Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

25 de ani de Erasmus+ în România: transformarea prin învățare continuă

18 Mai 2022




Deschideri către piața europeană a muncii
Dezvoltarea competențelor profesionale adaptate cerințelor pe o piață europeană a muncii reprezintă o preocupare constantă la nivelul liceului din Iași, abordată prin intermediul proiectelor Erasmus+.
De exemplu, prin proiectul destinat dezvoltării competențelor de webdesign pentru afacerile mici și mijlocii și al celui de dezvoltare a competenţelor de editare a materialelor multimedia, elevii licelului ieșean au beneficiat de oportunitatea de a participa la mobilități desfășurate în cadrul mai multor companii IT europene. Iar reacțiile primite din partea participanților la proiecte sunt elocvente în ceea ce privește impactul avut:
• „Proiectul Erasmus+ a fost cea mai uimitoare călătorie în domeniul informaticii de care am avut parte până acum.“
• „Prin intermediul proiectului Erasmus+ am avut prilejul să văd cum se lucrează într-o companie IT, să învăţ o multitudine de lucruri noi din domeniul informaticii, dar şi al afacerilor. De asemenea, faptul că am lucrat într-o echipă m-a ajutat foarte mult să îmi dezvolt spiritul de colaborare şi comunicare, în special în limba engleză, cu tutorii noştri.“
• „Din perspectiva mea, participarea în proiectul Erasmus+ a însemnat dezvoltarea abilităților în webdesign, cunoașterea de noi mentalități și noi idei. Am înțeles astfel că nu se rezumă totul doar la un singur lucru și că nu poți lucra singur, îți trebuie o echipă de încredere!“



Încurajarea spiritului antreprenorial

Un alt proiect interesant – Startup Eco Training Firms – realizat la liceul din Iași a urmărit dezvoltarea spiritului anteprenorial al elevilor prin crearea a două firme de test: „Velo courier“, care promovează o soluție de curierat non-poluantă, și „Eco-box“, care încurajează abordările sustenabile prin promovarea grădinăritului.
„Am investit mereu în dezvoltarea antreprenorială a elevilor, chiar dacă le predau chimie, pentru că am înțeles că antreprenoriatul îi ajută să își dezvolte abilități de a gândi strategic și de a pune în funcţiune mecanismele unei afaceri. M-am bucurat că, prin proiectele europene pe care le-am inițiat și coordonat, am putut să contribui astfel la formarea unei atitudini corecte față de mediul înconjurător. Dar mai ales că i-am făcut să înțeleagă că împreună putem schimba realitatea din jurul nostru, contribuind la dezvoltarea unei comunități inteligente, durabile (…) Pentru mine, proiectele europene reprezintă o oportunitate de formare extraordinară și consider că este de datoria noastră să facem tot posibilul să scriem proiecte valoroase pentru a oferi elevilor noștri șansa unei mobilități și a unei dezvoltări practice profesionale la standarde europene“, afirmă profesor drd. Maria Cristina Fulop, unul dintre coordonatorii proiectelor amintite.

Un catalizator pentru creșterea nivelului de responsabilizare
Preocupările Liceului Teoretic de Informatică „Grigore Moisil“ de a dezvolta competențele antreprenoriale ale elevilor s-au materializat și prin crearea unor companii sociale. Astfel, în cadrul Proiectului „Let’s Bring Dreams To Reality“, care reunește parteneri din România, Spania, Turcia, Italia, Cehia și Portugalia, elevi ai liceului din Iași participă la întâlniri internaționale cu alți elevi și profesori din școlile partenere, la activități de învățare și realizarea de resurse și produse educaționale care facilitează schimbul de bune practici în dezvoltarea antreprenorială.
„În cadrul activităților desfășurate în proiect se observă o creștere a motivației elevilor de a afla mai multe informații din domeniul educației antreprenoriale, a nivelului de încredere în ei înșiși, precum și a celui de responsabilizare. Totodată, implicarea în activitățile eTwinning le-a îmbunătățit capacitatea de adaptare la situații noi de învățare, cât și pe cea de lucru în echipă. Pe de altă parte, profesorii implicați în proiect și-au îmbunătățit cunoștințele despre alte sisteme educaționale, în mod special cele referitoare la competențele formate la elevi“, a precizat profesor dr. Adina Romanescu.



Instrumente didactice adaptate cerințelor actuale

Interesat permanent să identifice soluții pentru noile provocări din educație, liceul din Iași derulează în prezent mai multe proiecte ce au ca finalitate crearea de produse intelectuale destinate profesorilor, menite să îi sprijine pe aceștia în activitatea didactică prin soluții educaționale inovatoare.
Un proiect interesant în acest sens este „Educational Toolkit for the Development of Social Media Literacy“, care își propune să aducă în prim-plan educația media, o componentă din ce în ce mai importantă în procesul de predare-învățare. Proiectul coordonat de Liceul Teoretic de Informatică „Grigore Moisil“ reunește mai mulți parteneri din România, Portugalia, Italia și Belgia și vizează crearea de resurse educaționale deschise prin contribuția profesorilor și a specialiștilor din instituțiile partenere, rezultatele finale constând în realizarea unei programe pentru dezvoltarea educației social media în școli, a unui suport de curs și a unui ghid metodologic pentru predare, a unei aplicații mobile, precum și a unei colecții de scenarii.
Un alt exemplu în direcția creării de curriculum suport este proiectul „Future schools using the power of Virtual and Augmented Reality for education and training în the classroom“, care reprezintă un model de bună practică în acest sens. Proiectul a urmărit crearea de mai multe resurse educaționale în domeniul Realității Augmentate/Virtuale prin colaborarea mai multor instituții partenere din România, Italia și Lituania. Un rezultat deosebit obținut în cadrul proiectului a constat în crearea laboratorului de realitate virtuală din cadrul liceului, care a facilitat dezvoltarea de noi abordări de predare, cu impact pe termen lung asupra educației, și care a poziționat instituția de învățământ din Iași ca un promotor al includerii realității virtuale și augmentate în activitățile de învățare.



Transformarea se propagă în masă
În opinia directorului Liceului Teoretic de Informatică „Grigore Moisil“ din Iași „Elevii din cadrul proiectelor desfășurate sunt cei mai buni ambasadori Erasmus+, deoarece prin intermediul lor a crescut interesul părinților de a se implica responsabil în activitățile inițiate de școală, dar a crescut totodată și numărul de parteneri ai școlii la nivel local.“
Afirmația confirmă faptul că impactul programului Erasmus+ nu se răsfrânge doarasupra participanților direcți, ci generează efecte în masă, contribuind astfel la transformarea unor întregi comunități.
Iar pe termen lung, a României. Prinînvățare!



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite