Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

INCD Turbomotoare COMOTI: 25 de ani de activitate în cercetare-dezvoltare

22 Septembrie 2021




În cadrul programului, s-a proiectat, executat, asamblat și testat un model complet nou de cameră de ardere, care folosește un tip inovativ de vaporizator, brevetat de COMOTI, cu rezultate bune referitoare la stabilitatea și parametrii arderii. Camera a funcționat pe micromotor cu rezultate bune în încercările pe standul COMOTI.



Un alt proiect finalizat cu succes anul trecut a fost realizarea unui stand de încercări TURBOSUFLANTE navale (Contract A4-1599/2020). În cadrul proiectului s-a conceput, proiectat, executat, asamblat și pus în funcțiune un stand special pentru testarea și experimentarea la diferite regimuri de funcționare a turbosuflantelor TS5 și TS6 pentru motoare navale, în vederea îmbunătățirii performanțelor și reducerii emisiilor poluante. Standul reprezintă un produs inovativ de concepție proprie COMOTI, folosind o cameră de ardere aeroderivativă drept sursă de gaze de ardere, ce conferă o mare flexibilitate în testarea cu diferiți combustibili lichizi, acoperind o plajă largă de regimuri. De asemenea, automatizarea și metrologizarea concepute și executate special de COMOTI dau posibilitatea urmăririi și controlării în timp real a multor parametri importanți ai turbosuflantelor, date dificil de obținut în încercările clasice ale turbosuflantelor.



Contribuții în programe europene de aeronautică
Infrastructura performantă şi competențele speciale deţinute de COMOTI în domeniul aeronautic au facilitat participarea institutului la proiecte importante dezvoltate în programe europene de vârf. În cadrul Clean Sky, un parteneriat public-privat între Comisia Europeană şi industria aeronautică europeană, COMOTI a dezvoltat proiectul AIRSEAL (2018 – 2022), care a constat în proiectarea și execuția unui stand de testare labirinți rotitori, precum și execuția testelor. Scopul este studiul labirinților rotitori în diferite configurații. O configurație a standului constă în: un joc la vârful labirinților, o temperatură a aerului, o presiune a aerului, un unghi de rotație a aerului, o turație a rotorului, o anume geometrie a labirinților. Scopul a fost îmbunătățirea unui model numeric (SAFRAN) privind caracteristicile de pierdere de presiune prin labirinți rotitori.

Proiectul european ARTEM
a fost lansat în 2017 și se va finaliza în 2022. COMOTI, ca partener în acest proiect, a cercetat influența pulberilor/granulelor ușoare asupra lărgirii benzii de absorbție a linerelor acustice care căptușesc fluxul secundar al turbomotoarelor care echipează avioanele de pasageri. În fig. 2 sunt rezultatele testelor care indică o creștere a absorbției zgomotului în banda larga indusă de prezența aceastei pulberi în fagurele linerului acustic.



Proiectul european ANIMA (2017-2021) este format dintr-un consorțiu de 22 de parteneri din întreaga Europă, cu experiență și expertiză în diferite domenii de cercetare, din care fac parte organizații de cercetare (ONERA, NLR, DLR), universități (MMU, UR3, BME, UCP, UoS, NAU), instituții publice (NIJZ, TSC, COMOTI), IMM-uri (ANOTEC, ENVIRONNONS, ZEUR, ERDYN), companii din sectorul aviatic (SAE, AIRBUS), aeroporturi (HEATHROW, IAȘI, SCHIPHOL) și un ONG (ARC). Acest proiect a urmărit dezvoltarea unor principii de îndrumare legate de strategiile de gestionare a impactului zgomotului aeroportuar, seturi de instrumente (modele, instrumente, simulatoare) pentru proiectarea și gestionarea zgomotului, dar și o bază de date publică, în vederea definirii unei strategii comune europene de cercetare pentru reducerea zgomotului aviatic.

Proiectul european H2020 OLGA (Olympics and Green Airports) este dedicat reducerii amprentei de mediu a aeroporturilor în contextul Jocurilor Olimpice de Vară de la Paris, 2024, și al Jocurilor Olimpice de Iarnă de la Milano, 2026, printr-o abordare multimodală și ecologică a transportului. COMOTI este implicat în proiect în pachetele de lucru care privesc transportul în zona terestră a aeroportului, accesul în aeroport și conexiunile intermodale, utilizarea hidrogenului și biocombustibililor pentru producerea de energie, aspectele interdisciplinare ale proiectului, ca și în cel destinat comunicării și diseminării rezultatelor proiectului. De asemenea, COMOTI conduce pachetul de lucru care vizează exploatarea rezultatelor proiectului și transferul tehnologic al acestora.

În contextul Flightpath 2050 - Europes Vision for Aviation, INCD Turbomotoare COMOTI este cooptat ca partener pentru valorificarea experienței și a capabilităților sale în domeniul materialelor compozite avansate și cel aero-acustic, alături de parteneri importanți din domeniul aeronautic: ECL, Munich Aeroacoustics, CERFACS, University of Bristol, în scopul reducerii nivelului de zgomot (2dB) la viitoarele motoare turboreactoare cu dublu flux (Proiect INNOSTAT, început în octombrie 2019). În complementaritate, proiectul REMASTER, finanțat prin mecanismele ESIF și POC 2014-2020, are ca scop extinderea infrastructurii și creștea capabilităților de cercetare-dezvoltare în domeniul arhitecturilor de materiale inteligente.




Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite