Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Inteligența artificială schimbă lumea

21 Aprilie 2021



Acum câțiva ani se spunea că țara care va dezvolta tehnologia ce folosește inteligența artificială (IA) va domina lumea. Și e adevărat. Dar nu e vorba de o țară, ci de câteva companii care influențează cam tot ce facem noi astăzi. Iar noi livrăm zilnic informații către acele calculatoare inteligente ce condensează mai toată cunoașterea de până acum a omenirii. Acum, mai mult ca oricând, contribuim, stând ore întregi navigând online, cu telefonul în mână, pe aplicații mobile, la conturarea unui sistem ce poate gândi singur, învăța din propriile greșeli și care se poate dezvolta pe cont propriu.

IA crește o dată cu omenirea.
Practic totul a început acum mai bine de 70 de ani, când s-a dorit să fie dezvoltat un mecanism de stimulare a inteligenței pe mașini, proiectate să depășească mintea umană. Totuși, dintotdeauna s-a dorit perfecționarea unui sistem care să ne facă mai deștepți și mai rapizi.

Fără să fim neapărat conștienți că se culeg informații despre comportamentul nostru online, a devenit o practică la nivel global să fie prelucrate toate datele și stabilite tipare comportamentale. Majoritatea dintre noi deține cel puțin un telefon smartphone, conectat în permanență la Internet. Iar într-una dintre statisticile recente se vede clar cum va crește exponențial numărul de utilizatori de smartphone-uri din lume de la an la an (și automat a datelor colectate). În 2016 erau doar 2,5 miliarde de utilizatori, ce însemna 33,58% din populația globală din acel an, iar acum avem cel puțin 3,8 miliarde, ceea ce înseamnă că 48,41% din populația lumii deține un smartphone, dacă nu chiar două.

IAG va domina lumea. Inteligența artificială este cea mai cunoscută și totuși cea mai puțin înțeleasă tehnologie. Este intimidant dacă ne gândim la aceasta ca la un nivel uman, așa cum este văzut în filmele SF. Această formă de IA este cunoscută ca inteligență artificială generală (IAG), care tinde să atingă un nivel de conștiință uman și este în continuă dezvoltare de mai bine de 20 de ani.

Deși IAG nu este încă valabilă, integrarea totală a IA în companie este posibilă. Există companii ce folosesc inteligența artificială și alte tehnologii de suport pentru a automatiza toate procesele de business. Luăm exemplul companiei de asigurări de mașini Ant Financial (afiliată Alibaba), unde clienții pot face o simplă fotografie la o cerere de asigurare și să o încarce într-o aplicație pe telefon. Sistemul IA analizează conținutul imaginii primite și stabilește dacă cererea este sau nu aprobată.

Inteligența artificială este de mult parte din viața noastră de zi cu zi. Însă nu trebuie să ne gândim la un nivel atât de sofisticat pentru că există atât de multe aplicații IA astăzi, mai ales cele care ajută la automatizarea task-urilor obișnuite în diverse industrii. De exemplu, companiile de servicii financiare le folosesc pentru a automatiza detectarea fraudelor și calcularea scorului de credit. Cu IA, Google recomandă căutările chiar în timp ce scrii, Amazon folosește IA pentru a recomanda cărți, în timp ce UBER pentru a seta prețurile curselor.

De fapt noi suntem creatori de creiere artificiale. Sistemele de inteligență artificială vor deveni o extensie a creierului nostru la fel cum automobilele sunt o extensie a picioarelor noastre. IA nu va simplifica viața, dar se presupune că va ajuta omenirea să își satisfacă nevoile din piramida lui Maslow.

Totuși, ce face acum sistemul de inteligență artificială?
Citește – Indiferent dacă este vorba de articole, știri, linkuri web, cărți, e-mail-uri, documente legale, fișiere audio, imagini și multe altele; rezumarea automată a textului prin inteligență artificială și învățarea automată permit facilitarea comunicării și redarea informațiilor esențiale oricărui utilizator.
Scrie – Deși pare mai greu de crezut, marile publicații – The New York Times, Washington Post, Reuters și multe altele – se bazează pe programe de scriere ce pot genera conținut, de la simple propoziții la întregi romane.
Vede – Calculatoarele efectiv pot vedea lumea, analiza datele și lua decizii cu privire la acestea. Cel mai elocvent exemplu vine din industria auto, care creează autovehicule care se conduc singure (self drive machines). În producție, se poate rezuma la controlul calității produselor și la întreținerea echipamentelor.
Aude și înțelege – Atât de avansat este sistemul încât poate detecta focuri de armă, localiza și apoi alerta autoritățile în cauză. Nu mai vorbim de asistenții digitali care răspund la întrebări, ba chiar trimit rapoarte și conversează pe un anumit subiect.
Vorbește – Nu numai Alexa sau Siri răspund la întrebări. Acum sisteme precum Google Duplex, ce vorbește atât cu o angajată a unui restaurant pentru o rezervare, dar și cu o angajată de la un coafor, sunt la ordinea zilei. Asistenții iau decizii singuri, vorbesc cursiv, corect gramatical și în primul rând imită un comportament uman.
Miroase – Este un progres nemaipomenit în zona medicală, unde cercetătorii dezvoltă modele de IA pentru a detecta diverse afecțiuni și boli grave (cancer, diabet, leziuni cerebrale – boala Parkinson), doar mirosind respirația unui om, înainte de anamneză.
Atinge – Folosind senzori și camere video, robotul creat prin IA poate detecta chiar și dacă un fruct este copt, numai bun de mâncat și îl așază cu ușurință în coșul tău.
Se mișcă – Inteligența artificială propulsează tot felul de mișcări, de la vehicule autonome la drone și roboți.
Înțelege – Inteligența emoțională artificială poate aduna date din expresiile faciale ale unei persoane, limbajul corpului și multe altele; le poate analiza în raport cu o bază de date de emoții pentru a determina ce emoție este probabil exprimată și apoi poate determina o acțiune pe baza acelor informații.
Dezbate – Proiectul IBM Debater ne-a arătat că inteligența artificială poate avea chiar succes când vine vorba de dezbateri pe subiecte complexe. Sistemul este capabil să asculte un argument, să-l analizeze, să se documenteze din milioane de surse și apoi să aducă un contraargument.
Creează – Inteligența artificială poate lua parte chiar și la procesele creative, inclusiv la realizarea de artă vizuală, scrierea de poezie, compunerea de muzică și realizarea de fotografii.
Analizează – IA folosește algoritmi pentru a realiza task-uri ce înainte necesitau doar inteligența umană. Unele pot fi sau nu asistate de noi. Cel mai concret exemplu este al chatbot-urilor, unde se adresează întrebări dintr-o listă predefinită. În cazul calculatoarelor neasistate, acestea învață, descoperă, analizează și prelucrează datele fără implicarea umană. Aici e cazul postărilor social media, a istoricului tranzacțiilor. IA poate grupa clienții în clustere și apoi ajută la segmentarea și targetarea pieței. Iar aceasta permite companiilor customizarea și personalizarea prin recomandări de produse, prețuri și chiar crearea de conținut adaptat fiecărui public în parte.
Îți citește gândurile – IA poate interpreta semnalele creierului și acționa în consecință. Nu este o surpriză faptul că unii dintre cei mai mari giganți tehnologici, inclusiv Facebookși Elon Musk, au propriile proiecte în desfășurare pentru a valorifica potențialul de citire a minții prin IA.

Nu doar IA va schimba lumea.
Un nou univers existențial

Inteligența Artificială este creierul din spatele automatizării și a unui nou univers existențial ce are însă nevoie să lucreze și cu alte tehnologii – roboți, recunoaștere facială, tehnologie vocală și alți senzori pentru a crea o nouă experiență a consumatorului.

IA va îmbunătăți cu siguranță standardele noastre de viață, va accelera procese de business și de marketing, va dezvolta ceea ce cu greu ne-am fi putut imagina acum câțiva ani, însă va fi nevoie să fie atent gestionată.
Întrebarea pe care ne-o putem adresa cu toții este: cum vom fructifica aceste tehnologii în scopul reinventării modelelor noastre de muncă, remodelării sistemelor noastre de învățare şi rescrierii comportamentelor sociale – astfel încât acestea să lucreze în beneficiul oamenilor? În ultimă instanţă, ne putem întreba cine îşi va asuma răspunderea pentru aplicarea tehnologiei în folosul oamenilor şi de a trece la acţiuni importante care să fie transparente, să aibă componenta umană în centrul lor, să fie corecte şi responsabile, astfel încât toată lumea să beneficieze de inovaţiile create?



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite