Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Industry Watch >> IT&C >> Stiri si comunicate

Tendinte in digitalizare

18 Noiembrie 2021



Al doilea sondaj de flux digital al Inetum arată o accelerare a tranziției digitale, o convergență a beneficiilor între management și personal, un accent pe date și preocupările de mediu care devin o prioritate.
Provocările digitalizării sunt acum împărtășite pe scară largă și au devenit parte din practicile de zi cu zi. Angajații și managerii văd uzanțele digitale ca pe un instrument de performanță a echipei, cu condiția să se potrivească îndeaproape cu nevoile lor și să se poată adapta la schimbările care apar pe parcurs. Procesele de digitalizare din companii s-au accelerat în timpul crizei de sănătate, permițând adaptarea rapidă sau recuperarea etapelor pentru cei care au rămas în urmă. Tranziția digitală de astăzi trebuie abordată în ansamblu pentru a face din aceasta o pârghie cu impact pozitiv asupra întregii societăți. Tehnologia digitală începe să fie văzută ca un adevărat motor al tranziției ecologice durabile, conform studiului Inetum 2021, realizat de Institutul CSA.
Al doilea sondaj de flux digital, realizat în numele Inetum (companie cunoscută anterior drept Gfi), tocmai a fost publicat. Acest sondaj anual, realizat în colaborare cu Institutul CSA, urmărește evoluția problemelor de digitalizare în companii, atât din punctul de vedere al angajaților, cât și al managerilor. Astăzi, într-o eră post-transformare digitală, există o nevoie clară de adaptare continuă la noile cerințe și uzanțe. Acest lucru deschide numeroase oportunități pentru a transforma tehnologia digitală într-o pârghie de impact pozitiv pentru organizații. Pe baza sondajului, Inetum, ca lider în servicii și soluții digitale în Europa, dorește să identifice mai bine nevoile sale digitale pentru a răspunde mai bine așteptărilor actuale și viitoare ale organizațiilor cu care colaborează.
Rezumatul rezultatelor sondajului digital 2021: „Care sunt provocările digitalizării în companii pentru manageri și pentru personal?”
Digitalizarea s-a accelerat din 2020
Sondajul din 2020 a confirmat că practicile digitale ocupă acum un loc central în viața de zi cu zi a populațiilor de manageri și angajați, dar cea mai recentă ediție arată o accelerare a acestui proces de digitalizare în companii. Angajații devin din ce în ce mai familiarizați cu conceptul de digitalizare. 78% dintre ei – cu 8% mai mult decât în 2020 – reușesc să identifice ce acoperă digitizarea în mod concret în activitățile lor zilnice. Aproape o treime (cu 8% în plus) au o idee foarte bună despre asta. Această evoluție a gradului de conștientizare este puternic determinată de o creștere a numărului de oameni care știu multe despre aceste subiecte – un semn de asumare şi perfecţionare în ceea ce priveşte soluţiile digitale de zi cu zi la locul de muncă. În plus, mai mult de un angajat din doi (55%) nu consideră că angajatorul lor este „în urmă” în digitalizare (cu 4% mai mult față de anul anterior).
Impactul digitalizării asupra activităților companiilor devine, de asemenea, o noțiune dominantă. Deși 79% dintre managerii companiei și 71% dintre angajați consideră că activitatea lor a fost impactată, pot fi remarcate câteva distincții:
• 98% dintre managerii întreprinderilor mid-cap și mari (peste 250 de angajați) spun că au fost afectați, impactul fiind puternic pentru 79% dintre aceștia.
• Dintre angajați, 80% dintre directori au fost afectați, iar la 42% dintre aceștia impactul a fost puternic. Impactul s-a reflectat doar pe o mică majoritate dintre lucrătorii blue collar (60%, dintre care 21% în mod puternic).
Accelerarea transformării digitale în companii se confirmă și ea de la un an la altul, cu o tendință generală de implementare a planurilor strategice dedicate. Peste 80% dintre companii au lansat programe de digitalizare, iar 100% dintre cele cu peste 250 de angajați, având ca obiectiv principal adaptarea la evoluția de pe piețele lor. Pentru 35%, obiectivul este să răspundă noilor nevoi ale clienților.
În ceea ce privește obstacolele, primul este cel de stabilizare, și anume costul digitalizării la care se referă o minoritate de manageri (43%, în creștere cu 3%). Reticența în rândul angajaților, care este menționată în al doilea rând (29%, în scădere cu 2%), și – mai ales – lipsa suportului utilizatorilor pentru angajați (14%, în scădere cu 11%), este în trend descendent. Acest lucru arată o adoptare la nivel mai mare a uzanțelor digitale – sau o capacitate mai puternică de a adopta noi uzanțe digitale – în lumea profesională, potrivit managerilor companiei.
Digitalul ca instrument de adaptare și performanță în 2021
După cum s-a văzut anul trecut, digitalizarea continuă să ofere - în primul rând – beneficii în ceea ce privește adaptarea la așteptările clienților: acesta este avantajul nr. 1 pentru managerii de companie (78%) și numărul 2 pentru angajații activi (67%).
Managerii evaluează beneficiul digitalizării la 45% pentru optimizarea relațiilor cu clienții, 27% pentru îmbunătățirea comunicării și 24% pentru gestionarea mai eficientă a lanțurilor de producție și logistică. Prin urmare, este o pârghie sigură de afaceri pentru managerii companiei.
Opiniile angajaților și ale managerilor converg asupra beneficiilor digitalizării în companii, în a oferi personalului mai multă autonomie (68% și respectiv 71%), îmbunătățirea condițiilor de muncă (65% și 68%) și creșterea colaborării între echipe (64% și 69%). Prin urmare, soluțiile digitale adresează și provocările managementului resurselor umane în organizații ca motor al performanței individuale și colective.
În ceea ce privește așteptările, managerii consideră că, pentru a promova digitalizarea, instrumentele digitale trebuie adaptate la nevoile angajaților (81%) și la nevoile companiei (79%).
Pe de altă parte, în timp ce peste 72% dintre manageri înțeleg cum pot fi folosite datele, doar 28% dintre ei spun că au pus deja în aplicare un astfel de proiect. Nivelul de penetrare crește însă la 45% pentru companiile cu peste 250 de angajați (întreprinderi mid-cap și mari).
Tranziție digitală și de mediu
În timp ce digitalizarea este percepută ca un generator de impact pozitiv, legătura dintre tranziția digitală și tranziția durabilă a mediului devine o realitate pentru aproape 50% dintre toți managerii. Unul din doi spune că a reușit să reducă amprenta de mediu a companiei prin dezvoltarea de noi tehnologii și uzanțe digitale. Un număr și mai mare de angajați (58%) văd impactul pozitiv al operațiunilor digitale asupra mediului, iar 68% dintre aceștia cred că soluțiile digitale fac compania mai responsabilă.
Majoritatea angajaților și a managerilor sunt de acord în privința domeniilor în care digitalizarea și dezvoltarea noilor tehnologii au redus astăzi amprenta de mediu a companiilor și a activităților acestora – în organizarea muncii (69% pentru manageri, 57% pentru angajați), in segmentul de produse și servicii (59%, 57%) și în consumul de energie (55%, 56%). În acest sens, 75% din industrie în general consideră că soluțiile digitale au dus la reducerea consumului lor de energie.
Aceste rezultate ar trebui privite din perspectiva progresului strategiilor de CSR în companii. Deocamdată, practicile ecologice sunt principalele acțiuni de CSR care sunt menționate spontan de manageri (32% managementul deșeurilor, 49% economisirea resurselor). Managerii au nevoie de sprijin pentru a înțelege, stăpâni și co-dezvolta soluții adecvate pentru a stabili o legătură între tranziția de mediu a companiei lor și practicile digitale.
Creșterea gradului de conștientizare și educarea angajaților în aceste chestiuni duc la dezvoltarea unei conștiințe comune a practicilor digitale responsabile și la încurajarea noilor uzanțe.
CEO-ul Inetum, Vincent Rouaix, spune: „Sondajul confirmă faptul că, în mijlocul unei transformări fără precedent a uzanțelor în contextul pandemiei COVID-19, digitalizarea activităților a devenit piatra de temelie a realității de zi cu zi pentru manageri și pentru angajați. Inetum lucrează zilnic alături de clienții săi, pentru a asigura impactul pozitiv al acestui flux digital continuu, într-un moment când trebuie să fie valorificat și controlat. Pentru a transforma digitalizarea într-un motor al impactului societal al companiilor, trebuie să facilităm dezvoltarea de soluții tangibile, agile și sustenabile. Trebuie să dăm impuls unei mișcări de echipă, pentru a face din tehnologia digitală una dintre pârghiile succesului în tranziția ecologică.”
Sondajul de flux digital desfășurat de Inetum este un efort unic de a dezvălui modul în care două populații distincte și complementare percep aceste provocări. Este o modalitate de a monitoriza dezvoltarea acestor percepții de la an la an. Institutul CSA susține Inetum în identificarea provocărilor tranziției digitale în organizații.
Metodologia sondajului – două eșantioane reprezentative intervievate
- 1.003 salariați activi în Franța, cu vârsta de 18 ani și peste, constituiți pe cote (sex, vârstă, SPC, regiune și tip de aglomerare economică), care au răspuns la un chestionar de aproximativ 10 minute on-line în perioada 20 septembrie - 8 octombrie 2021);
- 251 de manageri ai unor companii cu peste 10 salariati, într-un eșantion constituit pe cote (sector, dimensiunea personalului și poziționare geografică), segmentați în funcție de numărul de angajați, care au raspuns la un chestionar de aproximativ 10 minute, prin telefon, din 20 septembrie până în 8 octombrie 2021.
Despre Inetum, Positive digital flow:
Inetum este o companie de servicii IT agilă care oferă servicii și soluții digitale și un grup global care ajută companiile și instituțiile să profite la maximum de fluxul digital. Într-un context de mișcare perpetuă, în care nevoile și uzanțele sunt reinventate constant, grupul Inetum se angajează față de toți acești jucători să inoveze, să se adapteze în continuare și să rămână în topul companiilor din acest domeniu. Cu profilul său multi-expert, Inetum oferă clienților săi o combinație unică de proximitate, o organizare sectorială și soluții de calitate industrială. Operând în mai mult de 26 de țări, Grupul are aproape 27.000 de angajați și în 2020 a generat venituri de 1.966 miliarde EUR.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite