Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Leasingul înainte si dupa aderare

20 Noiembrie 2006



Viitorul leasing-ului romanesc sta sub influenta a trei factori principali: alinierea la UE, normele BNR si noul Cod Fiscal, si care, sustin specialistii, vor schimba radical domeniul anul viitor. De la 1 ianuarie, odata cu intrarea pe piata comuna, în Romania vor veni si mari firme de leasing care vor mari competitia la varf, astfel Leasing-ul va creste ca domeniu, iar clientii vor avea oferte mai atractive. Unele firme mici vor iesi însa din activitate dupa ce BNR a stabilit drept capital social minim, pentru o firma din bransa, suma de 200.000 de euro. Mai mult, leasing-ul se va scumpi odata cu intrarea în vigoare a Codului Fiscal pe 2007, care introduce TVA la dobanda de leasing. Pe acest fond de restructurare a pietei si transformari legislative, devine tot mai necesara si adaptarea solutiilor IT dedicate domeniului.


Claudiu-Emanuil-StanescuIn prezent, este greu de întocmit o statistica exacta privind numarul tuturor societatilor din Romania care presteaza servicii de leasing si volumul activitatii acestora. Asta din cauza faptului ca pe langa cele afiliate la Asociatia de Leasing si Servicii Financiare NeBancare (ALB) sau la Asociatia Societatilor de Leasing din Romania (ASLR), exista multe firme neafiliate, a caror activitate este greu cuantificabila, sustine Claudiu Emanuil Stanescu (foto) - Presedinte-Director General BCR Leasing.


Cand Banca Centrala va primi raporturile din partea institutiilor financiare nebancare, datele vor putea fi evaluate si abia apoi se va sti mai precis atat volumul pietei globale, cat si pe sectoare specifice de leasing: Auto, Imobiliare si Echipamente.


Trei tipuri de societati de leasing


Se poate spune clar înca de pe acum ca pe piata nationala exista trei tipuri diferite de societati de leasing. O prima categorie este cea a subsidiarelor bancare, cu o cota de piata de 61,5 % din total - conform datelor ALB. O a doua este cea a societatilor captive pe langa producatorii, distribuitorii sau dealer-ii auto (cu 24,8% din piata) iar a treia este cea a societatilor independente (cu 13,7% din piata).


Leasing-ul operational va creste


Leasing-ul financiar, în care utilizatorul are optiunea de a deveni proprietar la încheierea perioadei de leasing, predomina în prezent, cu 94,92%. Restul de 5,08 % revine leasingului operational care a crescut - de la 3% anul trecut. Acesta presupune încredintarea utilizarii unui bun pe termen lung - fara a se opta pentru cumpararea lui sau cand contractul de leasing prevede expres restituirea bunului.


Dupa Adrian Dodita, secretar general ASLR, cresterea s-a datorat si aparitiei Ordonantei 28/2005 - Legea Institutiilor Financiar Nebancare (IFN) - care a orientat unele societati dinspre leasing-ul financiar catre cel operational. Acesta din urma va creste probabil si mai mult dupa aderare, prin aportul de know how al companiilor straine, fiind o forma de leasing foarte interesanta mai ales în domeniul imobiliar si în cel al echipamentelor – acum în crestere.


Un plus de 46% în 2006


Ritmul de crestere, comparand totalul pietei din 30 iunie 2005 si cel echivalent din 2006 este de 45,59%. Membrii ALB estimeaza ca în 2006 vor finanta în leasing bunuri de 1,4 miliarde de euro. In acelasi timp, estimarea volumului total pe Romania pentru 2006 este de cca. 2.300 de milioane.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite