Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Document Management, un catalizator pentru administratia publica

19 Noiembrie 2006



Cu ocazia unui recent seminar dedicat „Practicilor europene în administratia publica“, participantii la eveniment – actori importanti din aceasta zona, ca ANIAP, Asociatia Nationala a Functionarilor Publici, si invitati de marca precum dl Jonathan Scheele, seful Delegatiei Comisiei Europene în Romania, dl Zsolt Nagy, ministrul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, dl Varujan Pambuccian, presedintele Comisiei pentru Tehnologia Informatiei si Comunicatiilor din Camera Deputatilor – au prezentat, rand pe rand, asteptarile, eforturile depuse, rezultatele obtinute si nemultumirile avute. Concluzia – mai mult sau mai putin „superficiala“ – ar fi ca, desi aderarea la Uniunea Europeana este iminenta, administratia publica mai are cale lunga de strabatut pana la a ajunge la nivelul recomandat.


foto5„Inainte de a identifica «ce avem de facut», trebuie sa stim «unde ne aflam»“, este argumentatia presedintelui Asociatiei Nationale a Informaticienilor din Administratia Publica (ANIAP), dna Sevil Sumanariu, o argumentatie care a dus la realizarea unei studiu de impact – „Evaluarea stadiului informatizarii administratiei publice locale“. Un demers salutar, ale carui concluzii nu sunt însa prea optimiste.


Exemplul concret –„Serviciile electronice“ si „Transparenta decizionala prin mijloace electronice“. Cele doua subcapitole ale studiului ANIAP abordeaza aspecte esentiale pentru utilizatorii majoritari ai sistemelor informatice din administratia publica, respectiv cetatenii, în interactiunea cu unitatile administratiei publice.


In primul caz, cel al e-Serviciilor, ANIAP s-a confruntat cu o situatie aparte: din totalul celor 2.236 Unitati Administrativ-Teritoriale (UAT) chestionate – 581 au raportat ca furnizeaza, în diverse moduri si la diferite nivele, servicii electronice . Din analiza efectiva a site-urilor acestora, s-a constatat însa ca doar 154 au site-uri functionale. Concluzia – exista o confuzie în definirea serviciilor electronice, precum si o mare diferenta între capacitatea teoretica de a oferi un serviciu electronic si modul practic în care se administreaza acesta. Pe scurt, doar 6,89% dintre admistratiile publice ofera cel putin un serviciu electronic (inclusiv accesul la legislatia locala de tipul hotararilor de consiliu local).


Nici în ceea ce priveste transparenta decizionala, lucrurile nu stau mai bine. Desi si în acest caz, ca si în cel al „Serviciilor electronice“, exista numeroase acte legislative care reglementeaza, respectiv impun, acoperirea acestor capitole. Pe scurt, analiza prezentei informatiilor de interes public pe site-urile web din administratia publica a condus ANIAP la concluzia ca doar 26,21% dintre cele 2.236 administratii publice chestionate raspund, într-o masura mai mare sau mai mica, asteptarilor cetatenilor.


Panaceul DM...


O prima concluzie ce s-ar impune dupa citarea acestor rezultate ar fi ca administratia publica din Romania demonstreaza o cronica incapacitate de gestionare coerenta si eficienta a comunicarii cu principalul sau client, cetateanul.


Desi exista, la diferite nivele, proiecte promitatoare si novatoare, la ora actuala se poate constata doar ca intentiile sunt superbe, dar finalitatea nu se zareste prea curand. „Media ofertei“ existente în administratia publica este un „partial on-line“, un hibrid pe cale de evolutie lenta. Aceasta în conditiile în care, totusi, infrastructura hardware exista, unitatile administrativ-teritoriale raporteaza un numar crescut de angajati licentiati ECDL, iar MCTI face eforturi pentru conectarea tuturor unitatilor.


Explicatii pentru aceasta situatie exista si sunt citate frecvent, mai ales la nivelul administratiei publice locale, unde se raporteaza un perpetuu deficit de personal, resurse limitate, capacitate de adaptare si flexibilitate reduse, reticenta din partea utilizatorilor (la nivelul personalului din cadrul aparatului administrativ), etc.


foto7Si totusi, modelul european des invocat, dar si, deja, numeroasele exemple autohtone demonstreaza clar ca implementarea noilor tehnologii IT în furnizarea serviciului public genereaza o crestere a performantelor acestuia, respectiv un nivel de interactiune crescut, cu eficienta ridicata, avand la baza o fluidizare a fluxului informational. Dezideratul unei administratii publice mai putin birocratizate, mai transparente, cu o interactiune eficienta la nivelul cetateanului (materializata prin eliminarea cozilor la ghisee, vizualizarea permanenta a circuitului actelor etc.), poate fi facilitat, într-o masura mai mare sau mai mica (care depinde atat de capacitatea furnizorului, cat si de cea a clientului), prin implementarea unei solutii de Document Management (DM), respectiv de gestiune electronica a documentelor. Un domeniu în care oferta pe piata romaneasca este abundenta.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite