor tehnologii și tendințe apărute pe fondul pandemiei, sublinind rolul-cheie pe care conectivitatea de mare viteză, controlul și managementul de la distanță îl au în fluidizarea și eficientizarea proceselor de business, în simplificarea vieții instituțiilor și a persoanelor care le animă, prin oferirea unor experiențe noi de interacțiune, cât mai prietenoase și mai naturale.

Un proverb asiatic spune că în timp ce majoritatea oamenilor se ascund pe timp de furtună, înţelepţii îşiconstruiescmori de vânt. La nivelul anilor 2020+, ce forță are tehnologia în generarea de valoare adăugată, în sporirea productivității, în îmbunătățirea modului de funcționare și relaționare a companiilor și oamenilor?
Cu adevărat trăim vremuri deosebite, se pare, astfel, că am intrat într-o nouă eră. Interesant este totuși că din punct de vedere sanitar nu trecem printr-o situație nouă. Practic, au mai existat pandemii asemănătoare sau chiar mai grave. Acum însă structura socială este mult mai bine închegată și, tocmai de aceea, interdependența între diferite industrii propagă mult mai repede efectele negative sau pozitive, pe care un fenomen perturbator cum este o criză, în general, le generează.
Raportându-ne la timpurile prezente, digitalizarea era oricum pe un trend ascendent, unele țări fiind mai înaintate în această transformare față de altele. Ce a făcut pandemia? A accelerat acest „vortex tehnologic” și, implicit, viteza cu care suntem nevoiți să adoptăm tehnologia pentru a minimiza efectele distanțării sociale sau chiar a lock-down-ului.
Multe dintre companii anunță că vor păstra pe termen lung procedurile implementate deja pe timpul restricțiilor, cum ar fi munca de acasă și altele, tocmai pentru că au realizat și beneficiile acestor investiții, precum și eficiența crescută a muncii. Practic, am fost toți forțați să devenim „mai digitali” - acesta fiind prețul plătit pentru a ne păstra funcționali într-o perioadă în care nu am putut interacționa în mod direct.
Evident, unele dintre aceste lucruri trebuiau oricum făcute, și mă refer aici, de exemplu, la interacțiunea între cetățean și administrația publică, învățământ, lucru la distanță etc., iar acum s-a făcut într-un mod accelerat. Mai mult decât atât, toate aceste schimbări deschid calea unor transformări ulterioare mai substanțiale. Să ne imaginăm, de exemplu, următorul pas în digitalizare, respectiv introducerea inteligenței artificiale.
Așadar, dacă inițial am adoptat „pe repede înainte” tehnologia pentru a supraviețui crizei, cred că întreaga societate realizează acum că există multe beneficii ce trebuie păstrate pe termen lung.

În noul context mondial, în ce fel fundamentează conectivitatea noua revoluţie industrială, facilitândtransformările esenţiale?
Vorbeam mai devreme despre o interdependență industrială în toate domeniile. Este ceea ce se întâmplă de mai mult timp și cred că am remarcat cu toții cum tehnologia a pătruns în absolut toate industriile, creând acea „revoluție industrială” pe care o menționați. Mai mult decât atât, pentru a crește și monitoriza permanent eficiența dintr-o anumită industrie, nu este suficient ca echipamentele specifice să înglobeze tehnologie mondernă, ci trebuie să fie conectate la o rețea prin care să fie controlate. De aici rezultă necesitatea conectivității de mare viteză, acel curent denumit „Internet of Things”. Utilizând astăzi inteligența artificială putem analiza cantități enorme de date preluate de la aceste dispozitive industriale și putem crea modele funcționale ce pot crește, de exemplu, eficiența energetică, profitabilitatea, reduce riscul de defectare etc. Iată, deci, numai câteva dintre foarte multele avantaje pe care conectivitatea le poate aduce. Însă există și riscuri, iar cel mai important ar fi cel legat de securitate, însă ele sunt nesemnificative în comparație cu avantajele.

Misiunea ATEN: Simply Better Connections

Care este viziunea ATEN legată de transformarea digitală şi rolul său aparte în ecosistemul companiilor de high-tech? Prin ce elemente face diferenţa pentru materializarea motto-ului său:Simply Better Connections.
Încă de la înființare, preocuparea ATEN a fost de a permite clienților săi să controleze un număr cât mai mare de dispozitive IT de la distanță. Este ceea ce face, în esență, un KVM. Am rafinat între timp conceptele, iar acum, prin utilizarea rețelelor IP și chiar a tehnologiilor cloud, putem nu numai să controlăm serverele, routerele sau orice alt echipament IT, ci și să transmitem conținut audio-video la distanță, să facilităm streamingul live, să monitorizăm și să ajustăm în timp real consumul de energie sau să integrăm inteligența IT în mod virtual în absolut orice tip de industrie.
Suntem, într-adevăr, o companie high-tech. Însă acest lucru nu înseamnă că soluțiile noastre sunt dificil de implementat sau de utilizat. Dimpotrivă, a fi hi-tech înseamnă, din punctul nostru de vedere, pe lângă complexitatea scenariilor pe care le luam în calcul într-o implementare și simplitatea utilizării tehnologiei, precum deviza noastră: „Simply Better Connections”. Nu de puține ori am avut clienți care au fost extrem de surprinși să constate că, printr-o singură apăsare de buton, pot declanșa o multitudine de procese adaptate în mod dinamic la un context în schimbare, totul fiind complet automatizat, fără niciun fel de interacțiune umană, pe baza unor scenarii predefinite. Am reușit să facem aceste lucruri conectând diverse dispozitive la controllerul ATEN, acel „creier tehnologic” capabil să ia decizii și să controleze automat diverse sisteme: iluminare, climatizare, video-conferință, jaluzele, proiecție video, streaming, supraveghere, alimentare electrică și multe altele.



Tendințe și oportunități în digitalizare

Pe piaţa locală, ce schimbări majore au apărut pe fondul crizei sanitare şi care sunt principalele oportunităţi valorificate de furnizorii de tehnologie?
Anul 2020 a fost un an atipic din toate punctele de vedere. Dacă unele sectoare economice au fost afectate negativ foarte mult, cum ar fi domeniul HoReCa, sectorul tehnologic a fost cel privilegiat, înregistrând creșteri spectaculoase, cu mult peste așteptări sau prognoze. Discutând cu colegii din industrie, am aflat că au fost branduri care au crescut și cu peste 100% sau mai mult. S-au făcut investiții masive în tehnologie, însă rămâne de văzut cât de eficiente au fost acestea pe termen mediu sau lung. Cert este că acest moment a dat un imbold consistent digitalizării instituțiilor de stat și, dacă luăm în calcul doar inerția acestor transformări, tot este mult mai bine decât ceea ce se preconiza înainte de perioada generată de pandemie.
Pe lângă digitalizarea administrației publice, un alt domeniul care a fost constrâns să facă pasul digitalizării este sectorul educațional. Din punctul meu de vedere aici lucrurile s-au făcut puțin cam pripit, în regim de avarie, fără a urmări o transformare reală pe termen lung. În cadrul ATEN am avut o serie de inițiative menite să informeze și să pregătească dascălii despre cum se poate utiliza tehnologia pentru a avea o experiență educațională cât mai cuprinzătoare și apropiată de normalitate. Am evidențiat în acest sens faptul că utilizarea unei simple camere web și a unei platforme de conferințe este insuficientă. Învățământul la distanță ar fi sustenabil pe termen lung doar utilizând camere video multiple, mixere audio/video, echipamente ce permit partajarea de conținut în mod dinamic între profesori și elevi și multe alte experiențe specifice unui laborator de lucru. Este un proces inerent care, din punctul nostru de vedere, se află abia la început și necesită un pic mai multe competențe digitale de la toți participanții implicați cu rolul de a oferi experiențe plăcute și eficiente de învățare.
Cu siguranță, acest subiect poate fi extins și către alte domenii: cultură, religie, producție industrială ș.a. Toate acestea au același numitor comun - nevoia de a crea o experiență de interacțiune între oameni cât mai „naturală” - în pofida distanțării și a utilizării Internetului ca mediu virtual de întâlnire.

Contribuție activă în procesul de transformare digitală
La aproape un an şi jumătate de la deschiderea biroului local în România, pe ce zone contribuie activ ATEN la digitalizarea societăţii româneşti?

Încă de la lansarea din 2019 am fost foarte plăcut surprinși să întâlnim parteneri foarte deschiși în adoptarea noilor tehnologii și soluții pe care le dezvoltăm. 2020 a accelerat această tendință și putem spune că în acest moment avem peste 100 de parteneri în toată țara care dețin know-how-ul necesar pentru a implementa inteligența ATEN în toate domeniile. Echipa noastră participă activ la instruirea și dezvoltarea de resurse pentru a acoperi cât mai bine noile oportunități care apar.

Criza sanitară prelungită a accelerat procesul de transformare digitală a organizaţiilor locale în mediul privat. Din ce industrii provin cei mai mulţi clienţi ATEN în România la momentul actual? Există diferenţe semnificative faţă de structură portofoliului de clienţi ATEN la nivel internaţional?
Așa cum spuneam mai devreme, accelerarea procesului de transformare digitală s-a resimțit pe tot parcursul anului 2020 și continuă. Primii care au investit în noile tehnologii smart care permit controlul de la distanță al infrastructurii IT au fost cei din sectorul privat și cei din zonele critice ale sectorului public. Din acest punct de vedere, nu aș remarca diferențe majore între tendințele care se manifestă la noi și cele de pe piețele externe, existând totuși câteva decalaje inerente în viteza de adopție, care nu sunt majore.
Vedem însă o multitudine de proiecte lansate spre dezbatere sau licitare și în restul sectorului public, unde, din cauza provocării bugetelor, lucrurile s-au mișcat un pic mai greu. Am discutat însă cu mulți edili din țară care dispun de bugete, având ca sursă preponderentă fondurile europene. Aceștia își doresc digitalizarea administrației publice și transformarea orașelor pe care le gestionează în orașe smart. În plus, constatăm un interes crescut pentru soluțiile noastre de digital signage, echipamente care permit preluarea, managementul și afișarea conținutului audio-video în format digital pe o multitudine de display-uri. Și vedem din ce în ce mai multe dispozitive în mall-uri, hipermaket-uri: cam peste tot în jurul nostru reclamele sunt acum afișate digital.
Ca structură, peste 70% dintre clienții ATEN activează în zona privată, în absolut toate industriile și verticalele întrucât peste tot este nevoie de tehnologie și control de la distanță, iar 30% activează în zona publică, respectiv în domeniul administrației, învățământului, sănătății sau al apărării.



Proiecte relevante

Care sunt cele mai importante proiecte ATEN din ultima perioadă în zona privată?
Deja există multe proiecte de succes care pot fi menționate, însă m-aș limita la două dintre cele mai relevante din punctul nostru de vedere.
În primul caz este vorba despre cel mai mare spital de copii din țară, unde soluția are rolul de monitorizare a semnelor vitale pentru pacienți, având la bază echipamentele noastre profesionale audio-video. Este un proiect de amploare, cu un nivel de complexitate specific domeniului sanitar.
Al doilea proiect pe care țin să-l menționez este camera de control pentru cel mai mare parc de retail din țară, care permite supervizarea și controlul a zeci de servere, cu mii de camere de supraveghere, afișaj pe videowall, precum și profile personalizate de acces pentru mai mulți operatori și supervizori.

Mediul public a fost şi el puternic afectat de evoluţia pandemiei, cu precădere sectoarele Educaţiei şi Sănătăţii. Care sunt proiectele cele mai relevante pe care le dezvoltaţi în aceste domenii? Administraţia publică locală, dar şi cea centrală, este cunoscută pentru reticenţa şi lentoarea cu care acceptă noile tehnologii. Se confirmă acest „şablon” în cazul ATEN?
În momentul actual, alături de alți vendori importanți lucrăm la implementarea conceptelor inovative de oraș inteligent, cu interconectarea soluțiilor de fluidizare a traficului, monitorizare video, supraveghere, consum energetic etc. și punerea la dispoziție a operatorilor umani prin intermediul unor centre de control pentru toți parametrii importanți care vor fi controlați de la distanță. Am dezvoltat o serie de proiecte interesante și în școli, proiecte care au în vedere soluții pe termen mediu-lung de trecere la o nouă experiență digitală de învățare, unde tehnologia asigură platforma de bază.
Însă, în fiecare dintre proiectele noastre diferența o fac oamenii – cei care valorifică tehnologia cu adevărat pentru a rezolva diferite provocări, cei care au în vedere beneficiile și experiențele pe termen lung. Astfel de oameni am întâlnit și în domeniul public, cât și în cel privat. Iar pentru noi, care punem la dispoziție tehnologia și disponibilitatea echipei noastre pentru instruire, valoarea adevărată o aduc partenerii noștri care știu să asculte clientul final și proiectează toate elementele necesare unei soluții integrate, potrivite atât cerințelor beneficiarului, cât și deschise pentru viitoarele evoluții în timp.

Ce strategie aveţi în raport cu instituţiile publice pentru a creşte gradul de interes şi de adopţie a soluţiilor ATEN?

În acest moment pot spune că suntem într-o oarecare măsură privilegiați de trendul curent de adopție accelerată a digitalizării în sectorul public. Spre deosebire de trecut, autoritățile sunt acum mult mai deschise în a discuta despre soluțiile pe care le oferim și despre modul în care le putem facilita interacțiunea cu cetățenii în mediul virtual. În acest sens am inițiat întâlniri comune atât cu integratorii locali, cât și cu alți vendori, tocmai pentru a găsi împreună atât soluțiile optime de care administrația publică are nevoie urgent, cât și modul de implementare și utilizare pe termen lung.
Noi punem la dispoziție specialiștilor din domeniu un bogat conținut digital, precum și studii de caz care descriu beneficiile ulterioare și chiar proiecte pilot dezvoltate în parteneriat cu diverși producători IT sau non-IT. Cu siguranță în jurul nostru vor avea loc transformări, iar unele vor fi spectaculoase. Ne așteptăm ca efectul de bulgăre de zăpadă să antreneze administrațiile locale să investească în soluții eficiente pe termen mediu-lung.

Un portofoliu complex de produse și soluții
Pandemia a generat schimbări radicale ale modului de lucru, cu impact direct asupra utilizatorilor finali. Cât de repede s-au adaptat companiile locale la schimbare şi cât de eficient gestionează provocările nou-apărute (de securitate, conectivitate etc.)? Cât de bine acoperă portofoliul de produse ATEN această zonă de cereri?
După părerea mea piața locală este foarte interesată de tehnologie. Deși schimbarea presupune o serie de provocări, ceea ce am perceput eu, prin lanțul nostru de parteneri locali, este că piața locală a căutat și caută soluții. Iar aceste soluții trebuie adaptate, trebuie integrate cu ceea ce există în diferitele locații. Așadar, ceea ce am perceput noi este că partenerii noștri au fost și sunt implicați în proiectarea și implementarea noilor soluții pentru utilizatorii finali, atât în 2020, cât și acum. Desigur, noile proiecte presupun adaptare, presupun provocări de securitate, de conectivitate, iar în fața tuturor acestor provocări noi le-am transmis și le transmitem și pe această cale că nu sunt singuri. Suntem alături de ei pentru a le oferi know-how, exemple, precum și tot sprijinul nostru, atât pe partea tehnică, cât și comercială.
Avantajul nostru competitiv în acest proces de digitalizare este că ATEN deține un număr de 70 de brevete înregistrate la nivel internațional și o echipă de cercetare ce asigură un flux constant de soluții inovatoare, de unde rezultă un portofoliu cuprinzător de produse disponibile la nivel mondial.

Care este, în prezent, cea mai populară gamă de produse ATEN la nivel local?
În momentul actual cele mai solicitate produse din portofoliul ATEN sunt cele din gama IP KVM - echipamentele care permit controlul la distanță prin Internet al serverelor - și echipamentele de informare și afișaj, denumite de noi Audio-Video professional - de tip digital signage. Am remarcat și o cerere în creștere pentru gama de produse Green Energy și Control Inteligent, produse care sunt utilizate în proiecte de smart city, smart building ș.a.
În același timp, produsele vedetă sunt cele adresate creatorilor de conținut, mai tineri sau mai experimentați, cărora le punem la dispoziție echipamente de live video-streaming profesional. Aceste echipamente din gamele UC9040, UC9020, CamLIVE - UC3020 ș.a. îi ajută să facă transmisii live direct pe rețelele sociale, cu prelucrare extrem de facilă și îmbinarea mai multor surse video.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite