Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Erasmus+: Transformarea României prin învățare – de la deviză la rezultate concrete

13 Decembrie 2021



Ca la fiecare sfârșit de an, Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale (ANPCDEFP) a prezentat în cadrul conferinței de valorizare „Învață și dă mai departe“ o sinteză a principalelor rezultate obținute în proiectele derulate prin Erasmus+, Corpul European de Solidaritate și Programul de Educaţie, Burse, Ucenicie şi Antreprenoriatul Tinerilor. Ediția de anul acesta a evenimentului a prilejuit și un moment de bilanț al proiectelor realizate în perioada 2014-2020, precum și o analiză detaliată a schimbărilor pe care le aduc programele implementate de Agenție în anii ce urmează.

Adaptarea este o condiție esențială a evoluției așa că, anul acesta, tradiționala conferință de valorizare „Învață și dă mai departe“, organizată de ANPCDEFP, s-a desfășurat online. O schimbare impusă de criza sanitară prelungită pe care o parcurgem, dar care a facilitat și o abordare mai dinamică a temelor centrale dezbătute – bilanțul perioadei 2014-2020 de programe europene și anunțarea principalelor noutăți pentru perioada 2021-2027. „2021 a fost un an important pentru Agenție pentru că, pe de o parte, închidem o «generație» de proiecte, iar pe de altă parte intrăm într-un nou ciclu de transformare“, a explicat în debutul conferinței Andra Dobre, coordonatorul Departamentului de comunicare ANPCDEFP.
Evenimentul în sine s-a dorit a nu fi doar o sărbătoare contabilă, ci și un prilej de celebrare a celor mai de succes proiecte derulate de-a lungul celor 7 ani prin intermediul programelor implementate de Agenție.

Realitatea ultimilor 7 ani
Atunci când vine vorba de bilanțuri, cifrele vorbesc de la sine. Și chiar dacă transformările profunde generate de proiectele europene în România nu pot fi cuantificate, o sinteză cu statistici și procente este necesară pentru a înțelege cu adevărat câtă amploare au căpătat acestea în ultimii șapte ani la nivel național.
Sarcină de care s-a achitat în stilul caracteristic, clar și precis, Monica Calotă, directorul ANPCDEFP (foto), în cadrul prezentării „«Transformăm România prin învățare» – de la deviză la realitate“: „În șapte ani am reușit să absorbim peste 500 de milioane de euro, în aproape 5.000 de proiecte finanțate. Dar e vorba numai de cele coordonate de organizații din România, numărul fiind de cel puțin patru ori mai mare atunci când vine vorba de organizațiile implicate ca parteneri în proiecte finanțate de alte agenții naționale. Calculul e simplu: avem 21.000 de organizații românești implicate doar în proiectele finanțate în România, înmulțiți-l cu trei și veți obține numărul organizațiilor românești implicate în proiecte finanțate peste tot în Europa. Concluzia: «pandemia» Erasmus+ este mult mai răspândită în România decât o arată cele 5.000 de proiecte finanțate.“
Tot la capitolul rezultate generale în perioada 2014-2020 s-a consemnat derularea a peste 200.000 de mobilități cu scop de învățare, iar numărul total de participanți în proiecte – la modul general – a fost de aproape 400.000 de participanți, 8% dintre aceștia fiind cu oportunități reduse.



Rezultatele înregistrate de programele Erasmus+, Corpul European de Solidaritate și Programul de Educaţie, Burse, Ucenicie şi Antreprenoriatul Tinerilor în perioada 2014-2020

Erasmus+ - Învățământ universitar
- 245 de milioane de euro absorbiți prin proiecte.
- Aproape 52.000 de studenți români care au mers în mobilitate de studiu sau de plasament în alte țări.
- Aproximativ 25.000 de profesori, personal academic și non-academic, participanți în mobilități de predare sau formare.
- Peste 700 de proiecte coordonate de universități din România.

Erasmus+ - Învățământ preuniversitar – educație generală
- 76 de milioane de euro absorbiți prin proiecte.
- Circa 7.000 de profesori și personal didactic auxiliar au beneficiat de mobilități de formare profesională.
- 1.580 de proiecte de parteneriate sau de mobilități coordonate de instituțiile din România.
La acest domeniu, trebuie menționate cele patru premii Eropean Innovative Teaching Award obținute anul acesta, distincția fiind acordată de Comisia Europeană proiectelor care au generat schimbări cu adevărat inovatoare. Premianții din România sunt: Școala Gimnazială Specială pentru deficienți de auz „Sfânta Maria“, din București, Școala Gimnazială nr. 1 din comuna Brănești, Ilfov, Liceul Teoretic „Mihail Kogălniceanu“ din Vaslui și Colegiul Economic „Dimitrie Cantemir“ din Suceava.

Erasmus+ - Învățământ profesional, tehnic și vocațional (VET)

- Aproximativ 93 de milioane de euro absorbiți prin proiectele realizate.
- Aproape 30.000 de elevi participanți la mobilitățile de practică profesională și circa 1.200 de reprezentanți ai personalului didactic de specialitate.
- 1.164 de proiecte coordonate de instituții sau organizații din România.

Erasmus+ - Educația adulților
- Peste 24 de milioane de euro absorbiți prin proiectele realizate.
- 1.320 de formatori au beneficiat de mobilități de formare profesională.
- 392 de proiecte coordonate de organizațiile din România.

Erasmus+ - Tineret

- Mai mult de 54 de milioane de euro absorbiți prin proiectele realizate.
- Peste 33.600 de tineri au participat la mobilități cu scop de învățare și aproximativ 11.000 de lucrători în acest domeniu au beneficiat de mobilități de formare.
- 1.645 de proiecte coordonate de organizații din România.

Corpul European de Solidaritate
Programul Corpul European de Solidaritate a fost lansat în octombrie 2018, în decursul celor trei ani programul înregistrând următoarele rezultate:
- 11 milioane de euro absorbiți prin 286 de proiecte.
- 3.300 de tineri participanți în proiecte de voluntariat sau în proiecte de solidaritate.
- 133 de organizații românești coordonatoare ale proiectelor.

Programul Educație, Burse, Ucenicie și Antreprenoriatul tinerilor, finanțat de Norvegia, Elveția și Liechtenstein
Programul de Burse SEE este în derulare, bilanțul parțial fiind:
- Peste 9 milioane de euro absorbiți prin proiectele realizate.
- 1.000 de participanți: studenți, personal din universități, profesori din școli VET, tutori de practică din companii, inspectori școlari, formatori din Casele corpului didactic, consilieri din Centrele județene de resurse și asistență educațională, profesori din unități de învățământ care școlarizează un procent semnificativ de elevi romi.
- 150 de proiecte coordonate de organizații din România.

Secretul reușitei stă în oameni
„Noi considerăm că un procent general de absorbție de peste 98% din bugetul avut la dispoziție este o reușită, așa cum un succes este și numărul mare de organizații și de participanți implicați. Nu am fi putut să realizăm atâtea lucruri singuri fără ajutorul colaboratorilor de nădejde“, a explicat directorul ANPCDEFP, care a nominalizat ca principali parteneri:
• Rețeaua Birourilor Erasmus+ din universități
• Rețeaua inspectorilor responsabili cu proiectele educaționale din Inspectoratele Școlare Județene, respectiv Inspectoratul Școlar al Municipiului București
• Rețeaua formatorilor Erasmus+ și Corpul European de Solidaritate
• Multiplicatorii Eurodesk
• Asociațiile studențești, precum Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România sau Erasmus Student Network România.
„Motoarele succesului Erasmus+ în România sunt oamenii – visători, entuziaști, tenace, creativi, care nu s-au dat bătuți în ciuda tuturor piedicilor ce li s-au pus în cale de-a lungul timpului, culminând cu pandemia de COVID-19. La categoria «factori de succes» aș vrea să-i mai adaug, în afara participanților la proiecte, pe toți colegii mei din Agenție, precum și echipa cu care colaborăm și care răspunde de noi în Ministerul Educației, care ne-a fost permanent aproape“, a precizat Monica Calotă.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite