Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Black Friday - lumină în comerț, beznă în politică

19 Noiembrie 2021



N-am să-mi înalț vocea în corul cârcotașilor de serviciu, care privesc fenomenul Black Friday într-o perspectivă unilaterală și tendențioasă, ca pe încă o leapșă cu care unii, de această dată comercianții, încearcă naivitatea românilor amatori de chilipiruri sau reduceri de prețuri la fel și fel de produse. Practica, fenomenul ori furia Black Friday este, de fapt, o găselniță de marketing importată cu viteză de peste Ocean, în linia altor „sărbători” transcrise în calendarul din România, pe care le maimuțărim de ceva vreme cu mai mult sau mai puțin succes, toate având la temelie rațiuni pur comerciale: Valentine’s Day, Haloween, ba chiar Thanksgiving.

Lucrurile trebuiesc privite echilibrat, cu bunele și relele aduse de acest voios know-how. În cei 10 ani de la „explozia” Black Friday în România, piața a evoluat spectaculos, pe seama avansului incredibil al tehnologiilor emergente, al emancipării generale a populației, schimbărilor de generații, mentalități și exigențe, al creșterilor de PIB și globalizării victorioase.

Fenomenul a demarat greoi și prudent în România anului 2011, iar principalul vector de atunci și de azi, marele retailer eMAG, a vândut de 17 ori mai puțin decât a reușit în 2020. Dacă atunci românii nu prea realizau ce înseamnă Black Friday, anul trecut a marcat notorietatea de masă a termenului – 90% dintre compatrioți știau despre oferta și algoritmul de funcționare a ofertelor astfel etichetate.

Interesați de prețuri reduse și mai puțin receptivi la campaniile zgomotoase și uneori mincinoase care au poluat mediul online și audio/video, românii și-au văzut de cumpărături an de an, depășind recorduri din statistici. În ultimul deceniu, numărul cumpărătorilor din perioada promoțiilor Black Friday a crescut constant și semnificativ, iar ponderea celor care plătesc la distanță, cu cardul, a săltat de peste patru ori.

Potrivit unui studiu al Kantar România realizat în perioada 22-28 octombrie 2021, peste 50% dintre românii cu vârste cuprinse între 18 și 65 de ani declarau că intenționează să cumpere cel puțin un produs de Black Friday, intenția de cumpărare fiind mai ridicată în cazul segmentului de vârstă 18-34 de ani. În ceea ce privește bugetul pus la bătaie, peste o treime dintre respondenți planificaseră până în 1.000 de lei, peste 40% intenționau să aloce un buget cuprins între 1.000 și 3.000 de lei, 15,8% declarând un buget pregătit de peste 3.000 de lei pentru a cumpăra produsele dorite de Black Friday.

De altfel, rezultatele au fost relevante. Se poate spune că Black Friday 2021 a marcat cele mai importante tendinţe privind dezvoltarea comerţului online în România: diversificarea mare a coşului de cumpărături, comenzile din aplicaţia de mobil, serviciul de curierat pe bază de abonament, plata cu cardul şi creşterea spectaculoasă a livrărilor în spații easybox.

Deși nu există statistice riguroase privind piața în ansamblu, estimările conduc spre o piață de peste un miliard de lei pentru vânzările operatorilor de profil de Black Friday. Doar în cazul eMAG, clienţii au comandat peste 2,2 milioane de produse din toate categoriile din ofertele retailerului şi ale 8.300 de selleri din Marketplace, în creştere cu aproape 27% comparativ cu anul precedent. Valoarea comenzilor a urcat cu 24 milioane lei faţă de anul trecut, până la 609 milioane lei.

Conculzia este că românii „gustă” cu aplomb din beneficiile ofertelor comerțului online și asta se regăsește în cifre. Potrivit unui studiu al celor de la termene.ro, piața de comerț online va ajunge la 18,4 miliarde de lei în 2021, în creștere cu 15%, după ce anul 2020 a fost cel mai bun an pentru companiile care activează în e-commerce. La nivelul anului 2020, veniturile obținute de companiile care desfășoară activități din sfera comerțului online depășiseră pragul de 16 miliarde lei, cu aproximativ 5 miliarde de lei mai mult comparativ cu anul 2019, când s-au înregistrat 11,85 miliarde lei. Nu doar veniturile generate de companiile din domeniul comerțului online au crescut, ci și profiturile generate de acestea. Astfel, dacă în 2019 companiile din domeniu obțineau profituri de aproximativ 680 milioane lei, la nivelul anului 2020 acestea au obținut peste 1,23 miliarde lei. De altfel, în ultimii patru ani profiturile generate în acest sector economic s-au dublat în fiecare an.

Au fost și scandaluri, an de an, când oamenii au reclamat înșelătorii sau tenative de gen, de tot felul. Ca nici
într-un an, în 2021 Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor și-a luat foarte în serios rolul de observator al fenomenului, în contextul surprinzător al analizării și penalizării ofertelor de Black Friday. Au căzut victime nume grele din piață, precum Altex, Flanco, Kaufland, ba chiar și eMAG, lanțuri făcute public de ocară, amendate usturător și amenințate cu închiderea porților.

Pe lângă păcăleli și practici „neotodoxe” într-o piață confuză și prea puțin supravegheată, Black Friday stimulează barbar consumul și dezechilibrează tot mai mult balanța comercială a României. Statisticile recente arată că în perioada 1 ianuarie - 30 septembrie 2021 exporturile au crescut cu 21,7%, iar importurile cu 23,2%, comparativ cu perioada din anul trecut, deficitul adâncindu-se la aproape 17 miliarde euro.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite