Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Jocul cu globul de cristal

23 Septembrie 2021



„Nimeni nu poate prezice viitorul, dar îl putem aborda cu înțelepciune” 2030. Cum vor afecta și vor remodela viitorul actualele tendințe majore, Mauro F. Guillén, Editura Litera, 2021
Oricât de mult ne-ar plăcea în viața de zi cu zi elementul surpriză, o parte din noi vrea să știe ce va urma. La nivel individual, orizontul așteptărilor – de cele mai multe ori – necesită educație pentru a fi golit, chiar și în cele mai mărunte detalii. În afara spațiului personal însă, anticiparea schițată a viitorului echivalează cu reducerea ignoranței. Care vor fi principalele modificări de cultură și consum, cum putem – în cunoștință de cauză – să ne accelerăm dezvoltarea personală sau profesională și cum putem contribui la bunăstarea comunității?

De origine spaniol, adoptat de nord-americani, Guillen este de formație sociolog, absolvent al Universității Yale și beneficiar al Programului Fullbright. De-a lungul timpului, articolele și lucrările sale au fost publicate și preluate de publicații precum New York Times, Wall Street Journal,The Economist sau Financial Times, iar astăzi este una dintre cele importante prezențe în cadrul Wharton School.

2030, cea mai recentă carte a lui Guillen, o putem găsi și tradusă în limba română în 2021, publicată la Editura Litera. Având aerul general al unei lucrări de socio-economie, scriitura se remarcă prin pendulare permanentă între tonul neutru al etalării datelor statistice și tonul personal din vocea mediată a martorului ocular. Lectura curge cu ușurință, având permanent senzația parcurgerii unui scenariu de film documentar.
Guillen nu are nicio clipă pretenția de a oferi răspunsuri legate de viitor, căci globul de cristal este o capcană a ignoranței, ci vrea doar să puncteze – susținut de date demografice, economice și mărturii reprezentative – principalele direcții ale evoluției civilizației noastre în viitorul (deja) apropiat.

Care sunt principalele tendințe globale?
Lumea - așa cum o știm noi – se apropie de final, susține autorul, iar finalul este mai aproape decât ne gândim. Aceasta este singura afirmație ușor emfatică, pe care însă o putem pune lejer în seama marketingului. Lumea se apropie de final de când lumea; iar fiecare final este un nou început, intrarea într-o nouă etapă de evoluție, iar 2030 este, conform lui Guillen, începutul unui nou capitol.

Ce va fi diferit în 2030 față de prezent? Numărul bunicilor va fi mai mare decât al nepoților ca urmare a scăderii natalității, clasa de mijloc din Asia și Africa o va depăși numeric pe cea din Statele Unite și Europa, femeile vor ajunge să dețină majoritatea bogăției mondiale ca urmare a creșterii nivelului de educație, imigrația va deveni o pârghie de dezvoltare economică, numărul roboților va depăși numărul muncitorilor, iar tehnologia blockchain va prolifera datorită aplicabilității lărgite.
Fiecare dintre tendințele notate de autor își găsește argumentare academică într-un capitol al cărții 2030, tratată în conjuncție cu celelalte tendințe. Guillen subliniază faptul că, pentru a înțelege la un nivel profund tedințele care ne guvernează, gândirea laterală este esențială.

Gândirea laterală
Lateral thinking presupune o perspectivă interconectată și interdependentă, în care tedințele se influențează reciproc, nicidecum o viziune în serie a acestora. Altfel spus, nu decurg una din alta, ci fiecare din oricare. Explicitat și la nivel schematic și vizual, conceptul de gândire laterală pare să fie în strânsă legătura cu formația profesională de bază a autorului, și anume sociologia. Aici trebuie menționat faptul că unul din cele mai interesante elemente ale acestei lucrări este tocmai faptul că autorul are o abordare autentică a tendințelor globale: toate au la bază modificări de ordin demografic.

Dacă în cele mai multe articole și lucrări de opinie autorii vorbesc despre modul în care tehnologia influențează evoluția omului și a civilizației în ansamblu, Guillen declară nevoalat că, deși interdependente, mai degrabă omul este cel care influențeaza dezvoltarea sau renunțarea la anumite tehnologii. Răsturnarea de roluri vine din faptul că autorul privește tendințele tehnologice ca potențate sau nu economic de către un consumator, iar acesta din urmă este cel care (in)validează valoarea comercială a oricărui produs, ci nu invers. O tehnologie va avea sau nu succes în măsura în care se pliază pe nevoile umane: „Aspectul cel mai consecvent nu este ce poate realiza tehnologia, ci modul în care interacționează cu tendințele demografice și sociale.”

Ascultă de copii!
Lucrurile se leagă, în cartea lui Guillen, într-o logică naturală: creșterea nivelului educației din ultimele decenii a fost mai pregnant în rândul femeilor și conduce la o redistribuire a averilor pe termen mediu, amânarea planurilor de familie și, în ultimă instanță, la scăderea natalității (în special în Europa și America de Nord). Părinții educați, cu un nivel sporit de venituri, investesc în copiii lor care devin „proiecte de investiții, cu valori actualizate nete și rate de rentabilitate”, pentru a le oferi șanse și oportunități mai bune pentru dezvoltare.

Iar dacă vreți să trageți cu ochiul la viitor, ar fi bine să priviți și să vă ascultați cu atenție copiii. Generația milenialilor este, conform lui Guillen, cea care va influența cel mai puternic anii ‘30 ai mileniului trei, iar diferențele comportamentele și noile obiceiuri de consum ale acestei generații vor impacta întreaga dezvoltare tehnologică, economică și politică. Mult mai interesată de sharing decât de proprietate, promotoare a economiei colaborative, noua generație pare foarte puțin interesată de valorile tradiționale ale clasei sociale de mijloc: „milenialii americani sunt, în medie, mai puțin interesați de proprietatea imobiliară sau auto, continuă să trăiască cu părinții lor până după vârsta de 20 de ani, chiar 30, și amână sau renunță la căsătorie. Unul din patru nici nu-și dorește să obțină permisul de conducere.”

Analizele diferențelor comportamentale dintre generații sunt cu atât mai captivante cu cât au valabilitate și în spațiul românesc. Nu toate temele abordate de Guillen par însă a avea acest dar de valabilitate generală. Desigur, nu intrăm într-o dispută cu un academician, care are la dispoziția sa, pe lângă ani de cercetare, sute sau poate mii de surse de infomații, dar după cum mentionează autorul însuși, media este înșelătoare și ascunde vârfuri ascuțite.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite