Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Cercetare si Invatamant superior >> Stiri si Evenimente

O primă lansare de succes pentru racheta Vega-C

14 Iulie 2022



Vega-C, noua rachetă ESA, a avut lansarea inaugurală astăzi, 13 iulie, la ora 16:13 minute ora României. Lansarea este rezultatul a mai multor ani de muncă din partea ESA, a contractorului principal Avio și a partenerilor industriali din 13 State Membre ESA. România este unul dintre aceste state care contribuie la programul Vega-C. Entități din România au realizat teste aerodinamice și acustice, verificări și validări ale sistemului de navigație al Vega-C, integrarea și validarea unor sisteme pentru vehiculul spațial Space Rider care va zbura cu Vega-C. Se dezvoltă, de asemenea, un stand de testare a turbopompei cu oxigen lichid pentru Vega-E.



Noul lansator european va contribui la creșterea competitivității europene la nivel mondial. Capacitatea rachetei Vega-C a fost mărită în comparație cu predecesoarea sa, racheta Vega, în uz din anul 2012. Vega-C are două trepte noi (prima și a doua), iar cea de-a patra treaptă este îmbunătățită. Astfel, capacitatea rachetei Vega-C a crescut de la 1,5 tone cât avea Vega la aproximativ 2,2 tone pe o orbită polară de referință de 700 km altitudine.
Vega-C are o primă treaptă nouă, mai puternică: este vorba de P120C, bazată pe modelul P80 al rachetei Vega. Deasupra sa se află o a doua treaptă, tot nouă, Zefiro-40, după care urmează o treia treaptă, aceeași cu cea folosită și până acum de Vega — Zefiro-9.
De asemenea, a fost îmbunătățită treapta superioară AVUM+, ce poate fi reaprinsă în timpul misiunii. AVUM+ poate fi echipată cu mai mult combustibil, astfel încât racheta poate lansa diversele încărcături de transport pe mai multe orbite, în funcție de cerințele misiunii. În plus, capacitatea crescută permite rachetei să o opereze pe o perioadă mai lungă în spațiu, astfel încât misiunile să poată fi prelungite.
Motorul P120C va mai avea o utilizare în plus: acesta va fi atașat și la viitoarea rachetă Ariane 6, fie cu 2, fie cu 4 module cu combustibil solid. Faptul că această componentă este folosită de ambele rachete permite o eficiență industrială sporită și îmbunătățește rentabilitatea ambelor lansatoare europene.
Având treptele principale mai mari și carcasa mai voluminoasă, sarcina utilă poate fi dublă în comparație cu Vega. Racheta Vega-C ajunge la o înălțime de 34,8m, cu 5m mai înaltă decât Vega.
Configurația noii rachete reprezintă un progres important în ceea ce privește flexibilitatea sistemului de lansare. Vega-C poate lansa pe orbită sateliți mai mari decât o făcea Vega, poate lansa două sarcini utile principale și poate fi configurată pentru a lansa sateliți de mici dimensiuni pentru terți. Viitorul vehicul spațial al ESA, Space Rider, va fi lansat pe orbită tot cu ajutorul unei rachete Vega-C.
Agenția Spațială Română (ROSA) a prioritizat participarea României la programul Vega-C, astfel încât comunitatea spațială din România să aibă acces și să contribuie în această arie cheie: transport spațial.
“Participarea României la programul opțional al ESA pentru lansatori și în mod particular la Vega-C, Ariane 6 și Space Rider reprezintă pentru noi o investiție cheie în viitorul domeniului spațial din România. Am deschis astfel calea organizațiilor din România să contribuie la realizarea celor mai noi rachete și vehicule spațiale europene. Colaborarea cu marii integratori europeni și companiile europene deja consacrate în dezvoltarea de rachete a contribuit la dezvoltarea de capabilități critice la noi în țară,” a declarat președintele Agenției Spațiale Române (ROSA), dr. fiz. Marius-Ioan Piso.
Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare Aerospațială „Elie Carafoli” – INCAS a conceput și proiectat macheta rachetei, utilizând senzori multipli. De asemenea, INCAS a realizat teste aerodinamice și aeroacustice în tunelul său trisonic la viteze cuprinse între Mach 0,5 și Mach 3,5.
Control Data Systems (CDS) SRL execută activități de Independent Software Verification and Validation (ISVV) pentru sistemul de navigație al rachetei (VEGA Navigation Equipment), ca subcontractori ai companiei italiene AVIO.
Echipa de experți Atos din România a avut o contribuție semnificativă la sistemul de transport spațial “Space Rider”, care va fi integrat pe Vega-C, prin implementarea unui echipament electric de sprijin la sol — Electrical Ground Support Equipment — ce permite integrarea și validarea diverselor sisteme Space Rider.
Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare Turbomotoare COMOTI dezvoltă un stand de testare a turbopompei de oxigen lichid pentru Vega-E. Acest stand va permite testarea unei familii mai largi de turbopompe.
Din anul 2012, Vega a jucat un rol fundamental în sectorul transportului spațial. Împreună cu viitoarea rachetă Ariane 6, folosirea și îmbunătățirea rachetei Vega-C vor spori și mai mult competitivitatea europeană după anul 2025. Acești pași vin ca răspuns la creșterea rapidă a concurenței la nivel mondial, Europa venind cu o ofertă de configurații bazate pe module comune.
Dezvoltarea rachetelor va continua și după ce Vega-C a început să fie operațională. O altă variantă, Vega-E, va fi construită mai simplu — folosind o treaptă superioară criogenică în locul celei de-a doua și a treia trepte Vega-C.
Zborul VV21 a fost operat de ESA, coordonatorul programului Vega-C. Construcția acesteia a fost agreată la întâlnirea ministerială din decembrie 2014, în urma succesului programului Vega. Racheta Vega-C, mai puternică, a fost răspunsul ESA la o piață în expansiune și la nevoile instituționale pe termen lung. Statele Membre ESA care participă în programul Vega-C sunt Austria, Belgia, Cehia, Franța, Germania, Irlanda, Italia, Norvegia, Olanda, România, Spania, Suedia și Elveția.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite