Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Solutiile PLM oferite de IBM sustin inovatia si ofera flexibilitate

19 Noiembrie 2006



Ca un preambul al celei de a zecea editii a Forumului European PLM (Product Lifecycle Management) de la Paris, IBM a organizat în Romania un eveniment similar, dedicat diseminarii acestui concept pe piata locala dar si marcarii a 25 de ani de inovatii colaborative dezvoltate prin PLM. Portofoliul de produse IBM PLM are la baza aplicatiile CATIA, ENOVIA si SMARTEAM dezvoltate de Dassault Systems si este completat de o oferta bogata de aplicatii IBM pentru e-business ce cuprinde middleware, hardware si servicii de consultanta.
u IBM este consultant, integrator de servicii si/sau sisteme pentru cei mai importanti 12 producatori de fuselaje de aeronave comerciale din lume


* ENOVIA este folosit în proiectul Statiei Spatiale Internationale


* 11 dintre cei mai importanti 12 producatori de automobile folosesc solutii PLM oferite de IBM/ Dassault Systems


* 4 dintre cei mai importanti 5 producatori de locomotive folosesc solutiile PLM oferite de IBM


* 7 din cele 10 echipe participante la Formula 1 în 2003 au folosit CATIA pentru proiectarea sasiului sau a motorului


Un produs, pentru a se mentine pe piata, are nevoie de inovatie. Dincolo de produsele noi pe care le dezvolta o companie, resurse importante se investesc în prelungirea vietii unor produse consacrate prin adaugarea unor noutati în design sau functionalitate. Alaturi de echipele de creatie, în spatele acestor noutati, chiar si pentru cele mai comune produse, stau numeroase procese ingineresti, tehnologii de productie si utilajele corespunzatoare. Pentru a defini legaturile dintre aceste elemente, IBM a inventat în 1999 termenul de Product Lifecycle Management (PLM). Ulterior, datorita valorii adaugate furnizate clientilor si continutului mesajului sau, PLM a devenit un termen standard. PLM nu este însa doar o combinatie de produse si solutii, ci atingerea unui nivel la care acestea pot lucra eficient pentru îndeplinirea unor obiective precise, iar din acest punct de vedere fiecare companie are propriul sau PLM. Mircea_KozmaMircea Kozma (foto), PLM Sales Specialist, IBM Romania, afirma: “Conceptul în sine nu are copyright IBM, ci este un mod de lucru impus de piata. Chiar si pentru IBM, conceptul de PLM s-a cristalizat mai aproape de anii 2000 si nu reprezinta o revolutie, ci integrarea unor practici acumulate în lucrul cu clientii din diverse industrii (dar cu precadere din cea aeronautica) si din colaborarea cu firma Dassault Sistems. Astfel, pentru IBM, PLM nu este o unealta, ci o abordare de business. In viziunea noastra, PLM este un set de capabilitati ce permite unei organizatii sa inoveze si sa urmareasca efectiv si eficient produsele sale. Mai mult, IBM considera ca inclusiv serviciile pot fi urmarite prin prisma acestui concept de business.”


Colaborarea dintre IBM si Dassault Sistems a început în urma cu peste 20 de ani cu proiecte comune în industria aeronautica, dar conceptul PLM nu se aplica doar la produse de valoare mare (aeronave) ci oriunde o impune complexitatea produsului (o camera foto digitala) sau a pietei (bauturi racoritoare). Desi, alaturi de CRM (Customer Relationship Management, SCM (Supply Chain Management), si ERP (Enterprise Resources Planning), este unul dintre pilonii infrastructurii digitale a unei organizatii, se întampla ca numeroase opinii sa confunde termenul PLM cu o activitate preponderent de design industrial. Astfel, termenul apare frecvent în formulari ce contin trimiteri catre CAD sau alte unelte similare. „Nu este fals, dar nu este nici pe departe complet. Design-ul reprezinta doar începutul vietii unui produs si ca pondere, în costul final, reprezinta aproximativ 5%, angajand peste 70% din costurile totale ale proiectului/produsului. Pentru succesul produsului însa acesti 5% pot fi determinanti. Un produs demarat gresit poate induce consumarea inutila a unor resurse, ceea ce va influenta negativ succesul acestuia. Pe de alta parte, un produs inovativ, conceput pentru o nisa va face ca cei 5% initiali sa contribuie la reduceri masive de cost“ este de parere Mircea Kozma.


In cadrul unui proiect relativ complex sunt implicate mai multe echipe, iar traducerea conceptului generat de echipa de design implica o foarte buna coordonare a acestor echipe si, deci, mult lucru colaborativ. In industria aeronautica sau în cea auto retelele de contractori ai partilor componente si subansamblurilor au ramificatii foarte complexe si este firesc daca avem în vedere ca un Boeing 787 înglobeaza pana la un milion de componente. Mircea Kozma considera ca „fiecare parte componenta realizata separat trebuie sa se integreze perfect la asamblarea finala. Mai mult, modelul virtual, pe calea spre produsul final, sufera o serie de modificari cerute de tehnologiile de productie, de justificarea unor costuri sau de cerinte de marketing. Capacitatile colaborative ale unui sistem PLM, ca cel oferit de IBM, permit ca informatia sa circule rapid si coerent în sistemul de parteneri, iar schimbarile de inginerie sa nu provoace disfunctionalitati sau întarzieri în lansarea produsului, care fara suportul acestui sistem ar fi frecvente.”


Unul dintre obiectivele IBM PLM Forum este si acela de informare a companiilor romanesti despre oportunitatile de implementare a unui sistem PLM, mai ales ca pe o piata europeana largita acesta poate fi un bun instrument de obtinere a competitivitatii necesare. Implementarea unui sistem PLM influenteaza însa major procesele de productie, iar o companie are nevoie de multa fermitate si deschidere catre schimbare. Pentru procese de productie relativ simple exista solutii care pot fi implementare rapid, de la sapte luni pana la un an, dar cele mai multe proiecte sunt proiecte extrem de complexe si care se întind pe o perioada lunga de timp, de la trei pana la cinci ani. Intr-un astfel de proiect, multe aspecte nu pot fi anticipate de la început, ci pe masura derularii apar elemente de noutate, de la costuri pana la tehnologii si materii prime. „In Romania, problema de care ne lovim însa de cele mai multe ori este schimbarea modului de lucru pentru ca astfel solutiile IBM PLM pot permite optimizarea continua a proceselor interne ale companiei. In multe cazuri schimbarile sunt drastice, iar rezistenta la schimbare pe masura. Firmele romanesti au însa nevoie de aceasta schimbare pentru a rezista pe piata europeana, schimbari la nivel de organizatie si de procese, dar si la nivel de întelegere a costurilor si a inovatiei. Aceste schimbari însa nu trebuie sa vina de la îngineri, ci de la manageri, si aici este problema Romaniei”, considera Mircea Kozma.


Reducerea timpului de lansare pe piata a unui produs, îmbunatatirea calitatii, reducerea costurilor pentru prototipuri, reutilizarea datelor, eliminarea pierderilor sau integrarea fluxurilor de productie sunt însa avantaje prea evidente pentru a fi neglijate. Managerii romani trebuie sa înteleaga ca modul de lucru PLM se aplica la orice produs, acolo unde presiunea pietei si a consumatorilor impun inovarea produsului si ca se pot diferentia în piata doar prin urmarirea eficienta a ciclului de viata al unui produs de la conceptie pana la productie si desfacere.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite