Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Pastrarea datelor de trafic informational – īn curand o obligatie legala

20 Noiembrie 2006



Bogdan-ManoleaPosibilitatea accesului la traficul de informatii trimis prin operatorii de comunicatii electronice a reprezentat īntotdeauna o chestiune de dezbatere intre multe grupuri de interese. Pe de o parte, Politia si Procuratura sunt din ce in ce mai interesate īn accesul la diverse date care se transmit in special prin noile mijloace de comunicatii argumentand ca in lupta īmpotriva criminalitatii organizate si a terorismului astfel de masuri sunt necesare. Pe de alta, parte operatorii de comunicatii electronice sunt pusi uneori īntr-un echilibru periculos īntre protejarea drepturilor clientilor, inclusiv cel la viata privata, si cererile organelor de aplicare a legii. In plus, grupuri ale societatii civile atrag atentia, īn mod argumentat, asupra modului īn care este privit dreptul la viata privata, si deseori ignorat īn acest conflict.


Accesul īn timp real pentru īnregistrarea legala a conversatiilor a fost rezolvat din punct de vedere juridic, aproape fiecare stat european avand o procedura legala prin care, obtinandu-se un mandat special de la un judecator, se pot intercepta convorbirile telefonice sau cele ale traficului informational prin Internet. Si īn acest caz sunt īnsa multe scandaluri legate de motivatiile interceptarii si rezultatele acestora. Dar acesta este un alt subiect.


Pastrarea datelor de trafic – o dezbatere europeana īndelungata


In ultimii 5 ani īnsa, institutiile ce se ocupa de aplicarea legilor din UE au plusat, considerand ca, pentru noile tipuri de infractiuni aparute, pentru combaterea terorismului si a criminalitatii organizate trebuie mai mult decat atit. Un alt argument l-a reprezentat faptul ca, uneori, furnizorii de servicii de comunicatii electronice nu au raspuns pozitiv la cererile politiei de a face disponibile unele date pentru ca... fusesera sterse īntre timp. Solutia propusa de mai multi ministri de interne a fost pastrarea datelor de trafic informational (data retention). Adica toate datele de trafic create de un operator de telefonie, un ISP sau alt operator de comunicatii electronice sa fie pastrate pentru a putea fi puse la dispozitia politiei, daca va fi cazul. Termenele discutate au variat de la cateva luni la 15 ani.


De la bun īnceput trebuie sa precizam ca toata discutia se refera la datele de trafic, si nu la continutul comunicatiilor!


Modul īn care a evoluat acesta dezbatere poate sa ne demonstreze de ce. In viitorul apropiat va trebui sa īnvatam sa urmarim, sa actionam si apoi sa implementam inteligent noile norme europene.


Ministrii de Interne din unele state ale Uniunii Europene au īncercat introducerea unor obligatii de pastrare a traficului īn propriile state, dar īn majoritatea cazurilor au avut esecuri rasunatoare. In practica, pana īn noiembrie 2005 existau doar 2 state īn care exista o lege īn vigoare si aplicabila privind retentia datelor de trafic: Italia - care obliga pastrarea datelor de trafic pentru 4 ani, si Irlanda - pentru 3 ani. In Marea Britanie o propunere īn acest sens a avut un esec rasunator īn Parlament, desi fusese depusa de majoritatea la putere. In Olanda s-a facut public un raport intern al Politiei care preciza ca, de fapt, o astfel de dispozitie nu ar ajuta prea mult.


Una din opozitiile principale la adresa acestor proiecte a venit din partea furnizorilor de servicii Internet si a operatorilor de comunicatii electronice. In conditiile īn care nu se precizeaza cine va suporta costurile unei asemenea actiuni, evaluate la sume impresionante, este clar ca unii mici ISP-isti au toate sansele sa falimenteze dupa o asemenea lege. Un studiu din Olanda īn acest domeniu arata ca pentru un ISP care avea doar 2,5 % din piata, costurile de investitii pentru a pastra traficul de date de la toti clientii sai ar fi de minimum 7 milioane de euro. De remarcat faptul ca acest trafic de date ar trebui tinut separat fata de cel pe care unii furnizori īl faceau oricum pentru contabilitate sau interconectare.


Dupa ce au vazut ca īn propriile state situatia nu este prea favorabila, la presiunea Consiliului Ministrilor de Justitie si Interne ai UE, Comisia Europeana a discutat, dar respins un prim proiect privind pastrarea datelor de trafic īn aprilie 2004. Proiectul de decizie cadru privind retentia datelor a fost introdus de guvernele Frantei, Marii Britanii, Irlandei si Suediei, īntr-o īncercare de a trece peste Parlamentul European si chiar parlamentele nationale. (Decizia-cadru este adoptata sine die de statele membre).


Si totusi se insista. Un proiect de directiva este depus īn 2005 si īntampina numeroase opozitii din partea sectorului privat si a societatii civile. Comisia Parlamentului European pentru libertati civile, justitie si afaceri interne respinge acest proiect īn aprilie 2005.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite