Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Democratizare și provocări în lumea startup-urilor 

14 Decembrie 2021



În ultimii doi ani, lumea startup-urilor s-a democratizat prin adoptarea accelerată a tehnologiei și a muncii la distanță. Investitorii au ales să trimită capital acolo unde au identificat oportunități și echipe cu potențial, prin urmare cele mai noi startup-uri care construiesc produse digitale au sediul în toată lumea. Din 2013, Tapptitude a lansat împreună cu partenerii săi peste 120 de produse, folosite de milioane de oameni în toată lumea, și lucrăm cu startup-uri și branduri validate de investitori pentru a construi produse digitale mobile care au un impact pozitiv în viața oamenilor. Anul acesta, am fost recunoscuți de Deloitte în programul Technology Fast 50 Central Europe la categoria Impact Star. În ciuda incertitudinilor, ne uităm cu optimism la provocările la care trebuie să facă față fondatorii următoarelor startup-uri.

Pandemia a accelerat modul în care tehnologia este adoptată și aplicată de companiile din întreaga lume. Cu mai mulți abonați care au folosit mai multe date în timpul Covid-19, atât în scopuri personale, cât și de serviciu, OpenVault raportează că traficul global de broadband în al patrulea trimestru al anului 2020 a crescut cu peste 51%. Oamenii s-au obișnuit să facă cumpărături online, iar comerțul electronic global a crescut la 26,7 trilioane de dolari, potrivit Națiunilor Unite.
Între timp, companiile au adoptat la scară largă munca de la distanță. În ciuda incertitudinilor legate de productivitate, aceasta a crescut cu 3,1%, potrivit Goldman Sachs. Mai mult, operațiunile clienților și a lanțului de aprovizionare au fost digitalizate cu trei până la patru ani mai repede decât fusese prevăzut, potrivit unui raport McKinsey & Company.

Potențial pentru startup-uri există oriunde
Acolo unde au apărut oportunități de afaceri din cauza nevoii pentru schimbare, au urmat și investitorii. În prima jumătate a anului 2020, investițiile la nivel de startup-uri au fost de 148 de miliarde de dolari. Până în iunie 2021, au crescut până la 288 de miliarde de dolari, potrivit Crunchbase. Și în România investițiile în startup-urile locale sunt pe un trend ascendent. Dacă în prima jumătate a anului 2020 s-au anunțat aprox. 30 runde de investiții în valoare de 20 milioane de euro, în prima jumătate a anului 2021 s-au anunțat 50 de runde cu o valoare de 82,2 milioane de euro, după un raport de la Activize.
Nu mai trebuie să fii un investitor cu capital mare să poți susține un produs cu potențial: startup-uri care democratizează investițiile, precum Robinhood, sau crowdfundingul au deschis piața pentru toți cei interesați.
Aceste investiții globale se reflectă și în startup-urile care au ajuns să aibă success. Dacă ne-am obișnuit să vedem unicorni (startup-uri cu evaluări de peste 1 miliard de dolari) din Silicon Valley, Londra, sau sud-estul Asiei, în ultimii doi ani, startup-urile care au ajuns la status de unicorn au avut o răspândire geografică mult mai mare. Potrivit Crunchbase, China, Canada, India, Germania, Israel, Regatul Unit și Franța au produs între 7 și 10 startup-uri unicorn în prima jumătate a anului 2021, și putem doar spera că acest trend se va menține.
Pentru ecosistemele antreprenoriale, 2021 se dovedește a fi un an de creștere și productivitate remarcabile. Iar dispersarea succesului – deja aflat în curs înainte de pandemie – nu a făcut decât să se accelereze. Nu mai putem identifica primele 100 de ecosisteme de startup-uri doar într-o parte a lumii, și raportul Startup Genome 2021 dovedește asta. Oricine își dorește să facă un produs digital scalabil, și are perseveranța și cunoștințele necesare pentru asta, are acces la talent, finanțare și oportunități de creștere pentru a atinge statusul de unicorn cu startup-ul său.
Dar o piață atât de mare și ușor accesibilă este și o piață foarte competitivă. Și atunci care sunt lucrurile de bază pe care fondatorii produselor digitale ale următorilor ani trebuie să le știe?



Validarea conceptului de produs se face devreme și la fiecare pas

Pentru startup-uri, din exterior unele industrii arată mai promițător decât altele. CB Insights raportează o creștere a cheltuielilor pe piețe precum fitness și călătorii, mese fast casual, îngrijirea pielii, auto și micromobilitate sau finanțe personale.
Dar oricât de promițătoare este o industrie, aceasta nu înlocuiește munca pe care o echipă fondatoare trebuie să o facă pentru a se asigura că există o nevoie pe piață pentru produsul pe care dorește să-l dezvolte. Aici sunt doar câteva din modurile în care unii dintre clienții Tapptitude și-au validat produsul fără a începe efectiv dezvoltarea tehnică:
Wellory și-a testat produsul de coaching pentru nutriție făcând legătura dintre nutriționiști și clienți printr-un serviciu SMS pentru a măsura interesul pentru un asemenea serviciu.
Oxwash și-a construit prima spălătorie în Oxford și a lansat serviciul de livrare printr-un site dezvoltat pe o platformă externă, pentru ca afacerea să funcționeze la nivel local. Așa au început să genereze primele venituri.
DEMI a creat primele comunități în jurul gătitului prin grupuri private de messaging pentru a valida implicarea membrilor pe termen lung.
Din aceste exemple vedem că cele mai bune echipe fondatoare sunt atente la ce sunt doar asumpții pornite din interior și ce sunt realități din piață, și iau decizii bazate pe cele din urmă.

Calitatea experienței utilizatorului e primul lucru pentru care e judecat un produs
Lumea startup-urilor se democratizează, dar în același timp calitatea produselor care ajung pe piață crește vertiginos. Indiferent de tipul de produs pe care îl construiește un startup, este foarte probabil să aibă un fel de concurență deja pe piață. Asta înseamnă că un fondator va trebui să se asigure că produsul său ajunge la nivelul competiției sau chiar îl depășește pentru a deveni prima alegere pentru utilizatori. În acest context, este mai important ca produsul să aibă un design și implementare de calitate excelentă, decât mai multe funcționalități.
Îmbunătățirea oricărui produs prin iterații bine gândite poate avea un impact mai puternic asupra creșterii produsului respectiv decât schimbări bruște. Feedback-ul utilizatorilor și felul în care funcționalitățile sunt folosite sunt factori mult mai buni pentru luarea deciziilor, decât ceea ce „ar trebui să funcționeze” sau ce „are sens”.



Datele sunt un instrument ce oferă valoare utilizatorilor

Scopul construirii unui produs digital este să ai impact pentru un număr mare de oameni. Dar cum măsori asta? Adevărul este că depinde de tipul de produs pe care îl construiești. Dacă lucrezi pe un produs de tip marketplace, măsori numărul de achiziții repetate și valoarea comenzii. Dacă lucrezi pe un produs de formare de rutină, măsori retenția și utilizarea activă. Dacă lucrezi pe un produs social, măsori intensitatea conexiunilor utilizatorilor și cât de profunde sunt experiențele create.
Este ușor pentru un startup să creadă că își va da seama ce funcționează cu ușurință, dar cu cât produsul este mai complex, cu atât este mai scumpă tehnologia care ține evidența a ceea ce se întâmplă de fapt. Pentru un produs minim viabil, este suficient să ai o simplă listă de e-mailuri care poate fi configurată cu ușurință și un instrument de analiză a datelor, pentru a urmări cum sunt folosite funcționalitățile produsului. Produsele complexe implică un întreg ecosistem de instrumente, cum ar fi un data warehouse, un instrument de analiză și vizualizare a datelor; și un instrument CX pentru a crea experiențe complete pentru utilizatori.
Fără o imagine de ansamblu a canalelor de achiziție, activare, implicare, retenție și venituri, un startup nu poate lua decizii bune cu privire la modul de scalare a unui produs.

Scalarea rapidă este posibilă cu echipa potrivită
Construirea unui produs, lansarea lui și succesul acestuia se aseamănă cu alergarea la un maraton. Să găsești oamenii potriviți cu care să alergi acest maraton este o provocare în sine.
În primul rând, este o alegere să lucrezi cu o echipă proprie sau cu un Product Studio ca Tapptitude. Prima îți oferă ocazia de a angaja și a construi în ritmul tău, și îți creează spațiul pentru propriile procese și cultură. A doua oferă avantajele unei echipe stabile, care aduce la masă toată experiența ei anterioară, te motivează să te miști mai repede și lucrează la fel de mult ca orice echipă internă. În plus, cel mai probabil a mai lucrat într-o formulă similară sau identică și poate livra într-un deadline mai scurt decât o echipă angajată intern de la zero.
Cele mai de succes startup-uri găsesc avantajele în combinarea celor două. Aceștia iau echipa Tapptitude, formată din developeri, testeri, designer, product manager, product strategist, ca fiind a lor, și construiesc o cultură comună. E un lucru care devine evident când găsești în birourile agenției merchandise de la produsele pe care lucrăm, sau când ajungem în pitch deck-ul partenerului nostru când acesta se pregătește pentru o rundă de finanțare.
Acest mod de lucru ne-a permis să lansăm, din 2013 până acum, peste 120 de produse împreună cu partenerii noștri, folosite de milioane de oameni, care au impact pozitiv asupra vieților lor. Iar prezența noastră în Londra, Amsterdam, New York și Cluj-Napoca, a echipei noastre de peste 90 de oameni, ne-a permis să fim aproape de fiecare partener în drumul lor de la concept la scalare rapidă.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite