Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Managerial Tools >> Evenimente >> Stiri si comunicate

Business Challenge 2021. Schimbările vin īntotdeauna și cu bune, si cu rele. Chiar și īn business.

26 Noiembrie 2021



Cum s-a schimbat piața în perioada pandemiei? Cum s-a schimbat modul de a face business? Cu ce efecte se confruntă antreprenorii români? Cum au reușit companiile mici și mijlocii să depășească această perioadă? Iată câteva dintre întrebările la care am încercat să găsim răspuns în cadrul celei de a 9-a ediții a evenimentului Business Challenge, eveniment dedicat IMM-urilor și companiilor antreprenoriale. Adaptare, agilitate, digitalizare, leadership- acestia au fost termenii ce au stat la baza discuțiilor, toate sub ideea rezilienței, perseverenței, întoarcerii la întrebările fundamentale.

DANIEL NICOLESCU, Managing Partner & Co-Founder, Symphopay a deschis evenimentul cu un moment de reflecție asupra perioadei de criză generate de pandemia de COVID-19: ”Toți avem un plan până primim un pumn în gură. Când a început perioada COVID, s-a simțit o temere mare în piață, apoi o reașezare a valorilor, apoi am trecut într-o etapă de supraviețurire. În această perioadă s-au conturat alte priorități în sufletul fiecarui consumator. Sănătatea a devenit foarte importantă. Familia a devenit la fel de importantă. S-a conturat sentimentul de libertate. Faptul că lucrăm de acasă ne dă libertate. A apărut în agenda fiecăruia întrebarea de ce?, am început să căutăm sensul în viețile noastre.”

Deși această perioadă a fost dificilă, a adus cu sine lecții învățate, noi oportunități și o nouă lumină sub care lucrurile pot fi privite în viitor. Acest lucru a fost confirmat și de Daniel Nicolescu: ”Am învățat în perioada asta cum să conducem echipe în perioade de incertitudine. Am învățat din mers și am adaptat tot din mers. Ne-am trezit cu multe întrebări generate de temerile oamenilor, deci leadershipul a devenit extrem de important. Am văzut cât de important este să ai lideri. Nu neaparat lideri formali, dar am descoperit cât de important e să ai oameni în echipe care să îi ajute pe ceilalți. Am învățat ca schimbările vin întotdeauna și cu bune, si cu rele. Faptul că am fost forțați să trecem print-o perioadă dificilă ne-a arătat că viața începe întotdeauna după ce ieși din zona de confort. Am văzut companii care imediat au simțit care sunt oportunitățile în piață. Schimbarea vine și cu multe lucruri bune.”

Din perspectivă pragamtică, Daniel a subliniat: ”Funcționăm pe forecast la forecast la forecast. Ne adaptăm continuu. Se dezvoltă nevoia de a schimba costurile în rândul companiilor. Noi lucrăm mult pentru a optimiza procesele și a scădea costurile. Pentru că o companie trebuie să fie pregătită de schimbări neprevăzute, precum a fost pandemia. Dar poate fi o criză de oameni, de energie, etc.”.



Mutând discuția în zona elementelor ce definesc un exit inteligent, RĂZVAN VLAD, Partener, Fuziuni și Achiziții, NNDKP a ridicat întrebarea - ”Ce urmărește achizitorul?”.

”În primul rând, preluarea unei societăți sănătoase (din punct de vedere business și juridic) și cu perspectivă de dezvoltare pe piață. De asemenea, este interesat de menținerea echipei de management și a angajaților cheie. Aceasta este o condiție fundamentală. Este foarte greu să preiei un business și să schimbi toată echipa fără a deregla business-ul. Achizitorul mai urmărește: securizarea activelor societății, securizarea contractelor esențiale (core business) ale societății și securizarea drepturilor de IP și a know-how-ului. Acest element a devenit foarte important. Sunt mult start-up-uri în România mai ales în zona de tehnologie. Business core value-ul lor acesta este. Achizitorul își mai dorește preluarea cat mai smoothly administrativă a societății și implementarea culturii achizitorului. Când un achizitor preia o companie, va căuta să schimbe cultura sa organizațională. Procesul poate fi ușurat dacă societatea target a avut o relație de business puternică cu achizitorul înainte de preluare.”, a subliniat Răzvan Vlad.

De asemenea, acesta atrage atenția asupra problemelor de control ce pot apărea în cazul unui exit ce se realizează în baza unui parteneriat: ”De luat în calcul este și faptul că achizitorul își dorește controlul societății din punct de vedere decizional. Este greu de crezut ca societatea să achiziționeze o companie, dar să lase controlul investitorului inițial. Foarte des vedem pe piață exit prin crearea unui parteneriat. Societatea este achiziționată la jumătate și achizitorul decide să păstreze investitorul/investitorii în cote egale pentru dezvoltarea businessului. Această variantă este totuși de evitat din punct de vedere juridic, existând o mare posibilitate de blocare decizională, dacă nu au fost agreate mecanisme de exit. Este ușor de anticipat, investitorul a dezvoltat business-ul prin deciziile proprii, iar acum deciziile nu vor fi în totalitate la el.”

Despre supraviețuire prin adaptare a vorbit în continuare CRISTIAN TUDOR, Founder & General Manager, Microgreens România. Acesta a început prin a mărturisi: ”Am fost aproape de faliment în 2020, din fericire am reușit să o depășim și să găsim o pivotare care ne-a ajutat mult în scalarea business-ului. Suntem producători de microplante, focusul era pe HORECA, iar în 2020 asta nu ne-a ajutat deloc. Am reușit să strângem în jurul nostru toate companiile cu care lucram și am făcut o campanie de tipul unde-s mulți puterea crește. Apoi, am schimbat repede tipologia de produse, am făcut un nou brand, ne-am adaptat rapid.

Pivotarea la care Cristian Tudor a făcut referire este aceea spre agricultura verticală: ”De la plante aromatice la forme de salate, toate pot fi făcute în forma de agricultura verticală. Aveam tehnologia pentru indoor vertical farming, dar fiind în zona de confort cu microplantele, am lasat-o sa crească normal. Această indoor vertical farming este o formă din viitorul susținerii alimentației pe glob, care va asigura sațietatea pe glob. Suntem pionieri ai acestei forme în România. Suntem primii care au dezvoltat aceste tehnologii, avem investitori care au investit în viziunea noastră de descentralizare a producției de plante.”

Rezultatele nu încep și ele să se vadă, segmentul de indoor vertical farming fiind unul cu o creștere foarte bună de la an la an: ”Suntem pe un trend ascendent, cifrele cresc de la an la an în mod amețitor și cel mai important este că am avut timp să dezvoltăm această tehnologie. Sunt multe lucruri pragmatice la indoor vertical farming față de cea clasică.”.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite