Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Ion Stoica, cofondatorul unui unicorn, duce cloudul în era Sky Computing

22 Septembrie 2021




Consideraţi că aceste două aspecte sunt motivele principale pentru care ţara noastră este abonată în Uniunea Europeană la ultima poziţie la capitolul inovare?
Cu siguranţă. Fără investiţii consistente nu pot apărea rezultate satisfăcătoare. Ca să atragi şi să reţii cei mai buni oameni e nevoie de resurse financiare. Studenţii am înţeles că nu sunt atraşi să urmeze o carieră universitară în România din cauza salariilor mici, care nu le asigură un mediu propice pentru a face performanţă. Dacă stai să te gândeşti la ziua de mâine şi cum să-ţi suplimentezi veniturile, nu poţi face o cercetare de calitate.

Dumneavoastră nu sunteţi numai un cercetător de foarte mare succes, ci şi un antreprenor la fel de dăruit, fiind unul din fondatorii Databricks… Cum se armonizează şi se completează cele două planuri?
Se completează foarte bine. Pentru a rezolva problemele am dezvoltat împreună cu alți colegi și studenți (Matei Zaharia a avut un rol esențial) Apache Spark, un sistem software de tip open source care scalează data processing. Ce producem la Berkeley este public și open source, iar companiile au început să folosească ce am creat. În momentul în care vor să folosescă în producţie mai mult open source vin şi ne întreabă cum putem materializa acest lucru. Pentru a înţelege cât mai bine specificul nevoii lor, pasul firesc este să creăm o companie care să aibă grijă de sistem şi să asigure continuitate. Cercetătorul este pus în poziţia privilegiată de a înţelege şi rezolva probleme noi, care poate nu au fost adresate de sistemul open source creat iniţial, identificând astfel limitările sale şi având posibilitatea de a-l face performant. Alternativa ar fi să întrebi cercetătorii de la Microsoft sau
Google care sunt problemele interesante ce aşteaptă rezolvare, ceea ce nu te mai pune în contact direct cu situaţia concretă, depinzi de un alt filtru.
Foarte multe din proiectele noastre de la Berkeley sunt urmări ale lucrurilor învăţate din colaborarea directă cu oamenii din industrie.

În toată evoluţia Databricks a fost un moment de inflexiune care a făcut o diferenţă majoră în road map-ul companiei?
Există foarte multe lucruri care trebuie sincronizate pentru ca o companie să devină de succes. Trebuie să apară la momentul potrivit, cu oamenii potriviţi, să aibă capacitatea de a creşte rapid pe piaţa în care activează. Odată cu noi, în 2013, când am înfiinţat compania, existau multe companii de big data. Un lucru care a fost decisiv a fost centrarea noastră exclusiv pe cloud. Produsul creat a fost un hosted service pentru Apache Spark, conceput să scaleaze pentru data scientists. Faptul că am fost focusati pe cloud, în timp ce multe alte companii propuneau şi data center pentru on prem, ne-a permis să creăm un produs foarte bun pentru cloud şi să acoperim foarte bine o nişă. Pe urmă, ne-a ajutat faptul că am fost în pas cu o tendinţă bună, cloud-ul crescând foarte mult în următorii ani şi noi împreună cu el. Celelorlalte companii, care au fost on prem, le-a fost foarte greu să pivoteze spre cloud, dezvoltările fiind diferite. Faptul că am fost intuitivi ne-a creat un avantaj competitiv, în contextul norocos al creşterii pieţei.

Care este problema cea mai importantă pe care o rezolvă Databricks pentru clienţi?
În momentul de faţă are foarte mulţi clienţi, mii de clienţi din toate domeniile, mai mulţi din zona enterprise. Databricks ajută companiile să-şi îmbunătăţească folosirea datelor colectate pentru a-şi face business-ul mai competitiv. În prezent, cifra de afaceri pe care o avem este de ordinul sutelor de mii de dolari, iar numărul clienţilor este de peste 5.000.

Aţi obţinut recent o finanţare de 1 miliard de dolari. În ce veţi învesti aceşti bani?
Vom investi în tehnologie să creăm noi produse, și în vânzări, astfel încât compania să crească cât mai rapid.

O altă companie românească de succes, cu fondatori români, este UiPath. ŞiDatabricks şi UiPath sunt evaluate cam la 28-30 de miliarde de dolari… Databrickseste un spin-off al unei universităţi, UiPath îşi are originea într-un business început într-un apartament din Bucureşti. Care sunt lucrurile care vă unesc şi care v-au ajutat să ajungeţi unde sunteţi acum?
Ambele companii rezolvă probleme care contează, venind cu un produs performant, cu o soluţie bună pentru o piaţă anume, care creşte. Office Automation şi Big Data sunt doi vectori importanţi de creştere pentru companii şi o variantă de a nu rămâne în urmă în raport cu competitorii.

Sunteţi în contact cu ecosistemul antreprenorial din România?
În urmă cu 3 ani am participat la Techsilvania şi am ţinut legătura cu o parte din cei de acolo. Important este ca tot mai multe companii inovative să fie înfiinţate aici şi, la fel ca UiPath, să schimbe percepţia legată de capacitatea României de a crea plusvaloare. E nevoie de cât mai multe exemple și succese românești care să le arate și celorlalți antreprenori că pot reuși la nivel înalt. Dacă alți oameni ca ei au avut succes, le va fi mai ușor să creadă că și ei pot avea. Dacă rămân doar la stadiul de developpment office pentru alte companii din străinătate, nu vor fi la fel de atractive.

Aţi învesti într-un start-up tech din România?
Poate in măsura în care aş avea timp și după ce Databricks va face IPO (listare la bursă). Deocamdată nu investesc pentru ca nu am capital lichid și am foarte puțin timp la dispoziție.

Tinerilor absolvenți de facultate, care își doresc să devină antreprenori, ce sfat le-ați da?
Să lucreze la ceva care îi pasionează. Să rezolve probleme care pe ei îi preocupă, iar găsirea soluției i-ar face fericiți. Nutrebuie să înființeze o companie dedragul antreprenoriatului, ci pentru arezolva o problemă care consideră că vaavea impact. Antreprenoriatul presupune multă muncă solicitantă și, dacă nu e însoțită de pasiune, nu ai cum să faci un lucru bun.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite