Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Criza varstei de mijloc

23 Decembrie 2006




Interesant este faptul ca, nu numai datorita presiunilor externe si evolutiei catre economia cunoasterii, persoanele de varsta mijlocie si cele de varsta a treia isi doresc o schimbare in cariera, continuarea ei in alta directie sau mentinerea in activitate profesionala. Sunt si cauze interne, care tin de psihologia individului, ca plictiseala, pierderea interesului fata de a executa acelasi lucru timp de 20 de ani si mai bine etc. Imensa majoritate doresc noutate, invatarea unor lucruri noi, atractive. In ciuda mult blamatei rezistente umane la schimbare, in acelasi timp, se manifesta tot mai des si mai pronuntat dorinta de continua invatare, transformare, care este de fapt motorul principal, la nivel de individ, al societatii cunoasterii.


Va sunt tuturor cunoscute exemple nefericite de pensionari care, odata cu intreruperea activitatii, au forme variate de recul personal, de la scaderea optimismului si increderii pana la deteriorarea aspectului personal, prin instalarea unui dezinteres legat de acest aspect, a instabilitatii emotionale sau, mai grav, deterioarea brusca a starii de sanatate.


Stima de sine si succesul:


Odata cu maturitatea profesionala si de varsta, cel mai adesea se ajunge si la etapa de “stima de sine” din vestita piramida a lui Maslow. Oamenii nu mai sunt motivati sa performeze profesional din considerente de necesitati biologice de supravietuire, din nevoia de a construi confortul material, de a-si ajuta copiii, de a “lasa ceva in urma” s.a.m.d. Brusc, apare dorinta de a recupera “timpul pierdut”, de a reprelua controlul asupra directiei vietii, de a se reorienta profesional, astfel incat sa reinceapa sa le placa ceea ce fac, sa descopere si sa dezvolte aptitudini si atitudini de care uitasera sau n-au stiut ca exista sau ca le pot construi. Si ca urmare, sa devina confortabili, cu stima de sine, sa recapete un plus de incredere care sa fie capitalizata alaturi de idei inovatoare si executii disciplinate, totul ducand la reputatie si succes.


Caci instrumente sunt:…


Tehnologic, de la “un PC in fiecare casa si pe fiecare birou” pana la nivelul actual al comunicatiilor mobile, al instrumentelor software, atat de numeroase si sofisticate, destinate, dedicate invingerii distantelor si barierelor de orice fel (e-commerce, portaluri, forumuri, e-learning etc.), fac ca idei noi de business sa faciliteze mobilitatea geografica si intelectuala, sa sustina si sa inspire profesiuni, cariere si activitati fara precedent sau greu de imaginat in urma cu 10 sau chiar 5 ani.


Si-atat de multe optiuni…


Daca ar fi sa consideram cel putin parerea lui Drucker, ar fi totusi incadrabile in trei mari categorii de abordare:


1. Schimbarea profesiei sau alegerea unui alt tip de organizatie. Sau si a profesiei si a tipului de organizatie.


2. Dezvoltarea unei cariere paralele



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite
Razvan Tataru
OK, textul -Tot Inainte- + La Multi Ani Romanilor !
05 Ianuarie 2007, 02:38:55
Sorin Ghinescu
As always the column of Mrs Marcelina Joavina surprises me with the accuracy and depth of the situation's "radiography". This time Mrs Marcelina aims her fine skill of psychological observation towards the middle aged employee. Although this could be considered a stray away from column's profile, I realize that this understanding is actually absolutely necessary to any any successful manager. Once again, well done Marcelina and Happy New Year!
22 Februarie 2007, 04:25:45