Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Conflictele īn organizatii

19 Noiembrie 2006



Blamat, de temut dar si inerent, conflictul reprezinta atat stagnare, regres, cat si etapa invariabila a evolutiei personale si organizationale. Fie ca vorbim despre echipa, despre cariera individuala, schimbare organizationala sau management īn cea mai larga acceptiune, situatiile conflictuale reprezinta elemente omniprezente īn viata noastra, generatoare de situatii negative, dar si de progres.


Ce este un conflict?


Valentina_NeacsuDefinitia uzuala ne arata ca un conflict echivaleaza cu o neīntelegere, o ciocnire de interese, un dezacord, antagonism, o cearta, un diferend, o discutie violenta. Acelasi enunt se aplica si īn cazul organizatiilor, cu precizarea ca vom vorbi īn cele ce urmeaza despre conflictele interpersonale/ intergrupale si nu despre conflictele colective de munca si despre sindicate.


Care sunt situatiile generatoare de conflict īntr-o organizatie?


Sunt dintre cele mai diverse si neasteptate.


Cele mai frecvente sunt schimbarile de statut profesional (promovari, retrogradari). Unul dintre conflictele clasice este cel īntre seful proaspat angajat vs echipa pe care trebuie sa o conduca, echipa pre-existenta īn cadrul organizatiei. Rezolvarea este la fel de clasica: sta īn puterea celui proaspat sosit sa īsi castige statutul īn cadrul echipei. Orice interventie exterioara nu va face decat sa amplifice situatia conflictuala. Sfatul consultantului: daca sunteti īn postura noului sef, gasiti liderul informal al grupului si īncercati sa-i castigati respectul, atat din punct de vedere profesional, cat si uman.


O alta cauza a conflictului o reprezinta schimbarea structurii organizationale sau orice alta schimbare organizationala. Departamente care fuzioneaza sau care apar/ dispar, schimbari de sediu sau schimbarea unor trasee de comunicare profesionala, toate acestea pot genera situatii tensionate. Sta īn puterea managerilor de departamente si a fiecaruia dintre cei implicati sa faca lucrurile sa functioneze. Comportamentele de schimbare pot fi induse sau impuse de catre manageri īn functie de specificul fiecarei situatii. Sfatul consultantului: atentie la cei rezistenti la schimbari; acestia trebuie consiliati pe toata durata perioadei de acomodare. Totodata, este extrem de necesar un mediu de lucru deschis īn care fiecare sa-si exprime parerea, chiar daca este contra.


Volumul prea mic/ prea mare de lucru influenteaza de asemenea calmul organizatiei. In primul caz, datorita timpului liber īn exces, angajatii fie īsi amplifica sentimente precum nesiguranta, paranoia, frica fata de colegi, fie disturba pe altii. Au timp de investigatii privitor la salariile colegilor, statutul si rezultatele fiecaruia si au timp sa comunice rezultatele anchetelor. Pe acest fond, orice mic inconvenient se amplifica precum un bulgare de zapada care se rostogoleste. In cel de-al doilea caz, supraaglomerarea si oboseala amplifica agresivitatea angajatilor. Sfatul consultantului: tineti sub control volumul de munca al angajatilor dumneavoastra si dimensionati īn mod optim organizatia. In cazul īn care, datorita unor situatii temporare anumiti angajati sunt nevoiti sa-si depaseasca limitele, supravegheati-le constant starea de spirit.


Alte cauze generatoare de conflict: lipsa de organizare, deficiente de comunicare la nivel organizational, probleme organizationale (scaderea fortei de vanzari, scaderea lichiditatilor).


Cum pot fi prevenite conflictele?



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite
vadik_16
informatai e super
22 Decembrie 2008, 10:29:57