Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Cum rezonează marketingul cu noile generații în noul context internațional?

18 Iunie 2021



Odată cu venirea pandemiei, din ce în ce mai mulți dintre noi încep să se gândească ce amprenta va lăsa această criză sanitară mondială generațiilor următoare. Ce noi repere va avea mediul de afaceri local, dar și internațional?

Este rar în istorie ca schimbările demografice mari, schimbările sociale rapide, tranzițiile generaționale și progresul tehnologic să se combine și să conducă la o societate modificată. Însă ultimii doi ani ne arată că tehnologia și digitalizarea în special va impacta noile generații, dar și că un rol major îl va avea modul în care acestea se vor raporta la criza Covid-19. De văzut care va fi traiectoria și cum vor redefini noile generații lumea în care trăim.
Vă invit să facem o analiză a ultimelor două generații despre care se vorbește de câțiva ani buni, generația Z (Gen Z) și generația Alpha (Gen Alpha), cei născuți de la mijlocul anilor `90 până în zilele noastre, primele cele mai conectate digital generații din istorie.

Generația Z schimbă perspectivele
Născuți în perioada 1995 – 2010, membrii generației Z au în principiu aceleași caracteristici ca și milenialii, doar că caracteristicile lor sunt mai extreme. Pentru a ne plasa în timp, o parte a generației își susține acum examenele de treaptă educațională, iar o altă parte intră acum pe piața muncii.
Membrii Gen Z sunt nativi digitali, iar când vine vorba de aplicații sau dispozitive, aceștia nu au nevoie de instrucțiuni și nici nu le cer. Membrii Gen Z sunt foarte educați și sunt mai dornici să se înscrie la facultate decât generațiile anterioare. Sunt foarte conectați cu tehnologia modernă și prezintă multă deschidere către diversitatea culturală. Nu numai că folosesc conținutul Internetului, ci îl creează și deseori îl controlează. Preferă transparența, au încredere în sine, apreciază flexibilitatea și libertatea personală. Această generație se așteaptă să fie mereu informată și să primească răspunsuri în timp util. Membrii Gen Z sunt foarte conectați în lumea virtuală prin rețelele sociale, comunică de la distanță și în același timp caută relații interpersonale directe și posibilitatea de a lucra în echipă.
Gen Z manifestă un interes sporit pentru antreprenoriat, ceea ce ar putea sugera că această generație va fi mai dificil de recrutat în roluri tradiționale. Aceasta este generația mai conștientă de sine, mai autonomă și mai dură decât cele anterioare. Este intuitiv inovatoare, extrem de productivă, orientată spre obiective. Iar un alt factor cheie al interesului Gen Z pentru antreprenoriat este un scepticism în creștere față de modelul de succes în carieră de care se bucură generațiile anterioare. Costul ridicat al educației, împreună cu experiența recesiunii din 2008, i-a făcut pe mulți să se îndoiască de ideea că învățământul superior duce în mod sigur la un loc de muncă stabil și pe termen lung.
Actuala pandemie a arătat acestei generație de antreprenori că: nu este nevoie de un sediu corporativ pentru a reuși în afaceri, că este nevoie să gândești global, că trebuie să te gândești descentralizat și că viitorul va fi cu adevărat îndepărtat. Asta le oferă un sentiment real de libertate, acea capacitate de a conduce totul folosind tehnologia în timp ce trăiesc genul de viață pe care și-l doresc, care nu este condus doar de bani, ci și de stilul de viață.
Din perspectiva angajatorului, lucrătorii din generația Z se vor aștepta la un grad ridicat de independență și autonomie în orice mediu în care se află. Aceasta include flexibilitate în ceea ce privește locul, când și cum lucrează, precum și capacitatea de a avea o anumită proprietate asupra muncii lor, indiferent dacă este pentru ei înșiși sau ca parte a unei organizații. Ar putea însemna că locul de muncă și-l pot schimba ușor pentru a permite mai multă inovație în spațiul de lucru, pentru a permite oamenilor să își asume mai multă responsabilitate asupra muncii lor.
Din perspectiva marketingului, consumatorul din Gen Z pune un mare accent pe inovație, este foarte comod, își dorește siguranță, nu este ușor de impresionat și își dorește mereu să participe la activități pentru a evada din cotidian. Este foarte atent la autenticitate, definind-o ca pe un element critic atunci când evaluează produsele și serviciile. Tocmai de aceea influencerii au devenit foarte importanți, fiind acei intermediari care construiesc încredere cu privire la un brand. Consumatorii Gen Z vor să poată avea încredere în marcă, să înțeleagă ce înseamnă și să fie încrezători că li se vinde un produs bun.
Un brand autentic, în ochii unui consumator Gen Z, este un brand care reprezintă altceva decât obținerea unui profit, care ajută la îmbunătățirea lumii într-un mod unic, care este transparent și care împărtășește mai multe despre modul în care funcționează, un brand care îl păstrează „real” - folosind oameni reali, în comunicările și publicitatea sa. Tocmai pentru că nicio altă generație nu a avut această „experiență de supraîncărcare a informațiilor” unică și copleșitoare și, prin urmare, este firesc și logic să vedem că acești consumatori au trebuit să se adapteze și să construiască această „barieră de autenticitate”, pur și simplu pentru a supraviețui atacului informațional. Consumatorul din Gen Z nu este clientul ușor de câștigat și se raportează diferit la produs, văzând și extensii ale acestuia (este sustenabil sau nu?).

Generația Alpha, generația Tech
Atât Gen Z, cât și Gen Alpha posedă multe suprapuneri în ceea ce privește era digitală, însă cele două grupuri au propriul set de caracteristici unice. Gen Z s-a născut într-o lume a transformării digitale, a crescut cu computere în casă, în timp ce Gen Alpha crește în case computerizate.
Generația Alpha este prima generație nativă adevărată IA, născută în perioada 2013-2024. Aceasta înseamnă că primii membri ai generației Alpha au în prezent 8 ani. Au fost crescuți într-un mediu digital matur, cu IA Chatbots, dispozitive inteligente IoT, învățare virtuală, acces la informații în timp real și au putut naviga cu ușurință iPhone-uri de mici. De aceea, se consideră că Gen Alpha va socializa cu IA la fel de mult ca și cu alți oameni.
Mulți dintre noi am văzut din prima abordarea diferită a generației Alpha față de tehnologie: în timp ce copiii din generația Z probabil nu au primit primele lor dispozitive digitale până la sfârșitul anilor de școală primară, iar dispozitivul era cel mai probabil pentru școală, copiii generației Alpha au avut de obicei acces la un dispozitiv încă din primii ani de viață. În mod neintenționat, au fost aruncați într-un experiment global în care ecranele sunt plasate în fața copiilor de la cea mai mică vârstă, ceea ce face ca Gen Alpha să fie cea mai inteligentă generație de până acum, întrucât sunt capabili să identifice și să cerceteze rapid informațiile.
Această lume vizuală a schimbat modul în care generația Alpha se așteaptă să consume informații despre branduri. Dacă de exemplu, YouTube este al doilea motor de căutare cel mai popular pe Internet (după Google), pentru generația Alpha este numărul 1. Pentru că de ce ar citi ceva când pot urmări un video? Iar datorită platformelor de socializare precum Instagram, Snapchat, TikTok și YouTube, această generație este influențată de o rețea care este conectată 24/7 peste granițe sociale, geografice și demografice.

Gen Alpha, prima generație cu adevărat „globală”
Datorită caracteristicilor „sociale” și „digitale” ale acestei generații, copiii generației Alpha sunt mai conștienți de ceea ce se întâmplă în lume decât generațiile anterioare. Lumea s-a deschis într-o manieră dramatică în ultimele decenii, ceea ce a dus la prima generație cu adevărat „globală”. Uitați-vă la diferitele cuvinte sau fraze ale anului anunțate de Oxford English Dictionaries și Collins Dictionary pentru a rezuma cel mai bine tendințele și schimbările globale din ultimii ani: App (2011), Cloud (2012), Hashtag (2013), Selfie (2014), Știri false (2017), Toxic (2018), Urgență climatică (2019), iar anul trecut, Covid-19, Black Lives Matter.

Generația Alpha și Covid-19
De menționat că generația Alpha este și generația Covid, în ceea ce privește impactul economic, social, educațional și psihologic pe care pandemia îl va avea asupra viitorului lor. Ei cresc într-un moment de complexitate și incertitudine crescândă, cu o anxietate socială mai mare și o volatilitate economică și socială. Poate cel mai mic din generație nu își va aminti restricțiile pandemice, însă este probabil ca cei de 8 ani de astăzi să-și amintească. O serie de studii au apărut deja cu privire la implicațiile asupra sănătății mintale ale măsurilor restrictive asupra copiilor mici, iar majoritatea menționează că schimbările în comportamentul uman se vor manifesta în Gen Alpha pe măsură ce cresc. În principiu, odată cu instalarea pandemiei, Gen Alpha nu a avut de ales decât să respecte restricțiile: mască, lipsa jocului cu prietenii, distanțarea socială și izolarea. În consecință, Gen Alpha se va transforma în cetățeni care respectă legea și vor respecta directivele guvernamentale fără îndoială.
Gândindu-ne din perspectiva consumatorului, generației Alpha i se vor oferi mai multe opțiuni de consum, ceea ce le va permite să cumpere în conformitate cu valorile lor. Totodată, această generație va fi mai mobilă în multe domenii ale vieții lor, de unde, când și cum vor lucra, vor cumpăra, până la modul în care vor studia, călători și trăi. Forumul Economic Mondial prezice că 65% din Gen Alpha care intră astăzi la școala primară vor ajunge să lucreze în locuri de muncă cu totul noi, care încă nu există. Este probabil ca aceștia să experimenteze o egalitate de gen mai mare și mai puține discrepanțe de remunerare între sexe. Mulți nu vor susține niciodată un examen scris, nu vor folosi bani, nu vor vota într-o cabină de votare tradițională.
Fiind modelate într-o lume din ce în ce mai diversă și conectată, aceste două generații, Z și Alpha, cresc cu perspective diferite și o diversitate mai mare de opinii decât orice altă generație dinaintea lor. Iar din perspectiva marketingului, adaptarea este mult mai dificilă, fiind generații mai greu de mulțumit, care văd dincolo de un simplu produs și pe care nu îl doresc oricum. Studiul atent al comportamentului viitor al acestor noi generații, alături de adaptarea continuă a strategiilor de business reprezintă însă cheia către succesul unui business, de orice natură.n



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite