Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

ITIL, solutie ideala, dar cu adaugiri

19 Noiembrie 2006



Asteptari mari din partea IT-ului


Prezentarea sustinuta de Aurelia Costache, Senior Manager KPMG, a inclus si o serie de rezultate ale unor studii asupra perceptiei managerilor executivi despre rolul predominant al Departamentului IT în ajutarea companiei pentru a-si atinge obiectivele strategice.


Astfel, în studiul realizat de „The Economist Intelligence Unit“ (septembrie 2006, „Great Expectations – The changing role of IT in the business“), 61% dintre manageri au indicat faptul ca, la ora actuala, IT-ul este un element care contribuie la reducerea costurilor, în timp ce 39% îl considera un factor generator de crestere de venit. Aceeasi întrebare adresata în perspectiva (peste 3 ani), a produs o „inversare“ a procentelor, 69% dintre manageri estimand ca IT-ul va contribui semnificativ la cresterea cifrei de afaceri, iar doar 31% ca va actiona ca un factor de reducere a costurilor.


Sondajul indica, totodata, si cine sunt cei care cred acest lucru: IT managerii – 62%, CEO si membrii board-ului – 83%. Diferenta mare permite specularea faptului ca, pe de o parte, exista un deficit de comunicare între cele doua nivele, iar pe de alta parte ca IT-ul nu se aliniaza înca la strategia business-ului. La întrebarea „Care sunt obstacolele cu care se confrunta Departamentul IT în demersul sau de aliniere la obiectivele strategice ale business-ului?“, 40% dintre IT manageri cred ca principalul obstacol îl reprezinta lipsa întelegerii de catre top management a modului în care IT-ul trebuie sa sprijine obiectivele afacerii, iar doar 18% din membrii board-ului cred ca acesta este într-adevar un obstacol. Urmatoarele doua motive invocate sunt: investitii insuficiente în IT (31%) si o colaborare ineficienta între diverse departamente (27%).


ITILConceptul de „guvernanta IT“ a început sa fie din ce în ce mai des uzitat în cercurile înalte ale IT-ului autohton. O frecventa crescuta datorata, în buna parte, evolutiei Departamentelor IT din marile companii si din zona financiar-bancara, al caror demers este de a se alinia cat mai rapid la standardele deja existente în Uniunea Europeana, respectiv de a face fata cat mai eficient intrarii pe o piata dinamica, cu un nivel de concurenta ridicat. Acesta este si motivul pentru care Institutul Bancar Roman a organizat recent un seminar în cadrul caruia a fost tratat pe larg, din diverse perspective, conceptul ITIL, o colectie de „best practices“ utilizata la scara mondiala si care, de peste un deceniu, a devenit un etalon în managementul proceselor.


Institutul Bancar Roman a gazduit recent un seminar dedicat conceptului de „guvernanta IT“, abordand unul dintre cele mai utilizate standarde existente la ora actuala – IT Infrastructure Library (ITIL) –, dar si o serie de framework-uri complementare, precum CobiT, Six Sigma, CMM, Prince2 etc. Panelul evenimentului a cuprins nume de prestigiu ale pietei IT autohtone, dar si ale celei bancare, zona financiara fiind unul dintre motoarele implementarilor ITIL în Romania. Astfel, sesiunea a fost deschisa de presedintele Institului Bancar Roman, dl Petru Rares, secondat de Felix Enescu, president of CIO Council Romania, CIO Rompetrol, Calin Rangu, vicepresident CIO Council, Head of IT Raiffeisen Bank Romania, si Tudor Negrescu, CIO Shellgas Romania. Seria prezentarilor a fost inaugurata de Aurelia Costache, KPMG, care a realizat o analiza critica a standardului ITIL, urmata de Bas Geritse, ITS Efficiency, Calin Rangu, Raiffeisen Bank Romania, Smaranda Suciu si George Pristavu, Oracle Romania, Alex Bruckner, Software Consultant HP, Constantin Mares, Millennium BCP, Victor Rotaru, Unicredit, si Christian Minavorits, IBM Tivoli Business Automation. Prezentarile au fost încheiate de o sesiune de dezbateri, în cadrul careia dl. Rangu a anuntat initierea unor cursuri, adresate personalului IT din cadrul bancilor romanesti care vor aborda problematica „best practices“ în zona financiara.


Desi majoritatea prezentarilor au fost axate pe subiectul ITIL, acesta a fost tratat din perspectiva complementaritatii cu alte framework-uri, dar si printr-o abordare pragmatica, studiile de caz subliniind plusurile si minusurile acestei colectii de „best practices“ si oferind o serie de sfaturi utile celor care vor sa demareze implementarea ITIL în cadrul unei organizatii.


Modelul „best practices“ impune complementaritate


Aurelia_CostacheAurelia Costache (foto), Senior Manager KPMG, a sustinut o prezentare („Corporate governance implications of ITIL“) a conceptului de guvernanta corporatista prin guvernanta IT, în cadrul careia au fost detaliate doua modele – primul sustinut de IT Governance Institute si ISACA (un model structurat pe 5 sectoare: Strategic Alignement, Value Delivery, Risk Management, Resource Management si Performance Measurement) si al doilea, modelul propriu KPMG, bazat pe conceptul „Balanced Scorecards“.


In abordarea sa, dna Costache a realizat o succinta trecere în revista a ceea ce poate face si ce nu ITIL, subliniind astfel necesitatea unei implementari complementare de standarde. Astfel:



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite