Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Tendințe și perspective în Social Media în 2023

22 Iunie 2023



Dacă există un lucru pe care ne putem baza cu certitudine în acest moment este acela e că social media este într-o continuă dezvoltare. Și aici vorbim de rețele sociale, servicii de mesagerie, forumuri, bloguri, site-uri de video-sharing, aplicații mobile, jocuri mobile și mai nou, Metaverse. Pentru un utilizator (casnic), social media este locul online de întâlnire a prietenilor, de informare și de distribuire a informațiilor sau a preferințelor zilnice, un loc unde poate învăța sau își poate petrece timpul. Însă pentru companii este locul de promovare, vânzare, distribuire de informații despre produsul, serviciul sau brandul său în general.

O prezență online constantă, relevantă și participativă crește notorietatea și șansele de a ajunge la consumator sunt mult mai mari. Se pare că, la nivel mondial, în jur de 60% dintre companii se bazează, într-un fel sau altul pe social media. Luând în considerare că sunt mai bine de 4,9 miliarde de utilizatori la nivel mondial și se așteaptă atingerea pragului de 6 miliarde în 2027, atunci se cere o analiză mai îndeaproape a acestor platforme social media și a modului în care social media marketing se prezintă în 2023.
Datele din acest an ne arată că autenticitatea e ceea ce se caută pe rețelele sociale, fie că vorbim de conturi personale sau de brand. La fel, de câștigat au și cei care își creează și mențin o relație de durată cu conturile de interes (relatability). Spre a doua parte a acestui an și începând cu 2024 se preconizează o mai mare tendință către un conținut creat de comunitate, și, desigur, factorul de noutate este ceea ce cere publicul larg, indiferent de cine îl furnizează. Însă, dacă inițial aveau o anumită utilitate, creatorii și dezvoltatorii rețelelor sociale încep să ofere funcții din ce în ce mai inovative, dar și utile, ca să țină utilizatorul cât mai mult pe rețea.

Social media va deveni tot mai personalizat. Platformele de social media utilizează informațiile despre utilizatori pentru a-i oferi conținut personalizat celui din urmă și pentru a-i conecta cu alți utilizatori care au interese similare. De aceea se și spune că poți cu ușurință să rămâi în „bula” ta, aceasta pentru că se extrag informaţii despre utilizatori, apoi companiile le analizează și vin instant cu soluții pentru a-i converti în cumpărător, fan, în funcție de contextul platformei și, desigur, pentru a-i menține cât mai mult conectați la activitatea de pe contul companiei.

Mesajul transmis începe să se schimbe. Există un trend acum, edutainment, un portmanteau al cuvintelor „educație” și „divertisment”, ce se referă la tehnologii și produse software care îmbină educația cu divertismentul și prin care companiile își structurează mesajul pentru a ajunge la publicul lor țintă. Folosirea acestui format nu este doar pentru a ajunge la copii sau la părinți, ci s-a propagat în aproape toate domeniile. Companiile încearcă să livreze informația despre produs în alt mod, nu atât de direct, ci mai degrabă într-un mod jucăuș. Un exemplu ar fi cel al companiilor financiare, care încep să facă educație financiară publicului larg prin diverse jocuri sau activități recreative.

Video
-ul este încă cheia de succes pentru a crește vizibilitatea unui brand. Conținutul video de scurt metraj este preferat de utilizatorul tânăr în general, de aici și creșterea spectaculoasă a platformei TikTok. Aceasta este în top în acest moment, utilizatorii petrecând în jur de 23,3 ore pe lună doar vizualizând filme scurte. La fel de bine știut este că Youtube-ul se menține în top pentru că atrage toate segmentele de vârstă, având un conținut complex, din diferite arii de interes.

Fenomenul BeReal. Platforme precum BeReal vor câștiga din ce în ce mai mult teren în rândul internauților. Există o preferință din ce în ce mai vizibilă a generațiilor noi de a fi autentici și de a primi mesaje autentice de la branduri. În acord cu aceste dorințe, social media încurajează pozele reale, needitate, spontane și începe ușor-ușor să sancționeze ceea ce nu e autentic.

Influencer marketing. În prezent companiile apelează la influenceri pentru a-și aduce publicul și mai aproape de a le cumpăra produsele sau serviciile, iar acesta este un trend ce se va menține mult timp de acum încolo. Practic simpatia unei persoane publice se transferă către produs. Diferența față de anii anteriori ar fi că acum oamenii filtrează informația mai bine, își studiază mai bine persoana ce recomandă produsul.

Employee advocacy. Observăm deja cum companiile își folosesc și forța de muncă pentru a deveni creatorii lor de conținut. Până de curând părea că este o strategie mai puțin vizibilă, însă schimbarea continuă a algoritmilor în social media (organic reach) și creșterea bugetelor pentru publicitate (și pay-per-click - PPC) au determinat companiile să-și încurajeze proprii angajați să distribuie materiale informative, imagini de la evenimente sau efectiv să îi îndemne să ofere o recenzie sau o părere despre compania la care lucrează într-un testimonial. În curând însă se va vedea mai clar cum o simplă distribuire a unui articol (share) e de fapt o sarcină de serviciu (task). Aceasta pentru că se dorește atribuirea unor roluri de influenceri pentru membrii companiei. Aici vorbim de exemplu de folosirea contului personal al managerului general sau al altor persoane din conducere, dar nu numai, pentru diverse campanii și activități. Companiile care deja folosesc această metodă au rezultate vizibile, o creștere a imaginii de brand angajator sau chiar o creștere a vânzărilor.

Rețelele sociale, noile motoare de căutare. Observăm cu ușurință cum rețelele sociale se folosesc ca motoare de căutare, mult mai nișate, mai relevante pentru publicul care petrece foarte mult timp pe o platformă preferată. SEO-ul este optimizat astfel că funcțiile de căutare înlocuiesc chiar și Google Maps. Sigur, în continuare Google este motorul de căutare preferat de peste 90% dintre utilizatori, de aici şi expresia „Google it”, dar utilizatorii se obișnuiesc să nu mai iasă în browser să caute ceva, ci optează pentru o căutare în interiorul platformei, de Facebook sau Instagram, de exemplu.

Sustenabilitatea și fenomenul greenwashing. În ultimii ani, marile corporații îndeosebi și-au etalat cu mândrie rezultatele proiectelor de sustenabilitate în social media. În prezent însă se observă cum mesajul capătă altă formă, mult mai puțin vizibilă și mai controlată, tocmai pentru că numeroase organizații nonprofit supraveghează îndeaproape aceste companii (fenomenul greenwashing) și le sancționează public pe cele care nu redau complet adevărul în rapoartele lor. Spre exemplu aproape nouă din zece investitori (87%) consideră că rapoartele de sustenabilitate actuale ale companiilor conțin afirmații nesusținute de argumente, potrivit sondajului PwC Global Investor Survey 2022. Din nou se vede nevoia pentru autenticitate.

Dorința de a grupa produsele și serviciile. Deși vânzarea este unul din scopurile finale din social media marketing, utilizatorii nu își doresc să vadă foarte multă reclamă. De aceea, conform ultimelor sondaje, companiile își grupează produsele (colaj) atunci când le prezintă publicului său și lasă mai mult spațiu pentru poveștile din spatele brandului sau vorbesc mai mult despre angajați.

Adoptarea instrumentelor de inteligență artificială. Creatorii și executivii rețelelor sociale abia de curând au început să dezvăluie felul în care inteligența artificială este folosită în algoritmii de analiză a datelor preluate de la utilizatori. Cert este că inteligența artificială îmbunătățește caracteristicele platformelor de social media, ajută la crearea de text, conținut vizual, la monitorizare, managementul reclamelor, cercetarea influencerilor etc. Rolul său în marketing în general și în social media în particular va fi extrem de important și efectiv va schimba traiectoria multor companii și a comportamentului utilizatorilor față de un brand sau un produs. Nu intrăm în dezbaterile despre potențialele pericole ale acestor tehnologii, însă vedem deja cât de utilizat a început să fie ChatGPT (Generated Pre-Trained Transformer), un robot software care a atras rapid atenția pentru răspunsurile sale detaliate, articulate în multe domenii. Și se pare că persoanelor de decizie din companii încep să le placă din ce în ce mai mult astfel de instrumente și sunt dispuse să folosească instrumente IA pe termen lung, în beneficiul afacerilor.
Cum spuneam mai sus, social media (marketing) este un instrument puternic pentru creșterea vizibilității brandului, un loc de interacțiune rapidă (chiar vânzare) între companie și publicul țintă, unde se face comerț (social) și unde se oferă asistență clienților. Anul acesta companiile au alocat bugete impresionante pentru o prezență constantă și relevantă în social media, ne arată studiile de specialitate. Ne așteptăm ca în anii următori companiile să își schimbe modul de relaționare cu publicul său adoptând instrumente de inteligență artificială în toată activitatea sa, modificându-și structura organizațională pentru a face loc tehnologiei și oferind angajaților săi roluri de monitorizare, mai degrabă de îndrumare a activității propriu-zise. Totodată, social media își va găsi un rol mult mai bine definit în strategia de marketing generală, ba chiar va fi indispensabilă din planurile de business tocmai pentru a menține competivitatea companiei pe piață.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite