Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

SOA – avantajul competitiv intr-o banca

23 Decembrie 2006



Daca in numerele precedente s-au prezentat conceptele, componentele si factorii de succes, in acest numar vom prezenta o abordare concreta practica de aplicare a SOA.


Componentele SOA sunt operatiunile, serviciile si procesele de business. Procesele se modeleaza de obicei utilizand solutii specifice de BMPS (Business Process Modeling System). Deci o implementare SOA se intregeste si este completa prin introducerea unui sistem de modelare si monitorizare a proceselor.


schemaExemplul concret care va fi prezentat se refera la procesul de Creare a unui Cont Bancar.


In figura de mai jos se vor identifica cele trei nivele (three tier) discutate anterior:


* prezentare (nivelul de portal, de personalizare la interactiunea cu utilizatorul efectiv, care poate fi atat lucratorul bancar din front-office, cat si clientul utilizator al serviciilor electronice),


* middleware si logica de business (integrare de business si de aplicatii, fluxuri de lucru, managementul proceselor) si


* back-end (sistemele bancare propriu-zise conectate la nivelul middleware prin conectori/adaptori). Procesele descrise cu instrumente BMPS sunt urmarite prin sisteme specifice de monitorizare a activitatii (conexe, dar integrate produselor BMPS).


Serviciile create pe baza SOA (servicii informatice) au corespondenta directa in serviciile bancare care sunt modelate (la nivel de diagrama si conexiuni procedurale) prin sisteme UML sau echivalente, cu produse gen Adonis, Aris etc. Aceste diagrame functionale ale serviciilor bancare pot fi modelate si automatizate IT prin sisteme BMPS. Sistemele BMPS monitorizeaza serviciile SOA create pe platformele de integrare de business (platformele tehnice descrise in numerele anterioare, implementate prin produse de tipul IBM WBI, Oracle Fusion, BEA etc)


Pe langa acestea, mai apare conceptul complex care nu are legatura directa cu SOA, dar care este parte integranta a unei arhitecturi complete de Baza de Data Operationala (ODS), unde se pastreaza informatiile operative necesare activitatii momentane, care sunt suplimentare fata de datele din sistemele de back-end (de cele mai multe ori limitate si care necesita costuri semnificative pentru modificare) si care nu au functionalitati de DataWareHouse (informatii de raportare, de gestiune manageriala sau statistice).


De asemenea, apare si conceptul de cont integrat. Acesta are un card bancar atasat contului, conform conceptului de integrare a contului clientului din sistemul de retail, cu toate ca din punct de vedere IT sunt doua sisteme separate (cel ce pastreaza contului clientului si sistemul de carduri). Intr-o banca moderna acestea sunt complet integrate, clientului prezentandu-i-se ca un sistem unitar.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite