Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Managerial Tools >> Evenimente >> Stiri si comunicate

Business Challenge 2021. Schimbările vin întotdeauna și cu bune, si cu rele. Chiar și în business.

26 Noiembrie 2021




Privind evoluția unei afaceri, aceasta a vorbit despre experiența sa de antreprenor: ”Consider că au fost momente în care am pierdut întrebarea de ce? din vedere și am pierdut și focus-ul. Răspunsul la de ce? s-a schimbat în timp. Cred că devine un dezavantaj competitiv cu cât crești. Asta e o trăsătură a țărilor mai puțin transparentizate economic. În business-ul meu, e greu să rămâi conectat la piață dacă opțiunea ta a fost să fii transparent, lucru care vine la pachet cu multe altele. E greu să te bați cu competitori care nu au aceeași viziune. E important să rămâi conectat la piață și să găsești opțiuni. E bine să mergi la rădăcină și să cauți. Sunt momente pe piață cănd simți că ceea ce tu știai nu mai e valabil, așa că te duci și cauți. Asta înseamnă agilitate, să înțelegi când trebuie să cauți, să găsești variante. În zona de confort începe panta descendentă.”

DRAGOȘ HÂNCU, Fondator, AMBER STUDIO a discutat despre lucrul remote specific perioadei pe care o traversăm, dar a pus în perspectivă și abordarea pe care antreprenorii o au în business, propunând o revenire la întrebările fundamentale: ”Oamenii pasionați de gaming stau la calculator destul de mult. Deci lucrul de acasă, de la birou, nu ne-a afectat foarte tare. Este o perioadă dificilă care te obligă să te uiți la tine, atât personal, cât și ca business. Există o parte logistică, mai complicată în lucrul remote. Apoi, există o parte culturală. Noi vrem să ne depărtăm de managementul calității oamenilor. Doar frica te face să faci micromanagement. Trebuie să dai putere și responsabilitate oamenilor de a își face treaba. Cred că este important să ne întoarcem să vedem de ce facem ceea ce facem, de ce vrem să creștem, de ce vrem să fim mereu mai mari?”

DRAGOȘ DUȘE, Chief Executive Officer & Founder, Synaptiq.io a mărturisit că lucrul remote, comunicarea digitală a avut avantaje de care ei s-au bucurat: ”Pe noi ne-a ajutat, ne-a deschis calea networking-ului, a fost important că am putut scuti timpul de a merge la întâlniri face to face și am putut avea întâlniri online. De asemenea, s-a deschis calea de a avea angajați de oriunde, am văzut că se poate lucra de acasă. Probabil că și într-o firmă în care ești la birou, mare parte din comunicare este to digitală, doar că ai confortul că poți să mergi și să vorbești față în față cu cineva. Dar asta consumă și timp.”.

De asemenea, acesta a vorbit despre piața de IT din România și oportunitățile ce există la nivel de investiții: ”Cred că statistica din ultimul timp a arătat o creștere a investițiilor. Asta poate s-a întâmplat și datorită procesului de digitalizare. Mulți investitori au văzut o oportunitate acolo. Europa de Est are un grad de calificare suficient de mare, există infrastructură, există legislație prin normele europene, deci este un foarte bun risk- reward investment pentru investitorii din afară. Și noi, de exemplu, de multe ori suntem contactați de investitori de afară.”

CLAUDIU BUD, Strategic Transactions and Client Relations Area Director, KRUK România a prezentat reacția pe care compania sa a avut-o în fața restricțiilor din perioada pandemiei: ”Provocarea principală cu care ne-am confruntat a fost trecerea în online. Un business bazat pe call-center să fie mutat în online părea imposibil, dar am reușit și suntem în continuare online. Am făcut diverse programe de resurse umane pentru a ne păstra colegii aproape. Am mers pe cost-cutting, dar cu focus pe păstrarea angajaților. Am dezvoltat e-KRUK, am lucrat să aducem clienții mai aproape de noi printr-un serviciu de e-service. Am lucrat intens în această perioadă la automatizări pentru a ne crește eficiența și rezultatele sunt foarte bune, performanța grupului a crescut semnificativ.”

Despre continuitate în business, chiar și în perioada pandemiei a vorbit și IONUȚ LEAHU, Fondator și CEO, Rețeaua de Clinici Dr. Leahu: ”Să ne amintim de perioada pre-pandemie. Noi am simțit rapid efecte pentru că veneau semnale referitoare la problemele de stoc pentru echipamentele de protecție. Valul pandemiei ne-a lăsat singuri pe piață. Am fost singurii care au ținut deschis pe toată perioada pandemiei. Ne-a întărit dorința de a ne extinde în toată țara. Am continuat investițiile, am deschis chiar și în Londra. Avem presiunea constantă de a și crește, dar a fi și profitabili. Mindsetul de start-up a rămas, dar avem obligații financiare importante pe care le respectăm aducând profit. Indicatorii obișnuiți s-au cam destabilizat pentru că nu ai același ritm. Cum a venit valul 4, de exemplu, numărul de programări a scăzut.”.

Despre ce schimbări a adus pandemia a vorbit și VLAD NĂSTASE, CEO Concilium; Global VP pentru Relații Internaționale, Turnaroud Management Association:”Procesul prin care trecem este unul profund și va face diferența între antreprenorii care merg cu valul și cei cu viziune. Avem în perioada aceasta avantajul de a ști cum să navigăm în ape tulburi. Am ajuns în punctul în care disponibilitatea de stoc bate prețul cel mai bun. Iar asta este un change of behaviour important pe anumite segmente. Unul din factorii de schimbare pe termen lung este sustenabilitatea, trebuie luat în calcul, iar implicațiile sunt multiple.”

De asemenea, el a discutat despre profit versus mărime în business: ”Trebuie să te uiți și la profit, nu numai la mărime. Trebuie să te gândești în momentul în care te retragi, dacă vinzi sau lași următoarei generații, cum vrei să arate afacerea ta? Mă uit la family office-uri din alte țări care deja au ajuns la a treia, a patra generație. Ei au o întreagă filosofie despre cum să gestioneze afecerea. Noi suntem încă la început, învățăm. Antreprenorii trebuie să vadă care este viziunea lor, ce își doresc să facă. Apoi, sky is the limit, fiecare conform propriilor dorințe și valori.”

Ce dificultăți au întâmpinat investitorii în această perioadă? ANDREI GEMENEANU, Managing Partner, Morphosis Capital: ”În general, pentru private equity a fost o perioadă foarte activă. Noi am făcut patru noi investiții în pandemie ceea ce e mai mult decât mă gândeam. Noi suntem un fond focusat pe parteneriate, iar un parteneriat nu poate porni prin exploatarea unui context nefavorabil business-ului, partenerului, nu este o bază bună de plecare. Am făcut investiții frumoase.

Am întâmpinat provocarea de a construi încredere- a fost mai dificil de a construi chimie umană



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite